שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מנקים בכבוד: תוספת שכר דרמטית של מאות שקלים לעובדי הקבלן בענף הניקיון

חדשות

מנקים בכבוד: תוספת שכר דרמטית של מאות שקלים לעובדי הקבלן בענף הניקיון, צילום: נפתלי בנט ועופר עיני. צילום: אביעד וייצמן
מנקים בכבוד: תוספת שכר דרמטית של מאות שקלים לעובדי הקבלן בענף הניקיון
06/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

שר הכלכלה נפתלי בנט ויו"ר ההסתדרות עופר עיני מעלים את שכר המינימום של עובדי הקבלן בענף הניקיון במגזר הפרטי. השר בנט: "הצו הוא בשורה לציבור של עשרות אלפי העובדים בענף הניקיון ולחברה, השואפת להיות רגישה וקשובה יותר לחלשים החיים בקרבה. עובדי הקבלן במגזר הפרטי בענף הניקיון נחשבים ל'עובדים השקופים' של המשק. הם עובדים בשבילנו, הם מנקים אחרינו, אבל אנחנו לא סופרים אותם. שכרם הוא הנמוך ביותר, והתנאים הסוציאליים להם הם זוכים הם הגרועים ביותר. היום זה נגמר"

 

שכר המינימום של עובדי הקבלן בתחום הניקיון יעלה כבר בתחילת החודש הקרוב – הודות לצו הרחבה עליו חתם אתמול, שר הכלכלה נפתלי בנט, להסכם שנחתם בין יו"ר ההסתדרות עופר עיני, לבין אילן שמעוני יו"ר ארגון עובדי הניקיון.

"הצו הוא בשורה לציבור של עשרות אלפי העובדים בענף הניקיון ולחברה, השואפת להיות רגישה וקשובה יותר לחלשים החיים בקרבה. עובדי הקבלן במגזר הפרטי בענף הניקיון נחשבים ל'עובדים השקופים' של המשק. הם עובדים בשבילנו, הם מנקים אחרינו, אבל אנחנו לא סופרים אותם. מרביתם נשים חד הוריות, עולים חדשים ובני מיעוטים. שכרם הוא הנמוך ביותר, והתנאים הסוציאליים להם הם זוכים הם הגרועים ביותר. היום זה נגמר." ציין הבוקר במעמד החתימה, השר בנט.

הצו ישפר את תנאי השכר של העובדים וישווה אותם לתנאיי העובדים בגופים הציבוריים ויכלול בין היתר:

- תוספת שכר בשיעור של יותר מ-340 שקלים (מעבר לשכר המינימום);

- תוספת להפרשה לפנסיה (1% מעבר למקובל);

- הענקת קרן השתלמות (7.5% מהשכר ע"ח המעסיק ו- 2.5% ע"ח העובד);

- שי לחגים (כ- 200 שקלים);

- ימי חופשה מיוחדים (לרגל נישואין);

- תוספת לכל יום בדמי הבראה (כמו במגזר הציבורי) של 50 שקלים מעבר למקובל;

- סה"כ תוספת השכר והתנאים מוערכת בשיעור של כ- 20%. שכר המינימום לעובדי הקבלן בתחום הניקיון, שעמד עד כה על 4,300, יעמוד בעקבות החתימה על הצו, תגדל המשכורת שלהם ל-4,640.

 

רגע היסטורי

לדברי יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה נפתלי בנט, "אנחנו ברגע היסטורי. לוקחים עשרות אלפי מהעובדים הכי חלשים, שנקראים לפעמים עובדים שקופים, הנמצאים היום בשכר מינימום בלי מספיק תנאים סוציאליים, מעלים את ההטבה האפקטיבית ב-1,000 שקל לחודש. בעיקר מחזירים להם את הכבוד. מכל הפעולות שעשינו במשרד עד עכשיו זאת הפעולה שאני הכי גאה בה. משמעות צו ההרחבה היא עליה של כ-20% בשכרם ובתנאי עבודתם של עובדי הקבלן בניקיון. כל פעם שאעבור ליד עובדי ניקיון הידיעה שליד שולחן האוכל שלהם יהיה עוד 600 שקלים במזומן ועוד 400 שקלים לפנסיה, זה הדבר הכי מוסרי, הכי יהודי. יש פסוק: 'לא תעשוק שכיר עני ואביון מֵאַחֶיךָ אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ' שיהיה לנו במזל טוב".

הנחיתי את אנשי לגשת לאכיפה מוגברת בתחום הזה בחודשים הראו שניחם למען יראו וייראו. החתימה היום נותנת גב לאכוף גם במגזר הציבורי. אנחנו עובדים ומצפים בזמן הקרוב להגיע להסכם דומה בתחום האבטחה שהם השנייה. וגם שם נגביר את האכיפה. בשבועות הקרובים נשלים גם את צו ההרחבה לעובדי השמירה והאבטחה ואני מאמין שצעד זה יביא לצד הבשורה החברתית, גם בשורה כלכלית חשובה לשוק העבודה כולו".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר: "אני רוצה להודות לשר בנט. בפגישת העבודה הראשונה הנושא שעלה על השולחן זה עובדי הניקיון. זו האוכלוסייה הכי חלשה בחברה שהנה סופסוף אפשר להביא לה בשורה. הנחישות שלך בחודשים האחרונים היא הדבר העיקרי שהביא ליום הזה. העובדים הולכים לקבל תוספת של מעל 1,000 שקלים, אבל זה לא רק התוספת. בפעם הראשונה עובדי ניקיון במגזר הפרטי ייהנו מכל ההטבות הסוציאליות על פי תנאי עובדי המדינה. זה נדבך ראשון להחזיר להם את הכבוד, שהם מרגישים חלק ממקום העבודה. אני רוצה להודות לכל העוסקים במלאכה, אבי ניסנקורן ולאילן שמעוני שאמר: הם העובדים שלי ואני רוצה לדאוג להם לא פחות מכם".

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, הוסיף כי "אין ספק שזה יום היסטורי בחברה הישראלי. מדהים שעד לפני שנתיים ראו אותם כעובדים שקופים ושמים אותם במרכז העשייה גם בהסתדרות וגם במשרד הכלכלה. ממחר העובדים האלו זוכים בכבוד אנושי. אנחנו מרימים את החברה האנושית ואת מקום העבודה. אנחנו עושים צעד חשוב לעובדי הניקיון, אבל גם לכל אחד מאיתנו. עם זאת, עלינו להשלים את מלאכת האכיפה כדי שכולם יגיעו למסקנה שאסור להפר את הזכויות, לא המזמין ולא הקבלן".

 

תנאי שכר טובים יותר

יצוין כי מזה שנתיים פועלים גופים שונים לשפר את תנאי ההעסקה והשכר של עובדי הקבלן בתחומי השמירה והניקיון. הנושא הוסדר בגופים הציבוריים באמצעות הסכם, שקיבל גם תוקף בחקיקה. כעת, באמצעות צו ההרחבה, אנו מוסדרים גם התנאים בגופים הפרטיים.

ההסכם הוגש למשרד הכלכלה בחודש יולי 2013 ואושר לרישום על ידי הממונה על יחסי עבודה, לאחר פרסום כוונה להרחבה וההתייעצויות כפי שמחייב החוק; בין לבין הוגשה עתירה לבג"ץ, שנדחתה על הסף.

שיפור תנאי העסקתם של עובדי ענף הניקיון במגזר הפרטי יבוא לידי ביטוי במספר מישורים:

א. תנאי שכר טובים יותר – שכר המינימום של עובדי הניקיון במגזר הפרטי, יעמוד מעתה מעל לשכר המינימום במשק ויתעדכן מעת לעת כלפי מעלה בצמוד להסכמי המסגרת במגזר הציבורי. עובד ניקיון במגזר הפרטי שמועסק במשרה מלאה יהיה זכאי לשכר של 4,646 שקל (תעריף שעתי בגובה 24.98 שקל), כאשר שכר המינימום של אחראי משמרת בתחום הניקיון לא יפחת מ-4,852 שקל (תעריף שעתי – 26.09 שקל). כמו כן, החל מהשנה השנייה ואילך כל עובד יהיה זכאי לתוספת ותק שעתית.

ב. קרן השתלמות לכל עובד – עובדי הניקיון במגזר הפרטי יהיו זכאים מעתה לקרן השתלמות בדומה לעובדי המדינה כאשר הפרשות המעביד יעמדו על 7.5% והפרשות העובד על- 2.5%. המעסיק על פי צו ההרחבה יהיה מחויב להפריש עבור העובד תשלומים חודשיים לקרן ההשתלמות, החל מיום 1.10.2014או תחילת עבודתו של העובד, לפי המאוחר.

ג. הגדלת הפרשות המעביד לקרן הפנסיה – סך כל ההפרשות לפנסיה, הכוללות את חלקו של העובד וחלקו של המעביד, יעמוד אצל עובדי הניקיון במגזר הפרטי על 21.83%, וגם שיעור זה צפוי לעלות באחוז נוסף החל מיולי 2015.

ד. תשלום דמי הבראה על פי תעריף המגזר הציבורי – עובדי הניקיון במגזר הפרטי יקבלו מעתה דמי הבראה הגבוהים ב-13% מהמחויב בדין, כלומר 423 שקלים ליום הבראה. מספר ימי ההבראה ייקבע על פי ויתקם של העובדים כאשר המינימום בקרב עובדים חדשים יעמוד על 7 ימים. התעריף נכלל בערך השעה.

ה. הפרשה לקופת גמל בגין רכיבי החזרי הוצאות – בתאם לכללים הנהוגים לגבי עובדי המדינה.

ו. תנאים נלווים במקום העבודה – שי לחג פעמיים בשנה כאשר עלות כל שי תעמוד לפחות על 212 שקלים.

ז. סבסוד ארוחות – במקומות עבודה אשר בין כתליהם קיים מזנון המסובסד על ידי מזמין השירות, יהיה עובד, המבצע את עבודתו בפועל באותו מקום עבודה, זכאי לרכוש, בסבסוד המעסיק, ארוחה באותו מזנון תמורת הסכום שאותו משלמים בעד אותה ארוחה, עובדי מזמין השירות המועסקים באותו מקום העבודה.

ח. בגדי עבודה וציוד – הצו קובע כי על המעסיקים בענף הניקיון לדאוג לספק על חשבונם, לפחות 2 סטים של מדי עבודה, מדי שנה כאשר מובהר בהסכם כי מעתה המעסיק לא יוכל לדרוש מעובדיו תשלום פיקדון כלשהו בגין בגדי העובדה או הציוד ולא ינכה על כך שום סכום ממשכורתו של העובד.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:162
קומיט וכל טופס במתנה