שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנכדה תירש את סבתה, והאם אף תשלם לבתה הוצאות משפט בסך 58 אלף ש'

חדשות

הנכדה תירש את סבתה, והאם אף תשלם לבתה הוצאות משפט בסך 58 אלף ש', צילום: צוואה. צילום אילוסטרציה: Getty Images Israel
הנכדה תירש את סבתה, והאם אף תשלם לבתה הוצאות משפט בסך 58 אלף ש'
05/02/2014, אנה נודל

בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן דחה התנגדות על צוואה של מנוחה שנישלה את בתה מהירושה, והותירה את כל נכסיה לנכדתה. השופט יחזקאל אליהו: "תוכן הצוואה נשוא התנגדות והדרתה של המבקשת מעיזבונה של המנוחה משתלבים ועולים בקנה אחד עם הצהרותיה בפני הסובבים אותה על רצונה שבתה לא תירש אותה אלא נכדתה"

 

בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן דן בהתנגדות שהוגשה על צוואה של מנוחה אשר הורישה את כל רכושה לנכדתה ונישלה מהירושה את בתה. הבת הגישה התנגדות וטענה כי המנוחה לא יכלה להבחין בטיבה של הצוואה בשל מצב רפואי פיזי ומנטלי לקוי. בתה של המנוחה טענה לפגם לכושר שיפוטה של המנוחה וחוסר צלילות דעתה בשל גילה המופלג ומצבה הגופני הירוד במהלך עריכת הצוואה.

השופט יחזקאל אליהו ציין בפתח הכרעתו כי "ככלל, עקרון יסוד הוא כי מצווה לקיים את דברי המת. רצון המצווה הוא המכריע לעניין תוקפה של צוואה". במקרה זה, קבע השופט אליהו כי "טענות המתנגדת בדבר אי-כשירות המנוחה לא הוכחו כלל, המדובר בטענות הנטענות בעלמא והמתעלמות מהחובה להוכחתה עובר למועד עריכת הצוואה. חלק רב מהטענות מופנה למועד מאוחר בהרבה למועד עריכת הצוואה ואשר אינו רלוונטי כלל".

השופט אליהו הוסיף כי "מכל העדויות לרבות ובפרט המסמכים הרפואיים עולה כי המנוחה הייתה צלולה לחלוטין, התמצאה במקום ובזמן והייתה בעלת כושר קוגניטיבי לדעת ולהבין בטיבה של הצוואה".

מערכת היחסים בין המנוחה לבין בתה התאפיינה בדפוס של סכסוכים רבים ועליות ומורדות קיצוניים. השופט אליהו הגיע למסקנה כי "תוכן הצוואה נשוא התנגדות והדרתה של המבקשת מעיזבונה של המנוחה משתלבים ועולים בקנה אחד עם הצהרותיה בפני הסובבים אותה על רצונה שבתה לא תירש אותה אלא נכדתה. עובדה זו משתלבת אף עם צוואה קודמת שערכה המנוחה בה מצוין: "החלטתי לא להשאיר לבתי היחידה כל דבר שהוא בצוואתי משום שהיא לא נהגה כלפי כפי שבת צריכה לנהוג. אין זו החלטה פזיזה. שקלתי צעד זה במשך תקופה ארוכה והחלטתי שלא מגיע לבתי כל דבר ממני וכך אני מצווה".

בית המשפט דחה את טענות הבת לגבי השפעה בלתי הוגנת על המנוחה וקבע כי הטענות "נטענות בעלמא ורובן מבוססות על השערות והנחות של המתנגדת ללא כל בסיס עובדתי".

בית המשפט גם דן בהרחבה בסוגיית פסיקת הוצאות משפט, וחייב את בתה של המנוחה בהוצאות משפט בסך 8,000 שקל, וכן בשכר טרחת עורכי הדין של היורשת בסך 50 אלף שקל, כ"סכום סביר ומידתי". 

הנכדה יוצגה בהליך על ידי עוה"ד יהודית מייזלס ומיכל לוי. בתה של המנוחה יוצגה על ידי עוה"ד זיו בייטל ואברהם הופרט.

 

ת"ע 29273-09-12

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:192
קומיט וכל טופס במתנה