שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת השרים אישרה חוק המסדיר את התאגדות הבימאים והתסריטאים

חדשות

ועדת השרים אישרה חוק המסדיר את התאגדות הבימאים והתסריטאים, צילום: פרופ' דיויד גילה. צילום: יחסי ציבור
ועדת השרים אישרה חוק המסדיר את התאגדות הבימאים והתסריטאים
03/02/2014, אנה נודל

 

החוק החדש קובע כי התאגדות הבימאים והתסריטאים אינה מהווה הסדר כובל. "התמלוגים הם מרכיב קריטי ביכולת היוצר להתקיים נוכח חוסר הוודאות הכלכלית של היצירה", נכתב בדברי ההסבר לחוק. "זוהי הדרך היחידה המאפשרת גמול הוגן ליוצר, במיוחד בעידן הנוכחי שבו סרט, מערכון או קליפ יכולים להיות בשימוש עשרות ערוצי טלוויזיה, אתרי אינטרנט כמו יוטיוב וסלולר"

 

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (א') את הצעת חוק תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים. הצעת החוק באה להתיר את התאגדותה של חברת תמלוגים של יוצרים ומבצעים. על פי ההצעה הקמת חברת תמלוגים תהיה מותרת ולא תזדקק לאישור של הרשות להגבלים עסקיים לעצם פעילותה. עם זאת, הרשות להגבלים עסקיים עדיין תפקח על פעילות חברות התמלוגים ותקבע את התנאים לפעילותן כמקובל היום.

הצעת החוק הוגשה על ידי חברי הכנסת עמרם מצנע, מרב מיכאלי, יריב לוין, גילה גמליאל, ניצן הורוביץ, נחמן שי ואיתן כבל.

בית הדין להגבלים עסקיים דן בימים אלה בעתירה שביקשה לראות בהתאגדות הבימאים והתסריטאים, ארגון תל"י – הסדר כובל. הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, סבור כי מדובר בקרטל שנועד להגדיל את כוח המיקוח של היוצרים. הצעת החוק תאפשר לארגון תל"י להמשיך להתקיים במתכונת הנוכחית. בהצעת החוק נכתב בין היתר כי "לא יראו הסדר בין חברים בתאגיד לניהול משותף של זכויות, שכבילותיו נוגעות רק לניהול זכויות חבריו, כהסדר כובל".

בדברי ההסבר להצעת החוק שאושרה נכתב כי "תסריטאים, במאים ומוזיקאים מקבלים תמלוגים בכל העולם המערבי בנוסף לשכרם. השכר מתייחס להשקעת העבודה של היוצר ואילו התמלוגים מתייחסים לזכותו של היוצר ליהנות ולו במעט מפירות הצלחת יצירתו. זכות היוצרים נשמרת למשך כל חיי היוצר וכן משמשת את יורשיו למשך 70 שנים לאחר פטירתו".

כמו כן, מציעי החוק מסבירים כי "התמלוגים הם מרכיב קריטי ביכולת היוצר להתקיים נוכח חוסר הוודאות הכלכלית של היצירה. זוהי הדרך היחידה המאפשרת גמול הוגן ליוצר, במיוחד בעידן הנוכחי שבו סרט, מערכון או קליפ יכולים להיות בשימוש עשרות ערוצי טלוויזיה, אתרי אינטרנט כמו יוטיוב וסלולר. מדובר בסכומים צנועים ביותר ועם זאת חיוניים להמשך יצירתם של תסריטאים, במאים ומוזיקאים בישראל. הצעת החוק נועדה להשוות את מצבם של תסריטאים ובמאים ליוצרים אחרים באמצעות הבטחת זכויות התמלוגים גם לראשונים".

לפי הצעת החוק החדשה, במקרה של מחלוקת בין התאגיד למשתמשים ביצירות, העניין יעבור להליך גישור שייבחר על ידי הצדדים בהסכמה. אם לא תהיה הסכמה הסכסוך יעבור לבוררות מוסכמת או בוררות בפני נשיא בית המשפט המחוזי. תאגיד שיוקם במסגרת החוק לא יוכל לנקוט בהליכים משפטיים לפני הליך הבוררות.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:78
קומיט וכל טופס במתנה