שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מורה נבוכים להליכי פונדקאות בחו"ל

חדשות

מורה נבוכים להליכי פונדקאות בחו"ל, צילום: עו"ד אברהם אלטלף
מורה נבוכים להליכי פונדקאות בחו"ל
30/01/2014, עו"ד אברהם אלטלף

כיום ניתן לבצע הליכי פונדקאות בכמה וכמה מדינות בעולם, אך לאחרונה עלו לכותרות מקרים רבים בהם מתעוררות בעיות משפטיות וחוקיות במהלך הליכים אלה, שבסופו של דבר עלולות ליצור מצב שבו לא ניתן יהיה להביא לארץ את הילדים שנולדו בהליכי פונדקאות בחו"ל, ולא ניתן יהיה לרשום אותם כאזרחי מדינת ישראל. אילו בדיקות משפטיות מקדימות מומלץ לבצע לפני שנחליט לקיים האם הליכי פונדקאות בחו"ל? ומהן הדרישות המרכזיות כדי שניתן יהיה לקבל אישור להכניס את התינוק לארץ?

כיום ניתן לבצע הליכי פונדקאות בכמה וכמה מדינות בעולם. עם זאת לאחרונה עלו לכותרות מקרים רבים בהם מתעוררות בעיות משפטיות וחוקיות במהלך הליכים אלה, אשר בסופו של דבר עלולות ליצור מצב שבו לא ניתן יהיה להביא לארץ את הילדים שנולדו בהליכים אלה בחו"ל, ולא ניתן יהיה לרשום אותם כאזרחי מדינת ישראל.

זאת תוצאה קשה לכל המעורבים, ולכן חשוב לדעת ולהבין את התהליך מבחינה חוקית ומשפטית, כדי להימנע ממצבים בעייתיים ומורכבים. חשוב לדעת שלא בכל מדינה ניתן לבצע הליכי פונדקאות. מאחר ומדובר בהליכים שצריכים להיות מוסדרים בחוק, יש להבין את המצב המשפטי לגבי הליכים אלה, גם בארץ שבה מתכוונים לבצע את ההליכים הללו וגם כאן בישראל.

שאלות בסיסיות ומהותיות

לפני שנקבל החלטה לקיים הליכי פונדקאות בחו"ל יש לבצע כמה בדיקות משפטיות מקדימות:

בשלב הראשון של הבדיקות יש לוודא שהליך הפונדקאות הינו הליך חוקי באותה מדינה וכי הוא מוסדר שם במסגרת הוראות חוק ספציפיות וברורות. כאמור, לא כל מדינה מאשרת את ביצוע הליכי הפונדקאות ואם ההליך לא מוסדר כחוק, הוא אסור.

בשלב השני צריך לוודא שבאותה מדינה מותר לבצע את הליכי הפונדקאות עבור מי שאינם אזרחים או תושבים של אותה מדינה. חלק מהמדינות מאפשרות ביצוע הליכים כאלה, לאזרחים או תושבים של אותה מדינה אך לא עבור אזרחים זרים. משמעות הדבר היא שלא ניתן יהיה להוציא את הילד שנולד בסיומו של התהליך מגבולות אותה מדינה.

בנוסף, יש לברר האם קיימת מגבלה על קיום הליכי פונדקאות רק לגבי זוגות נשואים או שניתן לבצע אותם גם להורים יחידים. ברוב המדינות בעולם, כמו בישראל, האפשרות לבצע הליכי פונדקאות קיימת על פי החוק, רק לגבי זוגות נשואים.

כמו כן, יש לקבל הבהרה מפורשת שעל פי החוק באותה מדינה אין איסור להוציא את הילד הנולד מהליכי הפונדקאות מאותה ארץ על ידי ההורים המיועדים לאן שהם יחפצו.

אלה הן שאלות בסיסיות ומהותיות ביותר. את התשובות לשאלות הללו ולעוד כמה נוספות, יש לקבל בכתב מעורך דין  מוסמך באותה מדינה.

רק לאחר שמקבלים את כל התשובות המוסמכות ועורך דין ישראלי בארץ בחן אותן כמספקות, ניתן להתקדם לקראת בדיקת החוזים המסדירים את תהליך הפונדקאות עצמו. חשוב לציין שגם את החוזים צריך לבדוק היטב ולוודא שהם כוללים את כל הנושאים הנדרשים במסגרת הסכמים כאלה.

במקביל להליכים המשפטים בחו"ל, יש לבצע הליכים משפטיים בארץ כדי לאפשר את הכניסה של התינוק לארץ.

לאחר שמושג היריון, יש לפנות לבית המשפט בארץ ולקבל היתר לביצוע בדיקת רקמות. בדיקת הרקמות נועדה למצוא התאמה גנטית לפחות בין אחד מההורים לבין התינוק.

שתי דרישות מרכזיות

באופן עקרוני ישנן שתי דרישות מרכזיות כדי שניתן יהיה לקבל אישור להכניס את התינוק לארץ.

הדרישה האחת מתבססת על חוקיות ההליך באותה מדינה בה הוא מבוצע. את המענה לכך יש להמציא במסגרת חוות דעת משפטית של עו"ד באותה מדינה שמאשר את חוקיות ההליך וקיומם של התנאים הנדרשים לאישורו על פי החוק.

הדרישה השנייה היא תשובה חיובית לקיומה של התאמה גנטית בין אחד מההורים לבין התינוק. בהיעדר התאמה גנטית נשמט הקשר בין ההורים לילד ואם ההורים עדיין מעוניינים בילד, הם צריכים לעבור הליך של אימוץ, שכן מעצם הגדרת התהליך, פונדקאות היא הליך של הריון ממטען גנטי, לפחות חלקי, של מי מהורים המיועדים. חשוב לציין שיש מדינות המאפשרות קיומם של הליכי פונדקאות, אך לא מתירות ביצוע הליכי אימוץ של ילדים מקומיים לאזרחי מדינות אחרות.

לסיכום, הליכי הפונדקאות הם הליכים מורכבים וארוכים, מבחינות רבות, אשר ניתן בהחלט לבצע בכמה מדינות בחו"ל. עם זאת בשל מורכבות ההליכים, הימשכותם וההשקעה הגדולה המונחת בבסיסם, חשוב לוודא ולבדוק בצורה הטובה ביותר, כי ההליך מבוצע בדרך הנכונה, על פי אמות מידה משפטיות ראויות ונכונות והכול כדי למנוע תוצאות קשות ביותר אשר בגינן לא ניתן יהיה להכניס לארץ את התינוק שנולד בסיומם של הליכים אלה.

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי ביחס לכל מקרה ומקרה.

הכותב הוא עו"ד, שעוסק בתחום המעמד האישי ובפונדקאות ושותף במשרד עורכי הדין אלטלף

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:91
קומיט וכל טופס במתנה