שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פשרה בייצוגית: הראל תעניק הנחה של כ-7.5 מיליון שקל בדמי האשראי

חדשות

פשרה בייצוגית: הראל תעניק הנחה של כ-7.5 מיליון שקל בדמי האשראי, צילום: צילום אילוסטרציה: Lotus Head
פשרה בייצוגית: הראל תעניק הנחה של כ-7.5 מיליון שקל בדמי האשראי
23/01/2014, אנה נודל

חברת הביטוח הראל לא עדכנה את דמי האשראי במקרים בהם בוצעו שינויים בפוליסת הביטוח. במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה כעת, התחייבה הראל להעניק הנחה למשך שנה בשיעור של 48% מדמי האשראי ללקוחות שירכשו ביטוח רכב, ביטוח דירה או פוליסה לביטוח תאונות אישיות. השופט פרופ' עופר גרוסקופף אישר את הסדר הפשרה, וחילק לעורכי הדין של התובע הייצוגי שכר טירחה של 1.53 מיליון שקל(!)

התובע מיכאל הלמן הגיש לבית המשפט המחוזי מרכז, באמצעות עו"ד עופר דהן, בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת הביטוח הראל. הלמן טען לגביית יתר של דמי האשראי ממבוטחים בביטוח רכב, ביטוח דירה וביטוח תאונות אישיות. במהלך רכישת פוליסת הביטוח חברת הראל מציעה למבוטח שלוש אפשרויות לתשלום: במזומן, באמצעות כרטיס אשראי ובאמצעות הרשאה לחיוב חשבון. זאת כאשר התשלום בכרטיס האשראי ובהוראת קבע נעשה בתשלומים חודשיים.

אולם, תקנות הפיקוח דמי ביטוח באשראי קובעות כי חברת הביטוח רשאית לגבות דמי גביה או ריבית שלא תעלה על שיעור של 6% לשנה במקרה של הצמדה למדד ועל 10% בשנה במקרה של הצמדה למטבע חוץ. הראל הודתה כי דמי האשראי מחושבים במועד הוצאת הפוליסה ולא מתעדכנים אם מתבצעים שינויים בגובה הפרמיה לא לטובת הלקוח ולא לרעת הלקוח. כך אם ניתנת בהמשך הנחה על הפרמיה, מתבצע שינוי בכיסוי הביטוח או הביטוח נפסק במהלך השנה דמי האשראי לא מתעדכנים.

הלמן ביקש במסגרת הבקשה לאישור התביעה הייצוגית לחייב את הראל לתקן את התנהלותה בתחום גביית דמי האשראי וכן לפצות את לקוחות החברה בסך של כ-524 מיליון שקל בגין תקופה שמאז שנת 1984 ועד למועד הגשת התובענה בשנת 2011.

כעת הגיעו הצדדים לפשרה במסגרתה התחייבה חברת הביטוח הראל לבדוק בתום תקופת הביטוח לגבי כל מבוטח בענפי הביטוח האישי האם מחמת שינויים, תיקונים או תוספות שבוצעו בפוליסה נגבו דמי אשראי העולים על המותר על פי התקנות. החברה התחייבה להשיב את דמי האשראי שיגבו ביתר. בנוסף, הראל תעניק הנחה למשך שנה בשיעור של 48% מדמי האשראי ללקוחות שירכשו ביטוח רכב, ביטוח דירה או פוליסה לביטוח תאונות אישיות. הצדדים העריכו כי מדובר בהטבה של כ-7.5 מיליון שקל. כמו כן, הראל תעניק הנחה בסך 10% מדמי ביטוח אשראי בגין פוליסות ביטוח אחרות שיערכו אצלה בשנה הקרובה.

השופט פרופ' עופר גרוסקופף אישר את הסדר הפשרה, וקבע כי מדובר בהסדר הוגן ומאוזן. השופט גרוסקופף ציין כי תביעות דומות הוגשו נגד ארבע חברות ביטוח אחרות: הפניקס, כלל, מנורה ומגדל, והן נמצאות בהליכי גישור בפני השופט המחוזי בדימוס משה גל (לשעבר מנהל בתי המשפט בתקופת כהונתה של הנשיאה בדימוס דורית ביניש).

אין חשש לגביית פרמיות גבוהות יותר

השופט גרוסקופף קבע בהחלטתו כי "נקודה שהטרידה אותי היא האם אין לחשוש שמא תיגבה הראל פרמיות או דמי אשראי גבוהים יותר, בהתבסס על הידיעה שהיא עומדת להשיב חלק מדמי האשראי בהתאם להסדר הפשרה. בהינתן התחרות הקיימת בשוק הביטוח הכללי ביחס לגובה פרמיות הביטוח, ובשים לב לכך שהסדר הפשרה המאושר בשלב זה נוגע להראל בלבד (שאין לה מעמד מונופוליסטי בשוק זה), דומני כי חשש זה איננו משמעותי. זאת ועוד, על מנת להפחית חשש זה למינימום, הבהרתי כי ככל שגם חברות ביטוח אחרות יגיעו להסדרים דומים בתובענות המתנהלות נגדן – תקופת ההטבה, קרי התקופה בה תינתן הנחה בגובה דמי האשראי על ידן, לא תהיה חופפת באופן מלא לזו של הפעלת הסדר הפשרה בעניינה של הראל".

השופט גרוסקופף הוסיף עוד כי הגמול למבקש יעמוד על סך של 210 אלף שקל ושכר הטרחה של עורך דינו יעמוד על 15% משווי ההטבה, ואולם הוא לא יעלה על 1.53 מיליון שקל. בנוסף הראל חויבה בתשלום שכרו של בודק אשר מונה במסגרת ההליך על ידי בית המשפט.

ת"צ 7298-07-11

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:180
קומיט וכל טופס במתנה