שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שחרור מהמנדט הבריטי: בקרוב העיריות תהפוכנה לאיתנות כלכלית ועצמאיות

חדשות

שחרור מהמנדט הבריטי: בקרוב העיריות תהפוכנה לאיתנות כלכלית ועצמאיות , צילום: השר גדעון סער. צילום: באדיבות דוברת משרד הפנים
שחרור מהמנדט הבריטי: בקרוב העיריות תהפוכנה לאיתנות כלכלית ועצמאיות
22/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

שר הפנים גדעון סער: "המשטר המשפטי המסדיר פעילות הרשויות הוא פקודה מימי המנדט הבריטי. אישור החוק זהו צעד ראשון להשתחררות ממורשת הנציב העליון הבריטי, שעזב את הארץ לפני יותר מ-65 שנה. לא ניתן לבצע פיקוח אמיתי כאשר מפקחים על כל דבר ועניין"

הצעת חוק 'עיריות איתנות', שיזם ח"כ יריב לוין, אושרה היום לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים. מדובר בהצעת חוק החלה את הליך החקיקה כבר בכנסת הקודמת וקודמה על ידי שר הפנים גדעון סער בכנסת הנוכחית.

שר הפנים אמר בדיוני ועדת הפנים על הצעת החוק כי "המשטר המשפטי המסדיר פעילות הרשויות הוא פקודה מימי המנדט הבריטי. זהו צעד ראשון להשתחררות ממורשת הנציב העליון הבריטי, שעזב את הארץ לפני יותר מ-65 שנה. החוק משחרר משעבוד רשויות שברור שיודעות לנהל את ענייניהן היטב, והן איתנות כלכלית. לא ניתן לבצע פיקוח אמיתי כאשר מפקחים על כל דבר ועניין".

השר סער הוסיף כי חוק כזה יהווה תמריץ לרשויות נוספות לעמוד בתבחינים שיכניסו אותן לרשימת הרשויות האיתנות.

על פי הצעת החוק, 'רשות איתנה' היא רשות מקומית אשר אינה מקבלת מענק איזון, ללא גירעון שוטף, וכן עומדת בעוד מספר קריטריונים הנוגעים להתנהלותה השוטפת.

בהתאם לתיקון המוצע יקבלו רשות איתנה הקלות בכל הנוגע לתלותן בשלטון המרכזי כמסדר במספר נושאים, כגון: פטור מצורך באישור לביצוע עסקאות מקרקעין, פטור מצורך באישורי תקציב ופטור מצורך באישור למחיקת חובות לרשות המקומית.

עם זאת, קיימים בחוק מנגנוני בקרה על מנת לפקח כי רשויות אלה מממשיכות לתפקד כראוי גם ללא פיקוח הדוק של משרדי הממשלה הרלוונטיים. במקרה שיתברר כי הרשות איננה ממשיכה להתנהל בצורה תקינה, ראשי שר הפנים להוציא את אותה רשות מרשימת הרשויות האיתנות.

מטרת החוק היא לאפשר עצמאות בניהול הרשות לרשויות המאופיינות באיתנות כלכלית ומנהל תקין. פועל יוצא מכך, יהיה במתן אפשרות להפניית תשומות פיקוח לרשויות שאינן מאופיינות כך.

שר הפנים הודה ליו"ר ועדת הפנים ח"כ מירי רגב, על קידום הצעת החוק, לאחר שהממשלה החליטה לתמוך בה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:170
קומיט וכל טופס במתנה