שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת השרים אישרה: רב ראשי אחד לישראל, ללא תלות בעדת המוצא

חדשות

ועדת השרים אישרה: רב ראשי אחד לישראל, ללא תלות בעדת המוצא, צילום: הרב הראשי לישראל, דוד לאו. החוק החדש לא יחול עליו. צילום: Yedidya lau
ועדת השרים אישרה: רב ראשי אחד לישראל, ללא תלות בעדת המוצא
19/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

החוק החדש, שייכנס לתוקפו רק בעוד כעשור שנים, גם יפריד בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי. על פי ההצעה נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני ‏הגדול, בדומה לתפקיד ‏נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר (19.1) את הצעת החוק של שרת המשפטים, ציפי לבני, ושר הכלכלה נפתלי בנט לפיו תבוטל הכפילות בכהונת הרבנים הראשיים לישראל, כדי להביא למצב בו יהיה בישראל רב ראשי אחד, ללא תלות בעדת המוצא שלו (ספרדי או אשכנזי). הרב הראשי יעמוד בראש מועצת הרבנות הראשית.

החוק החדש אף יפריד בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי. על פי ההצעה נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני ‏הגדול, בדומה לתפקיד ‏נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו. זאת, משום שנראה כי המצב הקיים, שבו הנשיא ממלא ‏תפקיד ציבורי רחב יריעה, אינו עולה ‏בקנה אחד עם התפיסה של ייחוד הכהונה של נושא משרה ‏שיפוטית. בנוסף, כיום הרב הראשי מתמנה לנשיא בית הדין הרבני הגדול אף אם אין לו כושר לכהן כדיין. כמו כן, ראש אבות של בתי הדין הרבניים יתמנו רק מקרב אבות בית הדין ולא מכוח היותם דיין שנבחר לרב עיר, וזאת בדומה לנשיא בית המשפט.

יודגש כי גם במידה ויאושר החוק, על הרבנים הראשיים לישראל המכהנים וכן על רבני ערים המכהנים כראשי אבות בית דין רבני אזורי, ערב תחילתו של חוק זה, ימשיכו לחול הוראות הדין הקודם עד תום תקופת כהונתם. שכן, החוק החדש ייכנס לתוקפו רק בקדנציה הבאה – בעוד כעשר שנים. עד אז, הרבנים הראשיים לישראל המכהנים, וכן רבני הערים המכהנים כראשי אבות בית דין רבני אזורי, ימשיכו לפעול בהתאם לחוק הקיים.

לבני: קץ לכפילות המיושנת והמפלגת

"אין לנו שתי מדינות ישראל", הצהירה השרה לבני בעקבות החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה. "יש ישראל יהודית ודמוקרטית אחת לכולנו – אשכנזים, ספרדים, אתיופים ודוברי רוסית, צעירים וותיקים ועוד – כולנו עם אחד. לכן ההחלטה של ועדת השרים לחקיקה לאשר את היוזמה שלי ושל השר בנט תשים קץ לכפילות המיושנת והמפלגת (רב אשכנזי ורב ספרדי) ברבנות הראשית, כך שבבחירות הבאות ימונה רב אחד ויחיד לעמוד בראשות הרבנות. רב ראשי אחד הוא עוד צעד בדרך לרבנות מכילה ומאחדת, שנותנת שירות מקרב ולא מרחיק, ראוי ויעיל לכל היהודים בישראל".

"זהו צעד חשוב שמסמל את אחדות העם", אמר השר בנט, "מינוי רב ראשי אחד הוא מהנושאים שהשאלה היחידה היא מדוע הוא לא קרה קודם. כיום, כשמתחתנים אשכנזים עם ספרדים עם תימנים ועם כל העדות, מובן שאין סיבה לשני רבנים ראשיים. כפי שיש כיום רב ראשי צבאי אחד, ובכלל שאין תפקידים נפרדים לאשכנזים וספרדים בכל תחום, אין סיבה גם בתפקיד הרב הראשי שהדברים יראו אחרת".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:170
קומיט וכל טופס במתנה