שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לראשונה: תזכיר חוק מסדיר את המשפט המינהלי בקודיפיקציה סדורה

חדשות

לראשונה: תזכיר חוק מסדיר את המשפט המינהלי בקודיפיקציה סדורה, צילום: משרד המשפטים בירושלים. צילום מסך גוגל
לראשונה: תזכיר חוק מסדיר את המשפט המינהלי בקודיפיקציה סדורה
19/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

החוק מציע להסדיר את עבודת הרשות המינהלית וזכויות הפונה אליה, במטרה להנגיש את הפרט לזכויותיו אל מול רשויות המינהל, באינטראקציה הענפה והבלתי נמנעת שהוא נדרש לקיים איתן בכל תחומי חייו. השרה ליבני: "זהו צעד חשוב וחיוני, שקשה להאמין שנעשה רק עכשיו"

מיני-בג"ץ: לבקשת שרת המשפטים, ציפי לבני, הפיץ היום משרד המשפטים את תזכיר חוק סדרי מינהל (הסדרת עבודת הרשות המינהלית וזכויות הפונה לרשות), התשע"ד-2013, שהוא פרי עבודתה של מחלקת ייעוץ וחקיקה (ייעוץ) במשרד המשפטים. טיוטת תזכיר החוק הובאה בפני היועץ המשפטי לממשלה ונוסח התזכיר אושר על ידו.

החוק המוצע מהווה חידוש משמעותי במשפט הישראלי, והוא מרכז לראשונה את הוראות המשפט המינהלי בקודיפיקציה סדורה ומקיפה. החוק מציע להסדיר את עבודת הרשות המינהלית וזכויות הפונה אליה, במטרה להנגיש את הפרט לזכויותיו אל מול רשויות המינהל, באינטרקציה הענפה והבלתי נמנעת שהוא נדרש לקיים איתן בכל תחומי חייו.

בניגוד לרוב תחומי המשפט בישראל, דוגמת המשפט הפלילי המוסדר בחוק העונשין, המשפט המינהלי לא זכה להסדרה כוללת בחוק עד היום. חלקים ניכרים ממנו הם פרי פסיקתו של בית המשפט העליון, במעין "משפט מקובל" נוסח ישראל, ונושאים מסוימים הוסדרו בהנחיות ובחוות דעת שהוציא היועץ המשפטי לממשלה ובהנחיות פנימיות של משרדי הממשלה השונים.

הצעת החוק החדשה מבקשת לשנות מצב זה ולהביא להסדרה כוללת, אשר מטרתה לעגן את העקרונות הכלליים של המשפט המינהלי בחקיקה, ולהשלים חוסרים שנותרו בהסדרים הקיימים. זאת, תוך יצירת חוק ברור המכיל הסדר כולל, אחיד ומקיף, שיהיה נגיש, הן לעובדי הרשויות המינהליות והן לפרט המבקש את שירותי הרשות.

החוק המוצע כולל הן את העקרונות המהותיים שאמורים להנחות את פעולת הרשות המינהלית, והן עקרונות וכללים פרוצדורליים לעבודת הרשויות, והוא נועד להבטיח את תקינות ההליך המינהלי והגינותו ולשפר את השירות שנותנות הרשויות לציבור. בנוסף, אימוץ הצעת החוק ישפר את הכשרתם המקצועית של עובדי הציבור, וישביח את הליכי קבלת ההחלטות של המינהל הציבורי ואת איכות ההחלטות המתקבלות.

ממשרד המשפטים נמסר כי "באימוץ ההצעה תצטרף מדינת ישראל למדינות רבות שאימצו בחקיקה זה מכבר הסדרים דומים, למשל ארצות הברית, גרמניה, אוסטריה, דרום אפריקה ועוד".

יוביל לקבלת החלטות באופן שוויוני ובלתי-שרירותי

בין התחומים הנכללים בתזכיר החוק: הסדרת תחולת המשפט המינהלי (לרבות על גופים דו-מהותיים), עיגון האיסור על הפלייה, החובה לפעול בהגינות ובתום לב, החובה לפעול במידתיות, הצורך בתשתית עובדתית מספקת בטרם קבלת החלטה, חובת הפעלת שיקול דעת, החלת חובת תום לב גם על הפונה לרשות, האיסור על ניגוד עניינים, סמכות הרשות לקבוע הנחיות מינהליות, הסדרה ועדכון של סעיפים העוסקים בסמכות הרשות (מתוך חוק הפרשנות, התשמ"א-1981), אופן הפניה לרשות, הראיות המינהליות עליהן רשאית הרשות המינהלית להסתמך בטרם קבלת החלטה, חובת ההתייעצות, חובת השמיעה ומתן זכות העיון, אופן קבלת החלטות וחובת ההנמקה (תוך עדכון וביטול הוראות החוק לתיקון סדרי מינהל (החלטות והנמקות), התשי"ט-1958), חובת פרסום תקנות והנחיות מינהליות, לרבות חובת פרסום הצעת תקנות והצעת הנחיות מסוימות לעיון הציבור, הסדרת האפשרות לתיקון ולביטול החלטות מינהליות (לרבות הבטחה מינהלית והשתחררות מחוזה מינהלי), זכות העיון החוזר בהחלטת המינהל, הסדרת ההוראות העוסקות בפגם בהחלטה המינהלית ותוצאתו, ועוד כפי שמפורט בתזכיר.

יצוין כי ההסדר הוא הסדר שיורי שאינו גורע מתוקפם של החוקים הקיימים העוסקים ברשויות המינהל, ובכך הוא ייצור שינוי מאוזן, אשר ישלים את ההוראות הנחוצות לפעולת המינהל הציבורי, תוך שמירה על יציבותו.

"זהו צעד חשוב וחיוני, שקשה להאמין שנעשה רק עכשיו", אמרה השרה לבני. "זוהי הצעה שלא רק תגביר את מודעות רשויות השלטון לחובותיהן כלפי האזרחים, אלא גם תגביר את האחידות בפסיקת בתי-המשפט. הדבר יוביל לקבלת החלטות באופן שוויוני ובלתי-שרירותי, ומשכך – להגברת אמון הציבור במערכת".

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר כי "יוזמה זו תביא לשיפור משמעותי באיכות חיי האזרח בהתנהלותו מול רשויות המנהל, בכך שהיא תאפשר לכל אדם לדעת מהן הזכויות המגיעות לו, בצורה ברורה ונגישה, וכן תביא להגברת השקיפות ושיפור השירות הניתן לציבור. בכך יתרום החוק המוצע הן לזכויות האדם בישראל והן להתנהלות הרשויות והשמירה על מינהל תקין".

 

תזכיר חוק – סדרי מינהל (הסדרת עבודת הרשות המינהלית וזכויות הפונה לרשות), התשע"ד-2014

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:219
קומיט וכל טופס במתנה