שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > צדק מאוחר: רק בערכאה השלישית הוחזרו 13 אלף ש' שעוקלו מניצולת שואה

חדשות

צדק מאוחר: רק בערכאה השלישית הוחזרו 13 אלף ש' שעוקלו מניצולת שואה, צילום: טלאי צהוב. צילום: Daniel Ullrich, Threedots
צדק מאוחר: רק בערכאה השלישית הוחזרו 13 אלף ש' שעוקלו מניצולת שואה
19/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בית המשפט המחוזי ביטל את החלטות רשם ההוצל"פ ושופט השלום, והורה לבנק דיסקונט להחזיר לניצולת שואה כבת 90 את מלוא כספי קצבת הנכות, שעוקלו מחשבונה בניגוד לחוק. בנק דיסקונט גם חויב בהוצאות משפט בסך 10,000 שקל. השופטת עפרה צ'רניאק: "המבקשת היא ניצולת שואה ילידת 1924, וככזו מתבקשת רגישות יתר בעניינה"

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, עפרה צ'רניאק, הורתה לאחרונה לבנק דיסקונט להחזיר  לניצולת שואה בת 90 את כספי קצבת הנכות שלה שעוקלו מחשבונה שלא כדין. בחשבון הבנק של א"א הופקדו לפני כשנתיים וחצי כ-13 אלף שקל בהתאם לחוק ההטבות  לניצולי שואה. בנק דיסקונט הטיל עיקול על הכספים והותיר בחשבונה 200 שקלים בלבד.

הקשישה נאלצה לערער בשתי ערכאות בטרם התקבל ערעורה בבית המשפט המחוזי, והוחזרו לה הכספים שעוקלו מחשבונה, בצרוף הוצאות משפט. השופטת צ'רניאק קיבלה את בקשת רשות הערעור שהגיש בשמה האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, באמצעות עו"ד קובי כהן, וקבע כי "המבקשת היא ניצולת שואה ילידת 1924, וככזו מתבקשת רגישות יתר בעניינה". נפסק כי על בית משפט השלום ורשם ההוצאה לפועל "היה להשיב לה מיד את הכספים שעוקלו שלא כדין ולא לעשות בהם שימוש להקטנת סכום החוב".

בחשבונה של א.א., ניצולת שואה נזקקת כבת 90, הופקד עוד ב-30.6.11 סכום של 13,018 שקלים בהתאם להוראות חוק ההטבות לניצולי שואה נזקקים. בנק דיסקונט הטיל עיקול על הכספים כנגד חובה לבנק, והותיר לזכותה סך 200 שקלים בלבד.

יודגש כי העיקול נעשה בניגוד להוראות סעיף 8 לחוק ההטבות לניצולי השואה, הקובע כי כספים המשולמים לניצול שואה אסורים לעיקול במסגרת 30 הימים שלאחר הפקדתם בחשבונו של הזכאי, הואיל והכספים "נועדו למחייתו ורווחתו של ניצול השואה". הכספים עוקלו ומומשו בניגוד להוראת החוק כבר ב-7.7.11 בתוך כשבוע מיום שהופקדו.

מתבקשת רגישות יתר כלפי ניצולי השואה

ניצולת השואה פנתה לאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים כדי לקבל סיוע בשחרור הכספים שעוקלו על ידי הבנק שלא כדין. עוה"ד קובי כהן, אשר מונה מטעם הסיוע המשפטי, הגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל לביטול העיקול, אך בקשתו נדחתה. רשם ההוצל"פ קבע שאכן הכספים עוקלו בטעות, אבל למרות זאת הורה כי ינוכו מסכום החוב ולא יוחזרו לניצולת השואה(!).

בקשת רשות הערעור הראשונה שהוגשה לשופט בית משפט השלום בתל אביב, משה סובל, נענתה ריקם, ואף נפסקו לחובתה הוצאות. בבקשת רשות הערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ערכאה שלישית שנדרשה לדון בפרשה, פסקה השופטת צ'רניאק לטובת הקשישה, והורתה על החזרת הכספים שעוקלו וניטלו ממנה.

בהחלטתה קבעה השופטת צ'רניאק כי עיקול הכספים במקרה זה נעשה שלא כדין, ואף דאגה לציין כי החלטות בית משפט השלום ורשם ההוצאה לפועל לדחות את תביעתה היו שגויות ולקו בחוסר רגישות כלפי ניצולת שואה בת 90 שמצבה הבריאותי והכלכלי קשה ביותר. בית המשפט המחוזי הורה להשיב לניצולת השואה את הסכום שעוקל בסך 12,780 שקל וכן פסק לזכותה הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.

עו"ד שרי ורדי, אחראית תחום חובות במחוז תל אביב והמרכז של האגף לסיוע משפטי, מסרה לפורטל חדשות תקדין כי היא שמחה שסוף סוף נעשה צדק עם ניצולת השואה, שלמרות גילה ומצבה הקשה נאלצה לסבול את עינוי הדין עד להשבת הכספים המגיעים לה, להם היא זקוקה לצורכי מחיה. עוד אמרה עוה"ד ורדי כי "חשוב להביא לידיעת ניצולי השואה כי הקצבאות שהם מקבלים מוגנות בפני עיקולים במשך 30 יום ממועד שהופקדו בחשבונות הבנק שלהם, וכל עוד הוצאו מהחשבון בטרם חלפו אותם 30 יום. הגנה דומה ניתנת גם לקצבאות הנכות המשולמות על ידי המוסד לביטוח לאומי".

לקריאה נוספת, ראו:

 

בוטל הפיצוי שנפסק לילדי טהרן: הסכם השילומים לא נועד לפיצוי אישי

 

תזכיר חוק: ניצולי שואה יקבלו מהמדינה לפחות 135 מיליון שקל בשנה

 

רע"א 16680-09-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:110
קומיט וכל טופס במתנה