שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרשת הרב והניצב: מפקד 433 חשוד שקיבל טובות הנאה מהרב יאשיהו פינטו

חדשות

פרשת הרב והניצב: מפקד 433 חשוד שקיבל טובות הנאה מהרב יאשיהו פינטו, צילום: ניצב מנשה ארביב (משמאל) והרב יאשיהו פינטו. צילום מסך
פרשת הרב והניצב: מפקד 433 חשוד שקיבל טובות הנאה מהרב יאשיהו פינטו
16/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

הותר לפרסום כי מח"ש חוקרת את החשדות המייחסות לניצב מנשה ארביב ולמי מבני ביתו קבלה לכאורה של טובות הנאה מגורמים המקורבים לרב יאשיהו פינטו. בשלב זה, ניצב ארביב עדיין לא נחקר. מהות החשד לגבי טובות ההנאה ופרטיהן עדיין אסורים בפרסום. ארביב יצא לחופשה ולדבריו, "מדובר בעלילת שווא ופגיעה בשמי הטוב"

במחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה בודקים בשבועות האחרונים את החשדות המייחסות לניצב מנשה ארביב ולמי מבני ביתו קבלה לכאורה של טובות הנאה מגורמים המקורבים לחצרו של רב יאשיהו פינטו. כך התירה לפרסום אמש השופטת אנה שניידר מבית משפט השלום בירושלים לבקשת מספר כלי תקשורת.

ניצב ארביב הוא כיום ראש יחידת להב 433, המופקדת על מאבק בפשיעה החמורה הארצית והבינלאומית, השחיתות הציבורית וארגוני הפשיעה. זמן קצר לקראת היתר הפרסום של פרטי הפרשה, נפגש ניצב ארביב עם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, והודיע לו על יציאה לחופשה. ארביב ציין בסוף הפגישה כי "מדובר בעלילת שווא ופגיעה בשמי הטוב".

בעקבות הסרה חלקית של צו איסור הפרסום, דובר משרד המשפטים מסר כי לאחרונה נפתחה בדיקה במחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה בעניינו של ניצב מנשה ארביב. הבדיקה נפתחה בעקבות מידע שנמסר לפני שבועות אחדים ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה, המייחס לקצין ולמי מבני ביתו קבלה לכאורה של טובות הנאה מגורמים המקורבים לרב פינטו. בשלב זה ניצב ארביב עדיין לא נחקר.

יצוין כי מהות החשד לגבי טובות ההנאה ופרטיהן אסורים בפרסום בשלב זה, על פי החלטת בית המשפט. הצו הוסר החל משעת חצות בליל אמש, למעט מהות טובות ההנאה ופרטיהן.

במשרד המשפטים מכחישים את הפרסומים הנוספים בפרשת העמדתו לדין של הרב פינטו, כאילו תיק החקירה נגדו נגנז, ומבהירים כי "הפרסומים בעניין זה אינם נכונים. מעבר לכך, אין בכוונתנו בשלב זה להתייחס לעניינו של הרב פינטו. עם זאת, נוכח פרסומים בעניין, מצאנו לנכון לציין כי בחקירת פרשת הרב פינטו לא נמצא בעבר בסיס לחשד לעבירות פליליות מצד תנ"צ אפרים (אפי) ברכה, ובעניין זה לא חל כל שינוי".

בכך הודפים בלשכת היועץ וינשטיין את הביקורת שנמתחה עליו בימים האחרונים במספר כלי התקשורת לפיה החליט לגנוז את טיוטת כתב האישום נגד הרב פינטו בשל מידע חסוי שהתקבל מסנגוריו.

בתוך כך, תנועת אומ"ץ פנתה הבוקר למבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, בבקשה לבדוק את התנהלות המשטרה במינויו החפוז של ניצב ארביב, חרף התרעות שקיבלה בשעתו מהתנועה בפנייתה לשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ. "למרבה הצער, לא נערכה בדיקה יסודית בציציותיו, והמשרד לביטחון פנים הסתפק בתעודת 'הכשר' שניתנה לארביב על ידי מפכ"ל המשטרה רב ניצב יוחנן דנינו", כתב יו"ר התנועה אריה אבנרי למבקר המדינה, וביקש את התערבותו בפרשת מינויו של ארביב לתפקיד הקריטי, ככל שימצא לנכון.

מתן שוחד או סיוע אישי שגרתי?

תחילת הפרשה במאי 2011, אז מונה ניצב ארביב לנספח המשטרה בארצות הברית. בתקופה זו התנהלו מעבר לים ובארץ חקירות מקבילות שבמרכזן עמד הרב פינטו. באחת, נחשד הרב פינטו במעילה בכספי עמותת "חזון ישעיה" בה הוא מעורב, ואילו בשנייה, הוא עמד במרכזה של פרשה בה נפל קורבן לסחיטה לכאורה. במקביל, באותם הימים יצר ארביב קשרים עם ישראלים רבים בעלי השפעה שגרו בניו-יורק, בהם איש העסקים בן-ציון סוקי, המתגורר במנהטן ונמנה עם חסידי הרב פינטו. על פי המידע שהגיע למח"ש, בין השניים נוצרו קשרים קרובים – להם היה מודע הרב פינטו – שבמסגרתם קיבלו ארביב ובני משפחתו טובות הנאה שונות, יותר מפעם אחת או פעמיים.

כשנה וחצי לאחר הגעתו של ארביב לארה"ב, ביום 12.10.12, נעצר הרב פינטו ביחידת להב 433 – היחידה עליה מפקד כיום ארביב – ונחקר בה יחד עם רעייתו לאחר שתועד מעביר סכום של 200 אלף שקל לתת-ניצב אפרים ברכה, אז ראש חטיבת החקירות בלהב 433. על פי החשד, בכספים הללו ניסה לכאורה הרב פינטו לשחד את תת-ניצב ברכה בעבור מידע על החקירה שהתנהלה נגדו. הרב פינטו טען להגנתו כי ברכה נמנה על חסידיו וכי הרב נוהג לעזור לו מדי פעם לצרכים משפחתיים וזו לא היתה הפעם הראשונה שהוא העביר לו כסף.

אבל במשטרה שללו מכל וכל את גרסת הרב פינטו, ודבקו בחשד כי היה זה ניסיון לשוחד. שכן, לטענתם, על אף שברכה אכן נמנה עם חסידיו של הרב פינטו, הדבר לא פגע בנאמנותו למשטרה וברגע שהבין כי מטרת התשלום היא שוחד בעבור מידע על החקירה נגד הרב פינטו, פנה ברכה לממונה עליו באותם הימים, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב בדימוס יואב סגלוביץ', שיעץ לו לשתף פעולה עם הרב פינטו. מהלך שבסופו הביא למעצרו של הרב שהפך בעשור האחרון למוקד עלייה לטייקונים ולפוליטיקאים בשל כוחותיו הרוחניים.

סגלוביץ' ביקש מברכה לצלם את העברת הכסף והדבר נעשה כאשר רעייתו של הרב פינטו תועדה מעבירה את הכסף לרעייתו של הקצין ברכה. האחרונה החזירה לה את הכסף, ואמרה שהיא לא מעוניינת בו. עם זאת, הרב פינטו אמר בחקירתו שהכסף אכן הועבר ומדובר בסכומי כסף שהגיעו ל-80 אלף דולר בארבע העברות שונות – אשר נועדו לסייע לברכה.

חבר קונגרס אמריקאי וגם שר בישראל

פרשה נוספת המסתעפת לפרשה הנוכחית היא החקירה ש שלוש שנים קודם לכן בארצות הברית, של ה-FBI האמריקאי, בה מעורבים הרב פינטו וחבר הקונגרס האמריקני מייקל גרים, הידוע ביחסיו הקרובים עם צמרת השלטון הישראלית. באותה הפרשה נפל הרב פינטו קורבן לסחיטה לכאורה מצד אנשי עסקים שטענו שאם הוא לא יעביר לרשותם כספים הם יחשפו חומרים רפואיים של בני משפחתו. לאחר אותו מקרה פנה הרב פינטו לחבר קונגרס בשם מייקל גרים, לו עבר עשיר באף-בי-איי. גרים הבטיח לרב פינטו שהוא יטפל בבעיה, וזה שילם לו בתמורה סכומי כסף גדולים.

מספר חודשים לאחר המקרה, עלה החשד כי גרים היה למעשה חלק מקבוצת אנשי העסקים שסחטו את הרב בעניין המידע הרפואי, כדי להשיג מימון לפעילות הפוליטית והעסקית שלו. כאשר החל האף-בי-איי לחקור את הפרשה, העיד הרב פינטו כי מהרגע שבו הפך גרים לחשוד בפרשה החלו שוטרים בכירים בישראל וכן שר לשעבר לנסות ולהוריד את הרב פינטו מהעדות נגדו.

על פי החשד שבודקים במח"ש, חבר הקונגרס גרים גם היה אחד האנשים שסייעו למתן טובות ההנאה לניצב ארביב. שלשום הגיע ארצה איש עסקים אמריקני, מקורבו של הרב פינטו, שעל פי החשד העניק אף הוא לקצין ולבני ביתו את טובות ההנאה.

בדיקת פוליגרף נקייה

אתמול חשף הכתב ברוך קרא מחדשות ערוץ 10 כי הרב פינטו עבר בדיקת פוליגרף פרטית, שתוצאותיה לא העידו על רמייה. בהסתמך על בדיקה זו טוענים סנגוריו של הרב פינטו כי הכסף שניתן לקצין ברכה לא היה שוחד, ולא היווה עניין יוצא דופן, שכן הגעת קצינים בכירים להתברך מהרב פינטו ולקבל את עזרתו היו עניין שבשגרה.

על פי הדיווח, ב-27 באוגוסט 2013 ניגש הרב פינטו, במסגרת ההתמודדות שלו עם החשדות נגדו, למכון פוליגרף מוכר ופרטי שיבדוק את טענותיו לגבי חפותו. הוא נשאל אם העניק לתת ניצב אפרים ברכה כסף, מתנות וטובות אישיות מתוך קשרי ידידות והשיב בחיוב. לאחר מכן הוא נשאל אם הוא משקר שדיווח בזמן אמת לקצין בכיר כי נתת כסף לתנ"צ ברכה כצדקה. התשובה שלו הייתה לא.

השאלה השלישית הייתה: "האם אתה משקר שביקשת מברכה לדווח לממונים עליו ובעיקר ליואב סגלוביץ' על היחסים האישיים ביניהם?", התשובה של הרב פינטו היא לא. "האם נתת לברכה כסף כדי שיתערב לטובתך בחקירת 'חזון ישעיה' או בכל חקירה אחרת?", נשאל הרב. התשובה של הרב פינטו היתה לא. השאלה האחרונה הייתה: "בתמורה לכסף, האם דרשת מידע חסוי?", והתשובה היא לא.

מסקנת בוחן הפוליגרף היא שהתשובות של הרב פינטו לא מעידות על רמייה. לתפיסתו של הרב פינטו, המסקנה הזאת משרתת את חפותו בחשדות המיוחסים לו.

תגובות

"קהילתנו הקדושה ועליה על צבא תלמידיה, ידידיה ואוהדיה, עומדת בעזרת ה' בפני ימים טובים, ימי ברכה ושגשוג, הצלחה וישועה אחים אהובים!", מסר אתמול הרב פינטו מארה"ב לחסידיו בארץ, "תקופה עכורה זו שנכפתה עלינו באה לנו ללא עוול בכפינו, ואך ורק מתוך שיקולים צרים ואכזריים של גורמים שונים, העושים שימוש בהפחדות, הטרדות ומעללים שונים". הרב פינטו, השוהה כעת בניו יורק, צפוי לנחות בישראל בסוף השבוע הקרוב.

"הוא צדיק יסוד עולם", אומרים חסידיו של הרב פינטו בישיבת "שובה ישראל" באשדוד. בעיניהם, אין לחשדות נגד רבם הנערץ שום משמעות.

סנגוריו של הרב פינטו – עורכי הדין אלי זהר, רועי בלכר ומשה מזור – מסרו אמש בתגובה לכלי התקשורת כי "יש עניינים שהשתיקה יפה להם. זהו אחד מעניינים אלה. לא נוכל להגיב לפרטים המפורסמים בכלי התקשורת. יש להניח לרשויות האכיפה לעשות מלאכתן. אנו מניחים, כי בימים הקרובים תתבהר התמונה".

מהמשטרה נמסר בתגובה לפרסומים כי "ניצב מנשה ארביב נפגש עם מפכ"ל המשטרה וביקש לצאת לחופשה, זאת בהמשך לבדיקה המתנהלת במחלקה לחקירות שוטרים. מדובר בצעד ערכי, מתוך ראיית טובת יחידת להב 433 ומשטרת ישראל. המפכ"ל נענה לבקשת ניצב ארביב והנחה את ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, לפקד על להב 433 בנוסף על תפקידו".

המפכ"ל דנינו מסר בתגובה לפרשה כי "טוב יהיה אם ניתן לרשויות המוסמכות למצות את פעולתן בטרם נחרוץ גורלו של אדם. כפי שהוכחנו כבר בעבר, המשטרה אינה מתפשרת על ערכים ועקרונות, אולם, יש לזכור כי מדובר בשלב מוקדם של הבדיקה וחזקת החפות עומדת גם לקצין משטרה". ניצב ארביב אמר לאחר הפגישה עם המפכ"ל כי "מדובר בעלילת שווא ופגיעה בשמי הטוב, ואני מאמין כי הבדיקה תבוצע במהירות וביעילות וכי בסופה כאשר יגיעו לחקר האמת ינוקה שמי באופן מוחלט". 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:73
קומיט וכל טופס במתנה