שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העליון שחרר נאשם ממעצר – 11 חודשים לאחר האישום הדיונים טרם החלו

חדשות

העליון שחרר נאשם ממעצר – 11 חודשים לאחר האישום הדיונים טרם החלו, צילום: צילום: זיו קורן
העליון שחרר נאשם ממעצר – 11 חודשים לאחר האישום הדיונים טרם החלו
14/01/2014, אנה נודל

השופט צבי זילברטל: "כמעט 11 חודשים לאחר הגשת כתב האישום, משפטו של הנאשם עדיין לא החל להישמע. יתרה מכך, בעת הזו, טרם הועברו לידי באי-כוחו מלוא חומרי החקירה בעניינו. אין להשלים עם מצב זה, שכן מלוא חומרי החקירה אמורים, ככלל, להיות מוכנים למסירה לידי הנאשם עם הגשת כתב האישום"

בית המשפט העליון דן בבקשה להעריך את מעצרו של יעקב ביטון, המואשם בעבירות מס רבות. כנגד ביטון ושתי חברות שנוהלו על ידו הוגש כתב אישום בפברואר האחרון המייחס לו מאות עבירות על חוק המע"מ ופקודת מס הכנסה.

לפי כתב האישום, ביטון התחמק בין השנים 2011-2012 מתשלום המסים על-ידי יצירת חשבוניות פיקטיביות שנכללו בספרי הנהלת החשבונות של החברות אותן ניהל. כמו כן נטען כי באמצעות החברות הללו הוא יצר חשבוניות פיקטיביות לאחרים. לפי הערכת הפרקליטות הנזק שנגרם למדינה בעקבות מעשיו עולה על 837 מיליון שקלים. אחרי שהיה במעצר למשך תשעה חודשים הפרקליטות הגישה בקשה בפני בית המשפט העליון להארכת מעצרו, הבקשה התקבלה והמעצר הוארך ב-60 ימים נוספים. בתום תקופה זו הפרקליטות פנתה שוב לבית המשפט העליון לקבלת ארכה נוספת.

בינתיים, 11 חודשים לאחר הגשת כתב האישום טרם החל הדיון בפני בית המשפט. הנאשם טען כי הוא הגיש בקשות דחייה רבות שגרמו לעיכוב ההליך מכיוון שלא הועברו לידיו כל חומרי החקירה. ביטון טען כי "אין לצפות מנאשם שישיב לכתב האישום, שעה שלא הועברו לידיו כל חומרי החקירה".

השופט צבי זילברטל דחה את הבקשה להארכת המעצר וקבע כי "כתב האישום כנגד המשיב הוגש ביום 21.2.2013 ועתה, כמעט 11 חודשים אחר כך, משפטו עדיין לא החל להישמע. יתרה מכך, בעת הזו, טרם הועברו לידי באי-כוחו מלוא חומרי החקירה בעניינו. אין להשלים עם מצב זה, שכן מלוא חומרי החקירה אמורים, ככלל, להיות מוכנים למסירה לידי הנאשם עם הגשת כתב האישום. גם אם ניתן להבין עיכובים מסוימים בהעברת החומרים לעיון הנאשם במקרה דנא מדובר בעיכוב שאינו יכול שלא להשליך על סוגיית המשך המעצר. יצוין כי בדיון בבקשה הובהר כי בחומרי החקירה שעדיין לא נמסרו, כלולים אף חומרים שהושגו או שניתן היה להשיגם עוד לפני הגשת כתב האישום. להתנהלותה זו של המבקשת יש ליתן משקל במסגרת בחינת בקשתה להארכת מעצרו של המשיב".

השופט זילברטל נתן משקל לכך שמדובר בבקשת ארכה שנייה המוגשת לבית המשפט העליון, כאשר משפטו עדיין לא התחיל. השופט ציין כי "בשל היקף החומר ומורכבותו משפטו של המשיב צפוי להימשך זמן בלתי מבוטל".

השופט זילברטל גם בחן את מסוכנותו של הנאשם וקבע כי ניתן לשחררו לחלופת מעצר. 

 

בש"פ 8914/13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:89
קומיט וכל טופס במתנה