שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דיינים בתל אביב: הטיעון שהאישה "מעגנת את עצמה" בל יישמע באולמנו

חדשות

דיינים בתל אביב: הטיעון שהאישה "מעגנת את עצמה" בל יישמע באולמנו, צילום: בית הדין הרבני בתל אביב. צילום: הנהלת בתי הדין הרבניים
דיינים בתל אביב: הטיעון שהאישה "מעגנת את עצמה" בל יישמע באולמנו
14/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

נכשל ניסיונו של סרבן גט אכזר לפסול את הדיינים שהורו על מעצרו מאחורי סורג ובריח עד שיסכים לתת גט לאשתו, אם ארבעת ילדיו – הנעזבים ורעבים ללחם, בעוד אוכל בהכשר בד"ץ ולומד ב"כולל". סרבן הגט מתעקש להעביר אליו את מלוא המשמורת על ארבעת ילדיו, ואף לחייב את אשתו לשלם לו מזונות. הדיין שלמה שטסמן: "מסתבר שאין גבול לעזות הפנים של סרבן הגט המאשים את אשתו בעגינותה בשל סירובה להסכים לדרישותיו ההזויות"

נדחה על הסף ניסיונו של סרבן גט אכזר לפסול את שלושת הדיינים שהושיבו אותו מאחורי סורג ובריח. בקשת הפסילה הוגשה עקב החלטת הדיינים להחזיק את סרבן הגט העיקש במעצר להבטחת התייצבותו לדיונים בבית הדין הרבני בתל אביב, לאחר שנמלט למעלה משנה וחצי. ההחלטה לא מצאה חן בעיניו ונציגו החליט להילחם בה בדרישה לפסילת הדיינים מלדון בעניינו. הדיין הרב שלמה שטסמן קבע השבוע כי נימוקי בקשת הפסילה "אינם אלא גיבובי שקרים, כזבים וחצאי אמתות", ודחה את הבקשה.

"תפקידינו כדיינים להציל אישה אומללה מבעל אכזר"

בית הדין הרבני בתל אביב אף הבהיר והדגיש בפני בא-כוחו של הבעל, הטוען הרבני הרב יהושע זאב זנד, כי "אנחנו מוצאים לנכון להזכיר לבעל, המרבה להביא אזכורים הלכתיים ולגלות פנים בתורה שלא כהלכה, שתפקידו של דיין, ככלל, לעשות משפט וצדק, לשבר זרועות רמות הרשעים ולהציל עשוק מיד עושקו. בתיק זה תפקידינו כדיינים להציל אישה אומללה מבעל המעגן אותה באכזריות יוצאת דופן".

ענינו של סרבן הגט הועבר לדיון בבית הדין הרבני בתל אביב לפני כשנתיים, לאחר שבית הדין הרבני הגדול בירושלים חייב אותו לתת גט לאשתו. הדיינים קבעו דיונים רבים, אבל סרבן הגט לא טרח להתייצב לאף אחד מהדיונים שנקבעו. לאור העובדה כי מדובר בבעל סרבן גט המעגן את אשתו הצעירה ואם ארבעת ילדיו הקטנים ומסרב להתייצב בבית הדין, הדיינים הוציאו נגדו כבר לפני שנה ועשרה חודשים צווי הגבלה: נאסר עליו להשתמש ברישיון הנהיגה ולפתוח או להחזיק חשבון בנק. הדיינים אף החליטו באופן עקרוני לחייב את הבעל הסרבן בתשלומי "מזונות מעוכבת".

לאחר שהמשטרה לא הצליחה לעצור אותו, אף לא באמצעות איכון הטלפון הסלולרי שלו, נעזרו בהנהלת בתי הדין בארבעה משרדי חוקרי פרטיים כדי לאתר את סרבן הגט הנמלט. הבעל מתואר בפסק הדין של הדיינים כמי שבאותם הימים "נעזר בבני משפחתו והמשיך להסתובב חופשי ולהתעלל באשתו".

בקיץ האחרון נעצר הבעל הנמלט, אך הוא התנגד למעצרו ונהג באלימות כלפי השוטרים שנאלצו להפעיל כוח כדי לעוצרו. המשטרה התבקשה על ידי הדיינים שלא לשחרר אותו בערבות, מחשש שבסיועם של בני משפחתו הוא עלול להיעלם ולעגן את אשתו לנצח.

"לצערנו, כל המאמצים שעשינו במשך כחצי שנה לדבר על לבו של הבעל ולשכנעו ליתן גט לא עלו יפה", מספר הדיין שטסמן בהחלטתו. "הבעל בגיבויים ובעידודם של בני משפחתו האמידים מתנה את נכונותו לסדר גט ב'הסכם גירושין' חד-צדדי שיכלול את כל רצונותיו וגחמותיו המשונות. ה'הסכם' אותו הוא דורש כולל בין היתר (ויובהר שאין מדובר בטעות הקלדה), העברת משמורת ארבעת הילדים הקטנים אליו כמו גם חיוב האם האומללה בתשלום מזונות ילדים לאב – לא פחות, מלבד ויתורים כספיים נוספים ובלתי הוגנים באופן קיצוני. אנו מוצאים לנכון להתייחס להתבטאות מקוממת של הבעל שאין זו הפעם הראשונה שאנחנו שומעים בבית הדין, ולפיה האישה 'מעגנת את עצמה'. מסתבר שאין גבול לעזות הפנים של סרבן הגט המאשים את אשתו בעגינותה בשל סירובה להסכים לדרישותיו ההזויות".

הבעל אוכל גלאט ויושב בכולל – אשתו העגונה ממתינה לגט וילדיו נעזבים ורעבים ללחם

לאחרונה מוחזק סרבן הגט במתקן מעצר בו מסופקים לו שירותי דת ומזון בכשרות מהודרת. לפני שבועיים קבעו הדיינים כי מציאות שלפיה סרבן הגט יושב ב"כולל" של שירות בתי הסוהר תוך שהוא נהנה מסעודות "בהכשר בד"ץ" בעוד אשתו העגונה ממתינה לגט וילדיו נעזבים ורעבים ללחם בלתי נסבלת וחייבת להיפסק באופן מיידי. אבל מאגף העגונות בהנהלת בתי הדין הודיעו לדיינים כי בשל סיבות משפטיות שאינן ברורות ממשיך הבעל ליהנות משירותי דת וממזון בכשרות מהודרת.

או אז החליטו הדיינים שיש להעביר את הבעל למתקן כליאה אחר, בו לא יסופקו לו שירותי דת המיועדים "לצדיקים" שהוא לא נמנה עמם, "גם אם הדבר כרוך בהעברת הטיפול בתיק לבית דין אחר". האישה מסורבת הגט הביעה את הסכמתה לכך. כך שבסופו של דבר הוחלט להעביר את התיק לנשיא בית הדין הרבני הגדול, שהוא אחדש מהרבנים הראשיים המכהנים כיום – הרב יצחק יוסף או הרב דוד לאו – לקביעת בית דין אחר שיטפל בתיק, אבל לא בשל בקשת הפסילה, אלא כנראה בשל שינוי הסמכות המקומית.

 

תיק ‏362998/23‏

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:7
קומיט וכל טופס במתנה