שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חצי שנת עבודות שירות וחילוט של 4 מיליון שקל נגזרו על בעל צ'יינג'

חדשות

חצי שנת עבודות שירות וחילוט של 4 מיליון שקל נגזרו על בעל צ'יינג', צילום: צילום: Getty images Israel
חצי שנת עבודות שירות וחילוט של 4 מיליון שקל נגזרו על בעל צ'יינג'
12/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

במשך ארבע שנים לא דיווח יעקב ג'רבי על עסקאות חייבות דיווח בהיקפים של למעלה מ-170 מיליון שקל, אבל השופט עודד מודריק התחשב בעובדה שגורמי הרשות לאיסור הלבנת הון שביקרו בעסק לא העמידו את ג'רבי על המחדלים שאיתרו כשיכלו להפסיק את התהליך בעודו באיבו. מאידך, חולט 80% מרכושו של ג'רבי

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר עודד מודריק, גזר היום 24 חודשי מאסר, שישה מהם לנשיאה בפועל בדרך של עבודות שירות, קנס בסך 100 אלף שקל וחילוט מכוח חוק איסור הלבנת הון בסך של ארבעה מיליון שקל על יעקב ג'רבי, נותן שירותי מטבע שהורשע בעבירה על חוק איסור הלבנת הון. מדובר בחילוט המהווה 80% מהרכוש הרשום על שמו של ג'רבי.

ג'רבי, בן ה-53, הורשע בעבירה לפי סעיף 3(ב) לחוק איסור הלבנת הון – מסירת מידע כוזב במטרה שלא יהיה דיווח לפי סעיף 7 לחוק איסור הלבנת הון או כדי לגרום לדיווח לא נכון. ג'רבי הואשם בכך שבאמצעות החברה בבעלותו המלאה, י.מ שירות עדיף בע"מ, נתן שירותי ניכיון צ'קים והפר את חובות הדיווח הקבועות בחוק איסור הלבנת הון, בכך שביצע ניכיון צ'קים כנגד תשלום במזומן ללקוחות בסכומים של 50 אלף שקל ומעלה, וכן ביצע שירותי ניכיון כאמור בסכומים של מעל חצי מיליון שקל, שהן פעולות חייבות דיווח, גם אם לא מתבצע תשלום במזומן. עסקאות חייבות דיווח בהיקפים של למעלה מ-170 מיליון שקל לא דווחו לרשות לאיסור הלבנת הון.

מחדלי הדיווח התפרשו על פני ארבע שנים. ג'רבי היה מודע לחובות הדיווח ופיתח דפוס (מודל) של עסקת ניכיון צ'קים הנחזית – באורח מלאכותי – כעסקת ניכיון באמצעות שיק מזומן (בר פירעון מיידי), אך למעשה איננה אלא עסקת ניכיון במזומן. בית המשפט הגיע למסקנה בהכרעת הדין בעניינו של ג'רבי כי "ההימנעות מדיווח נעשתה כדי שלא יהיה דיווח. בכך התגבשו מחדלי הדיווח לכדי עבירה של הלבנת הון".

גורמי הביקורת לא התריעו והעלימו עין

סנגוריו של ג'רבי ושל החברה בבעלותו תיארו את ההיסטוריה האישית של ג'רבי, כמי שגדל לתוך משפחת מצוקה ופילס את דרכו צעד אחר צעד, במו ידיו, עד להקמת עסק יציב, רווחי, אמין ומסודר, וכן העמיד משפחה למופת.

בנוסף, מחדלי הדיווח שלו בוצעו בפרק זמן סמוך לתחילת תוקפן של הוראות הדיווח שנקבעו בחוק. לכן "טבע הדבר הוא שבראשית תקופת ההפעלה של האיסורים חדשים ננקטת מדיניות ענישה מקלה יחסית", ציין השופט מודריק בהכרעת הדין.

ד"ר מודריק אף הוסיף כי בעסקו של ג'רבי נערכה ביקורת של אנשי הרשות להלבנת הון, וגורמי הביקורת לא העמידו את ג'רבי על המחדלים שאיתרו. "אילו עשו כן, סביר מאוד להניח שהנאשם היה מפסיק את התהליך בעודו באיבו. בכך היה מצטמצם מאוד היקף העבירות, עד כדי כך שניתן היה להסתפק באמצעים מנהליים כתחליף למשפטי פלילי".

השופט מודריק קיבל את הסדר הטיעון "ללא סייג", לאחר שקבע בגזר הדין כי "אינני מקל ראש בעבירות שהנאשם ביצע. המשפט התנהל משך שנים ובמהלכן התחוורו לי דמותו ואופיו של הנאשם. ברי לי שאין מדובר באדם בעל אופי עברייני ואין מדובר באדם שבכוונת מכוון ביצע מעשה עבירה. מעשי העבירה הם תולדה של פרשנות מוטעית ואפילו מופרכת של הוראות הדין. אין זו תופעה נסלחת ואין לעבור עליה לסדר היום, אולם דווקא השילוב שבין דמותו ותכונותיו של הנאשם, והפרשנות האבסורדית של הדין מצדו, מדגישים את המכשלה שיצאה מתחת ידי הרשות בכך שלא העמידה את הנאשם על הליקויים שהתגלו בביקורת בעסקו".

כעין איל ברזל דו ראשי

עם זאת, השופט מודריק קבע, בהכרעת הדין, כי "סעיף 3 של חוק איסור הלבנת הון הוא כלי לחימה משפטי במלביני הון שבא בעבירה. כעין איל ברזל דו ראשי. הראש האחד מיועד לנגח את מלביני ההון עצמם והוא יצוק סעיף 3(א) לחוק. הראש השני מכוון כלפי מנגנוני ההסתרה והניתוב הלוגיסטי של ההון המולבן והוא סגסוגת של חובות הדיווח ואיסורי דיווח כוזב יצוקת סעיף 3(ב) לחוק".

השופט מודריק קבע עוד בהכרעת הדין כי "תכליתה של הוראת הדין בדבר איסור הלבנה במחדלי דיווח היא ליצור חגורת ביטחון שתעמוד בדרכו של מי שמבקש להלבין הון שהושג בעבירה... קשה להפריז בחשיבותו של קיום דקדקני ודווקני של חובות הדיווח לשם השגת תכלית החוק".

בפרקליטות הדגישו בעקבות מתן הכרעת הדין המקלה כי החילוט שהוטל על ג'רבי הוא בהיקף גדול, כאשר מתוך סכום של 5.5 מיליון שקל הרשומים על שמו של ג'רבי בלבד, חולט סכום של ארבעה מיליון שקל, המהווה 80% מהסכום התפוס הרשום על שמו. המדובר בנותן שירותי מטבע רשום שהורשע בעבירה לפי סעיף 3(ב), ולא בעבירות נוספות מעבר לכך.

יצוין כי חברת י.מ שירות עדיף בע"מ נקנסה בשקל אחד בלבד.

את התביעה ניהלו עוה"ד אורנה גלבשטיין וטפת מויאל-רוטשילד מפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה). את ג'רבי ייצג עו"ד נתי שמחוני. את החברה בבעלותו ייצגו עוה"ד אסף קליין ורונן רוזנבלום.

לקריאה נוספת, ראו:

 

פסיקה עקרונית: הבנק לא רשאי להטיל מיוזמתו מגבלות על חברת צ'יינג'

 

ת"פ 40131-08

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה