שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תקדים: 60 ימי מאסר לבעל חברה שהפעילה תחנת מעבר בלתי חוקית לפסולת

חדשות

תקדים: 60 ימי מאסר לבעל חברה שהפעילה תחנת מעבר בלתי חוקית לפסולת, צילום: פסולת. צילום: ליטל מילר
תקדים: 60 ימי מאסר לבעל חברה שהפעילה תחנת מעבר בלתי חוקית לפסולת
12/01/2014, עו"ד נעמה זינגר

בית משפט השלום העלה לראשונה את רף הענישה על עבירות סביבתיות וגזר עונש מאסר בפועל בן 60 ימים וקנס בסך 200 אלף שקל על בעל חברה שהפעילה תחנת מעבר בלתי חוקית לפסולת בניין. כן הושת קנס בסך של חצי מיליון שקל על החברה. השופט שמאי בקר קבע כי לאור הפגיעה החמורה בערכי איכות הסביבה ושלום הציבור, יש להחמיר בענישה כדי להרתיע את העבריינים להמשיך לדרוס ברגל גסה את הסביבה האקולוגית

בצעד חסר תקדים גזר השופט שמאי בקר 60 ימי מאסר בפועל בגין ביצוע עבירות סביבתיות על בעלי  החברה "דור וצורי בע"מ" שהפעילה  תחנת מעבר בלתי חוקית לפסולת. כן הושת על בעלי החברה קנס בסך של 200 אלף שקל, ועל החברה בסך של חצי מיליון שקל.

הנאשמים, חברה פרטית לממכר חומרי בניין ובעליה, הודו והורשעו במסגרת הסדר טיעון בכתב אישום שעניינו הפעלת תחנת מעבר בלתי מסודרת ובלתי חוקית לפסולת בניין בחצרי החברה. על פי כתב האישום, תחנת המעבר מוקמה בלב אזור מגורים בקרבה ממשית לבתי מגורים מאוכלסים והופעלה על ידי הנאשמים ללא רישיון, בניגוד להוראות חוק רישוי עסקים ובלא שננקטו הצעדים הדרושים למניעת המפגעים הכרוכים בפעילות.

בכתב האישום נטען כי בתחנה הושלכו שלא כדין ערימות של פסולת בניין בכמויות ניכרות, באופן היוצר מפגע תברואתי, בטיחותי וחזותי קשה, כמו גם כי לא הוקמו תשתיות מתאימות לטיפול בפסולת. אל כתב האישום צורף כתב אישום נוסף, המייחס לנאשמים הפרה חוזרת ונשנית של צו בית משפט שניתן נגדם האוסר את ניהול תחנת המעבר ועשיית כל שימוש בה לצורך ניהול הובלת פסולת. על פי עובדות כתב האישום הנאשמים נצפו ותועדו מפעילים את תחנת המעבר חרף האיסור המפורש בצו. כך גם צוין כי תועדה גם העמסת פסולת מהתחנה ופריקתה באתרים בלתי מורשים, לרבות בשטח מגורים.

בטיעוניה לעונש הדגישה הפרקליטות, באמצעות עו"ד עלא מסארווה, את מיקומה של התחנה, בלב אזור מגורים מאוכלס, תוך התעלמותם השיטתית של הנאשמים מדרישות החוק ומן ההשלכות הסביבתיות הכרוכות בהפעלת תחנה בלתי מוסדרת. המדינה ייחסה חומרה לכלל מפגעי תחנת המעבר ובפרט לזיהום האוויר הניכר שנגרם. עוד עמדה המדינה על חומרת מעשיהם של הנאשמים ביחס לאישום השני, קרי על ניהול ההליך הפלילי המקורי, בצד המשך ביצוע העבירות והזלזול הבוטה בחוק. לאור האמור ביקשה המדינה כי הענישה על מעשיהם של הנאשמים תהלום את מידת הפגיעה בערכים המוגנים של שלטון החוק, איכות הסביבה ושלום הציבור ובפרט עתרה כי יושת על בעל החברה עונש מאסר בפועל.

מנגד טען להגנת הנאשמים, עו"ד נחום הופטמן, כי יש להתחשב בשני האישומים כבמקשה אחת. בעניינו של בעל החברה טענה ההגנה בפרט למצבו הרפואי הקשה ולשיעור נכותו היא 100% כמו גם להעדר כל תקדים בו נשלח בעל או מנהל תחנת מעבר פיראטית אל מאחורי סורג ובריח ובפרט בשעה שנעדר הוא כל עבר פלילי. לאור האמור נטען כי יש להעניש את הנאשמים בקנסות של כמה עשרות אלפי שקלים בלבד.

בריונות סביבתית בעיר מגורים

השופט שמאי בקר החליט כאמור להעלות את רף הענישה המקובל בתחום והשית בגזר דינו על בעל החברה 60 ימי מאסר לריצוי בפועל, חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך של 200 אלף שקל. כן הושת על החברה קנס כספי בסך של חצי מיליון שקל.

השופט בקר תיאר את חומרת העבירות והפגיעה הממשית ברחובות שלמים בעיר מגורים, אשר היו נתונים תחת בריונות סביבתית ממשית. כך צוין כי הבריונות גרמה לדרים בקרבת תחנת המעבר לשלם בבריאותיהם ממש על המיזם הכלכלי, וכי אין לדעת אילו נזקים נוספים יתגלו בהמשך. עוד ציין השופט בקר כי חומרת הדברים מתעצמת ומקבלת משנה תוקף נוכח התמשכות הבריונות על פני שנים ובשים לב בפרט כי הנאשמים המשיכו בביצוע העבירות גם במהלך התנהלות ההליכים הפליליים נגדם במסגרת כתב האישום הראשון.

לאור האמור ובשים לב לערכים הנפגעים, איכות הסביבה וזכותו של האדם לחיים ולבריאות, המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ולחומרת הפגיעה הנמדדת במשכה, היקפה ופיזורה הגיאוגרפי, עמד השופט בקר על הצורך לקבוע מתחם ענישה מחמיר. נקבע כי הגם שיש לקבוע מתחם ענישה אחד לעבירות נשוא שני כתב האישום – ראוי שיהיה במתחם כדי להרתיע את הנאשמים ואחרים מלהמשיך ולעשות שפטים ולדרוס ברגל גסה את סביבתם האקולוגית, תוך התעלמות מהחוק ומעושי דברו.

ללא חרב אמיתית – לא תיפסק דריסת הסביבה האקולוגית

בעניינו של בעל החברה, אלפונסו חסון, נקבע כי הגם שאין בפסיקה הקיימת כדי לתמוך בהטלת מאסר על בעלי או מנהלי תחנות מעבר, נראה כי ללא חרב אמיתית, איום ממשי, ולא רק עיצום כספי, לא תהיה לבעלי ומנהלי תחנות מעבר בלתי חוקיות של פסולת כל סיבה ממשית לחדול מפעילותם. לאור האמור נקבע כי המתחם במקרה החמור דנא יעמוד על מספר חודשי מאסר בפועל, שיכול וירוצו בעבודות שירות, ועד לשנת מאסר בפועל.

בנסיבות הפרשה, נדרש השופט בקר למכלול נסיבותיו של בעל החברה. כך צוין מחד מצבו הרפואי הקשה, ומאידך את העובדה כי את המעשים ביצע כבר בהיותו חולה, העובדה כי לא נגרמו לו כל נזקים מביצוע העבירות – כי אם להיפך, כאשר הרוויח כספים רבים על חשבון הסביבה והשכנים. כך גם צוינו הליכי הסרק שנקטה ההגנה ולעובדה כי הודיית בעל החברה באה באיחור ניכר.

עוד צוין כי הגם שבעל החברה נעדר עבר פלילי, אין באדם שעובר על החוק משך שנים רצופות, חרף פניות הרשויות ולנוכח כתב אישום – כדי להיות אדם נורמטיבי.

לאור האמור קבע בית המשפט כי יש ליתן משקל משני למצבו הרפואי ולמחלותיו של בעל החברה, באופן הנסוג מפני האינטרס הציבורי לאסור מלחמה, ובכלים של ממש, בעבריינים סביבתיים קשים ולהשית עליו עונש מאסר בפועל בן 60 ימים, חודשי מאסר על תנאי וכן קנס כספי בסך של 200 אלף שקל. כן נקבע קנס כספי בסך של חצי מיליון שקל שהושת על החברה.

 

ת"פ 17334-11-10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:239
קומיט וכל טופס במתנה