שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועץ וינשטיין מתעקש: להשעות את ראשי הערים המואשמים בעבירות שחיתות

חדשות

היועץ וינשטיין מתעקש: להשעות את ראשי הערים המואשמים בעבירות שחיתות, צילום: שלומי לחיאני. צילום: Lavis10
היועץ וינשטיין מתעקש: להשעות את ראשי הערים המואשמים בעבירות שחיתות
12/01/2014, אנה נודל

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ביקש לראשונה מהוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות, בראשות השופט בדימוס משה גל, להשעות מתפקידו את ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני. בימים הקרובים תוגש בקשה דומה להשעייתו של ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו, ואילו נגד ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר בשלב זה לא תוגש בקשה להשעייתו

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגיש בסוף השבוע לוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בקשה להשעייתו של ראש העיר בת-ים, שלמה לחיאני. מדובר בבקשה ראשונה מסוגה, המוגשת בעקבות התיקון החדש של חוק הרשויות המקומיות.

וינשטיין דורש להשעות את לחיאני מכהונתו נוכח כתב האישום שהוגש נגדו, המייחס לו עבירות חמורות בעלות זיקה לכהונתו הציבורית, ובהן עבירות של לקיחת שוחד ומרמה והפרת אמונים. בבקשה נכתב כי היועץ וינשטיין סבור שהחלטה על השעייתו של לחיאני היא החלטה מחויבת המציאות שלא ניתן להימנע ממנה.

חושש להשפעה מאחורי הקלעים

בבקשה נאמר עוד כי אין די בהשעיית ראש הרשות מתפקידו, וכי על הוועדה לתת את דעתה גם לשורת תפקידים אשר במילויים כחבר מועצה עשויה להיות לראש העיר השפעה בלתי רצויה על התנהלות הרשות המקומית או התאגידים העירוניים. השפעה זו נובעת ממעמדו המיוחד כראש הרשות המצוי בתקופת השעיה, והיא עלולה לאפשר לו לנהל או להשפיע באופן מהותי "מאחורי הקלעים" על התנהלות הרשות המקומית, באופן אשר עלול לסכל למעשה את התכלית העומדת ביסוד הוראות השעיה שנקבעו בחוק.

במסגרת התיקון לחוק הרשויות המקומיות, הוקמה ועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בשל הגשת כתבי אישום. כחברי הוועדה מונו השופט בדימוס משה גל, מרים רוזנטל ומוטי אביסרור.

במסגרת התיקון נקבע כי אם הוגש כתב אישום נגד ראש רשות במהלך כהונתו או שתלוי ועומד נגדו כתב אישום שהוגש לפני תחילת כהונתו, בין שהעבירה נעברה בזמן שכיהן כראש רשות ובין אם לפני שהחלה כהונתו, רשאית הוועדה להשעות את ראש הרשות מכהונתו, וזאת לבקשת היועץ המשפטי לממשלה ולאחר שנתנה לראש הרשות הזדמנות להשמיע את טענותיו. הוועדה רשאית להשעות ראש רשות אם היא סבורה כי מחומרת האישומים המיוחסים לו בכתב האישום אין הוא ראוי לכהן כראש הרשות.

הוועדה תשקול את העבירות המיוחסות לראש הרשות בכתב האישום, נסיבותיהן, היקפן והתמשכותן, מספר הפרשות המיוחסות לראש הרשות בכתב האישום, הזיקה בין האישומים המיוחסים לו בכתב האישום לבין סמכויותיו ותפקידיו כראש הרשות, וכן את פרק הזמן שחלף מהמועד שבו בוצעו העבירות המיוחסות לו.

החלטת הוועדה תתקבל בתוך 45 ימים מהגשת הבקשה על ידי היועץ המשפטי לממשלה.

נבצרות מכהונה ציבורית מונעת השעיה

לאחר הגשת הבקשה להשעייתו של לחיאני, היועץ המשפטי לממשלה ושר הפנים גדעון סער הגישו באמצעות פרקליטות המדינה, את תגובתם לעתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון הדורשת להדיח את ראשי הערים שנבחרו בבחירות דמוקרטיות לכהונה נוספת בראשות העיריות בבת ים, ברמת השרון ובנצרת עילית.

כזכור, שופטי בג"ץ הדיחו בעבר את שמעון גספו, ראש עיריית נצרת עילית, את יצחק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון ואת שלומי לחיאני, ראש עיריית בת ים, לאחר שהוגשו נגדם כתבי אישום. אלא שהשלושה התמודדו שוב בבחירות המקומיות וזכו בהן. בעקבות זכייתם התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ וביקשה מבית המשפט שוב להדיח את השלושה מתפקידם.

המדינה פירטה בתגובתה את ההליכים הננקטים בשלושת המקרים. כנגד לחיאני הוגשה כאמור הבקשה להשעייתו בפני הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות. בתגובת הפרקליטות נכתב כי בימים הקרובים תוגש בקשה דומה להשעייתו של ראש עיריית נצרת עילית, גפסו.

בתגובה לבג"ץ צוין עוד כי לעת הזו לא תוגש בקשה להשעייתו של יצחק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון, בעקבות הצהרתו על "נבצרות מכהונתו הציבורית", שכן "על פני הדברים, ייתכן ועשוי להתייתר הצורך בהשעייתו הכפויה בכוח החלטת הוועדה".

המדינה טוענת כי במצב הדברים, העתירה מיצתה את עצמה ודינה להידחות.

שלושה ראשי ערים מואשמים

כנגד שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית הנכנס הוגש ביוני האחרון כתב אישום בגין עבירות שוחד, לאחר ארבע שנים של הליכי חקירה, שימוע וקבלת החלטה. במקביל הודיעה הפרקליטות על החלטתה להגיש כנגדו, בכפוף לשימוע, כתבי אישום בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, שוחד בחירות ואי-פרסום הסכם קואליציוני. גפסו הועבר מתפקידו בפסק דין של בג"ץ. למרות זאת, גפסו בחר להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות ונבחר הוא ברוב קולות לכהן כהונה נוספת כראש עיריית נצרת עילית.

כנגד יצחק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון הנכנס, הוגש כתב אישום במאי האחרון בגין ריבוי עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד וריבוי עבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד. גם הוא הועבר מתפקידו בהחלטת בג"ץ ונבחר ברוב קולות לכהן כהונה נוספת כראש עיריית רמת השרון.

כנגד שלומי לחיאני, ראש עיריית בת ים הנכנס הוגש כתב אישום בגין עבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועדות שקר, לאחר קרוב לארבע שנים של הליכי חקירה, שימוע וקבלת החלטה. גם במקרה הזה בג"ץ הורה להדיח אותו מהתפקיד ולמרות זאת לחיאני התמודד בבחירות ונבחר גם הוא ברוב קולות.

לקריאה נוספת, ראו:

וינשטיין: הבוחר אמנם אמר את דברו, אבל אני אומר שעל לחיאני לשבת בבית

 

20 יום לפני הבחירות: כתב אישום נגד ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני

 

תיקון החוק החדש להשעיית ראש רשות מואשם – אינו פותר מאומה

 

בג"ץ 7174/13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:127
קומיט וכל טופס במתנה