שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מול גל הפגנות המסתננים: עשרות משפטנים מביעים תמיכה במדיניות הממשלה

חדשות

מול גל הפגנות המסתננים: עשרות משפטנים מביעים תמיכה במדיניות הממשלה, צילום: אלפי מסתננים מפגינים מול הכנסת. צילום מסך
מול גל הפגנות המסתננים: עשרות משפטנים מביעים תמיכה במדיניות הממשלה
09/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ביוזמת הפורום המשפטי, עשרות משפטנים שלחו הבוקר מכתב תמיכה לשר הפנים להמשיך בפעולות לעצירת ההסתננות. בתוך כך, הורה אמש הנשיא גרוניס כי הרכב מורחב של שופטי בג"ץ ידון שוב פעם בסוגיית המסתננים. הנשיא גרוניס העביר את העתירות, הן של תושבי דרום תל אביב והן של הארגונים מטעם המסתננים לדיון אחד ובפני הרכב נרחב שיקבע בקרוב

"אנו רואים בפעולות שנקטתם כפעולות העומדות בקנה אחד עם עקרונות חוקתיים המגשימים את האיזון שבין הצורך לפעול בהתאם למקובל בעולם המערבי מחד לבין הצורך הדחוף להגן על ריבונותה של ישראל, על עיקרון היותה מדינת העם היהודי ועל זכויות האדם של אזרחיה מאידך". כך טוענים הבוקר במכתב תמיכה ששיגרו עשרות משפטנים, ביוזמת הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, לשר הפנים גדעון סער  ולח"כ איילת שקד המובילים את המאבק במסתננים במליאת הכנסת.

"ישראל ידועה ביחסה האנושי כלפי כלל בני האדם – והדבר בא לידי ביטוי בטיפול רפואי הניתן לאלפי אזרחי סוריה, בטיפול רפואי הניתן לפלסטינאים ובמשלחות סיוע ורפואה המשוגרות לכל קצוות התבל", נכתב במכתב המשפטנים. "אל לכם להיכנע לקולות המבטלים כל אלו בטענות סרק בנוגע ליחס מפלה כלפי המסתננים. בפעולותיכם אלו הנכם מגשימים עקרונות הקובעים כי מדינתנו היא מדינת הלאום היהודי וכי זכותה של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון לשמור על צביונה ואופייה הייחודיים מפני הגירה בלתי מרוסנת".

המשפטנים מצטטים בתחילת מכתבם את דבריו של המשנה לנשיא בית המשפט העליון (בדימוס) השופט מישאל חשין, אשר קבע כי "גם חוקי היסוד אינם בפסגת הפירמידה, שמא נאמר: בתשתית התשתיות. נעלים עליהם עקרונות יסוד בחיינו, עקרונות שאף חוקי-היסוד יונקים מהם את חיותם. עקרונות אלה הם עיקרים במשפט הטבע ועיקרים בתורת הדמוקרטיה היהודית. אלה הם ה"גבוה מעל גבוה שומר" (ע"א 733/95).

לדברי המשפטנים, "זהו אחד המקרים בהם יש לשוב אל המסמך המהווה 'חזון העם' ו'האני מאמין' של מדינת ישראל הוא מגילת העצמאות אשר קבעה "זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית. אף חוקי היסוד קובעים כי זכויות בני האדם 'יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל'."

עו"ד עידן אבוהב, מיוזמי המכתב, אומר כי מול ארגוני שמאל המכוונים את לחץ המסתננים כלפי הממשלה חשוב להזכיר את זכויותיהם של אזרחי ישראל הנפגעים מן המסתננים כמו אלו שבדרום תל אביב ואחרים וחשוב לזכור כי זכותה של מדינת ישראל לשמור על גבולותיה כמו כל מדינה ריבונית. חשוב שמי שעוסקים בנושא לא יירתעו וידעו כי יש להם גיבוי ציבורי ומשפטי לפעול על פי החוק ולמען זכויות האזרח הישראלי תוך שמירה מקסימלית על זכויות האדם".

הרכב מורחב של שופטי בג"ץ ידון שוב בסוגיית המסתננים

בתוך כך, הורה אמש נשיא בית המשפט העליון על העברת העתירות העוסקות בסוגיית המסתננים – הן מצד תושבי דרום תל אביב (המאוגדים תחת הארגון "איתן – מדיניות הגירה ישראלית") והן מצד ששת הארגונים הפעילים לטובת המסתננים – לדיון בפני הרכב נרחב. "הטיעונים המועלים בעתירה והנסיבות האופפות", קבע הנשיא גרוניס בהחלטתו, "כולל פסק-דינו של בית משפט זה בבג"ץ 7146/12 אדם נ' כנסת ישראל (16.9.2013), שניתן על ידי הרכב מורחב, מצדיקים להביא אף את העתירה דנא בפני הרכב מורחב" (בג"ץ 8425/13).

הנשיא גרוניס הוסיף כי על מנת לקצר הליכים, בשתי העתירות שהדיון בהן אוחד, מוצע כי המשיבים (הכנסת, שרי הממשלה, רשות האוכלוסין וההגירה והיועמ"ש) יסכימו שהדיון ייערך בפני הרכב מורחב כאילו הוצא צו על תנאי. למשיבים ניתנה אפשרות למסור את עמדתם עד ליום 21.1.2014, וסביר להניח שהפרקליטות תודיע לבית המשפט העליון כי היא נענית לאתגר שהציב הנשיא גרוניס, שאף הבהיר בהחלטתו על העברת הדיון להרכב מורחב של שופטים כי "דומה שאין צורך לומר כי האפשרות הנזכרת של דיון כאילו הוצא צו על תנאי, אינה מלמדת על עמדתנו לגוף העתירה במקרה זה" (בג"ץ 7385/13).

כפי שדווח לפני שבוע בפורטל חדשות תקדין, בג"ץ ביטל לפני מספר חודשים תיקון לחוק המסתננים אשר קבע כי ניתן להחזיק מסתננים במשמורת לתקופה של עד שלוש שנים. הכנסת העבירה לאחרונה תיקון חוק חדש, המאפשר להחזיק מסתננים במשמורת עד שנה ונגד התיקון הוגשה עתירה לבג"ץ, ברוח העתירה שהתקבלה אז. אולם, השופט ניל הנדל, שבעצמו ישב אז בהרכב שפסל את החוק, דחה את בקשת העותרים להקפאת התיקון.

לקריאה נוספת, ראו:

 

השופט הנדל: יש לנקוט משנה זהירות בעיכוב כניסתה לתוקף של חקיקה ראשית

 

גם במשמרת של הנשיא גרוניס: בג"ץ ביטל את חוק המסתננים – אינו חוקתי

 

33  משפטנים קוראים לחברי הכנסת להתנגד לחוק ההסתננות החדש

 

על העקביות בביקורת החוקתית – האם בג"ץ שם את עצמו "בנעלי המחוקק"?

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:118
קומיט וכל טופס במתנה