שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ לחץ על משרד האוצר וחוק הדיור הציבורי יכנס לתוקף באופן מיידי

חדשות

בג"ץ לחץ על משרד האוצר וחוק הדיור הציבורי יכנס לתוקף באופן מיידי , צילום: אישה במרפסת ביתה. למצולמת אין קשר לכתבה. צילום: אנדר-ויק
בג"ץ לחץ על משרד האוצר וחוק הדיור הציבורי יכנס לתוקף באופן מיידי
07/01/2014, עו"ד אנה נודל

בעקבות ביקורת נוקבת של שופטי בג"ץ בדיון טעון שנערך אתמול, הורו שרי האוצר והבינוי והשיכון למשרדיהם להכניס את חוק הדיור הציבורי לתוקף באופן מיידי. השופטת מרים נאור בדיון: "החוק בתוקף מזה שנה. אני לא אומר כי בשלבים מסוימים הארכנו את רוחנו. אינני יודעת מה לומר על כך וחבל שנצטרך לכתוב זאת"

בג"ץ העביר אתמול (ב') ביקורת נוקבת על אי-קיומו של חוק הדיור הציבורי, במסגרת עתירה שהוגשה נגד המדינה על ידי מפלגת צדק חברתי וחבר הכנסת לשעבר רן כהן. מדובר בחוק שחוקק בשנות ה-90, אך הוקפא מדי שנה במסגרת חוק ההסדרים של ממשלות ישראל.

החוק יאפשר לדיירי הדיור הציבורי לקנות את הדירה בה הם מתגוררים. משרד האוצר ומשרד השיכון מבקשים לתקן את החוק כך שהכספים שיתקבלו ממכירת הדירות יועברו לסיוע בשכר דירה ולא לרכישת דירות חדשות. בינתיים, המדינה לא מקיימת את החוק למרות שהוא בתוקף. 

שופטי בג"ץ קיימו אתמול דיון בעתירה, בפני המשנה לנשיא מרים נאור והשופטים נעם סולברג ופרופ' דפנה ברק-ארז. במהלך הדיונים השופטים העבירו ביקורת נוקבת על אי-קיום החוק. כך, השופטת ברק-ארז שאלה במהלך הדיון: "נכון ששר הבינוי והשיכון רשאי בתקנות לקבוע נהלים. השאלה מדוע אי-אפשר להפעיל את החוק ללא התקנות?". השופטת נאור התקשתה להבין "האם לא יותר מכובד שהמדינה תודיע שהיא תיישם את החוק לאלתר?!". היא הוסיפה וציינה כי "אני מניחה כי פרקליטות המדינה ספגה את הביקורת הזו. ברור לכם כפרקליטות כי אי-אפשר שלא לקיים את החוק".

נציגי המדינה, עוה"ד ענר הלמן וליאורה וייס-בנסקי, אמרו במהלך הדיון כי "יש כאן חוק שלא בוצע. זה לא שהממשלה ישבה ולא עשתה דבר. אני מזכיר כי היו בחירות, עלתה ממשלה שהאג'נדה שלה שונה מקודמתה. לפני כן הממשלה הציעה לבטל את החוק. התמנו שרים חדשים, וחשבו מה האג'נדה. כולם יודעים כי הדבר הזה חשוב".

השופטת ברק-ארז אמרה בתגובה לדברים הללו כי "זה לא שיש טענה על עצם הצורך לחשוב. השאלה היא האם אפשר לחשוב כאשר יודעים שיש חוק תקף ולא לעשות שום דבר בקשר לכוונה לכבד את החוק". השופטת נאור הוסיפה על כך כי "החוק בתוקף מזה שנה. אני לא אומר כי בשלבים מסוימים הארכנו את רוחנו. אינני יודעת מה לומר על כך וחבל שצריך לכתוב זאת".

בעקבות הדיון הטעון בבג"ץ, שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור, יאיר לפיד, ושר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, הורו אמש למשרדיהם להכניס את חוק הדיור הציבורי לתוקף באופן מיידי.

על פי ההחלטה, עד שיושלמו הליכי החקיקה הסופיים, יוכלו הזכאים להתחיל בצעדים לרכישת הדירות על ידי רישומן ופנייה לחברות המשכנות שיקבלו הנחיות להתחיל תהליכים אלו.

 

בג"ץ 328/13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:152
קומיט וכל טופס במתנה