שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשם העמותות יוסמך לפקח ולפתוח בחקירה מנהלית כנגד עמותות

חדשות

רשם העמותות יוסמך לפקח ולפתוח בחקירה מנהלית כנגד עמותות, צילום: צילום: istock
רשם העמותות יוסמך לפקח ולפתוח בחקירה מנהלית כנגד עמותות
06/01/2014, עו"ד אורי ישראל פז

כך אישרה היום ועדת החוקה בכנסת לקריאה שנייה ושלישית בתום דיונים אינטנסיביים. בנוסף, עמותה שהמחזור הכספי שלה עולה על 10 מיליון שקל תחויב במינוי מבקר פנימי. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פיסקליים, עו"ד אבי ליכט, אמר בדיון: "אישרנו היום חוק חשוב מאוד לטובת המגזר השלישי. עשינו מאמץ רב כדי להגיע להסכמות ופשרות"

בעוד שבמשרד המשפטים טרם שינסו מותניים לאיוש הכיסא של רשם העמותות הבא בישראל – לאחר מינויו של הרשם הקודם עו"ד אלון בכר, עוד ביום 28.7.13(!), לתפקיד ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע – במסדרונות הכנסת כבר מרחיבים את סמכויותיו של הרשם הבא שייכנס לנעלי התפקיד הגורלי. ועדת החוקה בכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לפיה רשם העמותות יוסמך לפתוח בעצמו בחקירה מנהלית כנגד עמותה או עובד עמותה, שעל פי החשד אינה מתנהלת כחוק.

בתום דיונים רבים שארכו עשרות שעות של דיונים אינטנסיביים, אושר היום לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק החברות ולחוק העמותות, תיקון שמתייחס לחברות למען הציבור ולעמותות ולסמכויות הרשמים המפקחים על פעילותן.

על-פי התיקונים שאושרו היום בוועדת החוקה, רשם העמותות יוסמך למנות מפקחים שיפקחו על פעילות העמותות. החוקר יוסמך לזמן אדם לחקירה. אולם תשובות הנחקר לא תשמשנה נגדו בהליך פלילי. המפקח יוסמך להיכנס למקום בו פועלת העמותה, לדרוש מעובד עמותה להזדהות וכן לדרוש ממנו מידע ומסמכים. לצורך ביצוע בדיקות בעמותות, הרשם יוסמך למנות בודקים חיצוניים שיפעלו בהתאם להנחיותיו ולפיקוחו, תוך איזונים נדרשים. רשם העמותות יפעל גם כגורם מסייע ומנחה של העמותות.

עמותה שהמחזור הכספי שלה עולה על 10 מיליון שקל, תחויב במינוי מבקר פנימי, בדומה לחובה החלה על חברה לתועלת הציבור כיום. המינוי יחייב את הסכמת ועדת הביקורת של העמותה. בנושא אחר נקבע כי במקרים מיוחדים, יוסמך הרשם בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, לשנות את שמה של עמותה באופן חד-צדדי.

בלחץ חברי הוועדה, נציגי משרד המשפטים חזרו בהם מהצעתם להסמיך את רשם ההקדשות להטיל עיצומים כספיים על קרנות לתועלת הציבור וכן להטיל עיצום כספי על נושא משרה בחברה לתועלת הציבור, בהחלטה מנהלית.

בנוסף, הוגבלו סמכויות המפקח מטעם הרשם, ביניהן סמכות כניסה למקרקעין של עמותה, במקום שאינה פועלת בה. סמכויות הפיקוח יופעלו בהתאם לתוכנית פיקוח שאישר הרשם בעצמו ובליווי המחזיק או נציגו. בנוסף, סמכויות הפיקוח יופעלו בשים לב למאפיינים הייחודיים לגוף המפוקח ולמקבלי השירות, תוך שמירה על חיסיון מקבלי השירות כדוגמת נזקקים.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פיסקליים, עו"ד אבי ליכט, אמר בדיון שנערך בוועדה כי "אישרנו היום חוק חשוב מאוד לטובת המגזר השלישי. משרד המשפטים רואה חשיבות רבה בהסדרת המגזר. עשינו מאמץ רב על מנת להגיע להסכמות ופשרות". עוה"ד ליכט הודה לח"כ אורי מקלב שניהל את דיוני הוועדה בהצעת החוק "בתבונה רבה", כדבריו.

חה"כ מקלב אמר "קיבלתי את ניהול הישיבות מהיו"ר הקבוע, לאחר שהוא חשש מפני הרגולציה החמורה שהוצעה בקריאה הראשונה. החוק עבר שינויים ותיקונים מהותיים. הנוסח הסופי כפי שאושר היום בוועדה, משקף את הצרכים האמתיים והקשיים שעלו מהשטח. להצעת החוק שותפים רבים בעלי זכות ובעלי מניות בחקיקת החוק החשוב הזה". מקלב הודה לנציגי המגזר השלישי שסייעו רבות בניסוח החוק: "באתם מתוך כוונה לסייע ולהשפיע לטובת המגזר השלישי. מדינות בעולם מגיעות ארצה ללמוד ולהשכיל מפעולות של העמותות בארץ", סיפר חה"כ מקלב.

כאמור, הצעת החוק אושרה היום לקריאה שנייה ושלישית, והיא תועבר להצבעה במליאה בקריאה סופית.

בתוך כך, ועדת החוקה נפרדה היום מהיועצת המשפטית של הוועדה שליוותה את חקיקת החוק, עו"ד תמי סלע, שעוברת לתפקיד בכיר במשרד המשפטים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:69
קומיט וכל טופס במתנה