שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופט הנדל: יש לנקוט משנה זהירות בעיכוב כניסתה לתוקף של חקיקה ראשית

חדשות

השופט הנדל: יש לנקוט משנה זהירות בעיכוב כניסתה לתוקף של חקיקה ראשית, צילום: השופט ניל הנדל. צילום: אתר הרשות השופטת
השופט הנדל: יש לנקוט משנה זהירות בעיכוב כניסתה לתוקף של חקיקה ראשית
02/01/2014, עו"ד אנה נודל

בג"ץ ביטל לפני מספר חודשים תיקון לחוק המסתננים אשר קבע כי ניתן להחזיק מסתננים במשמורת לתקופה של עד שלוש שנים. הכנסת העבירה לאחרונה תיקון חדש המאפשר להחזיק מסתננים במשמורת עד שנה ונגד התיקון הוגשה עתירה לבג"ץ, ברוח העתירה שהתקבלה. השופט ניל הנדל, שבעצמו ישב אז בהרכב שפסל את החוק, דחה את בקשת העותרים להקפאת התיקון

בשנת 2012 הכנסת קיבלה תיקון לחוק הסתננות המאפשר להחזיק במשמורת מסתנן לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים. הסעיף בוטל במסגרת עתירה לבג"ץ. הרכב מורחב של שופטים קבע כי מדובר בחוק לא חוקתי, וכי החזקתם של המסתננים במעצר דה-פקטו תקופת זמן ממושכת ללא משפט מהווה פגיעה בכבוד האדם.

בעקבות פסיקת בג"ץ, קידם שר הפנים גדעון סער תיקון לחוק, שקבע רף עליון של שנה להחזקת מסתנן במשמורת. בנוסף, הוסדרה במסגרת החוק הקמה של מרכז שהייה בו ישהו מסתננים על לגירושם מישראל. נקבע כי המרכז יהיה סגור בשעות הלילה ובשעות היום יחויב כל שוהה להתייצב שלוש פעמים במרכז לצורך רישום נוכחות.

מספר ארגונים שוב עתרו לבג"ץ בטענה כי התיקון לחוק אינו עומד באמות המידה החוקתיות שנקבעו בפסיקת בג"ץ האחרונה. יחד עם העתירה בית המשפט התבקש לתת ארבעה צווי ביניים שיורו על הקפאת התיקון החדש לחוק ההסתננות.

אך השופט ניל הנדל דחה אמש (ד', 1.1.14) את הבקשות לצווי הביניים, וציין כי "ככלל יש לנקוט משנה זהירות כאשר עסקינן בבקשה לעכב את כניסתה לתוקף של חקיקה ראשית, וזאת כסעד זמני בעתירה, טרם נידון העניין לגופו ואף טרם ניתן צו על תנאי".

השופט הנדל קבע כי דין הבקשה להידחות אף לגופה, שכן טענתם המרכזית של העותרים היא שעל פי אמות המידה שנקבעו בבג"ץ התיקון החדש איננו חוקתי ודינו בטלות – אולם, "טענה מעין זו דורשת דיון מלא שאיננו מתאים להליך המקדמי הנוכחי". השופט הנדל קבע כי "גם אם יש קשר בין שתי העתירות – השאלות המשפטיות אינן זהות".

לקריאה נוספת, ראו:

גם במשמרת של הנשיא גרוניס: בג"ץ ביטל את חוק המסתננים – אינו חוקתי

 

בג"ץ 8425/13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:238
קומיט וכל טופס במתנה