שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם אנשי הקבע הם קורבן נוח לגירושין?

חדשות

האם אנשי הקבע הם קורבן נוח לגירושין?, צילום: עו"ד אביב הראל. צילום: יחסי ציבור
האם אנשי הקבע הם קורבן נוח לגירושין?
31/12/2013, עו"ד אביב הראל

לא סוד הוא ששיעור הגירושין בקרב אנשי קבע שפרשו הוא גבוה במיוחד. רבים ייחסו את אחוזי הגירושין הגבוהים למשבר הפוקד את בני הזוג, כשהבעל או האישה שנהנו ממסגרת צבאית קבועה ותומכת, מתחילים חיים חדשים בגיל 45. רבים מסכסוכי הגירושין פורצים עקב תנאי הפרישה המיטיבים שמהם נהנים פורשי משרד הביטחון, המתגלים לפתע לבני זוגם. בן או בת הזוג המתגרשים מאיש קבע לקראת פרישה או אחריה, עשויים ליהנות ממחצית הזכויות הסוציאליות של הפורש, שיכולות להגיע כבר בגיל 45 ליותר מארבעה מיליון שקל. על תופעת הגירושין המתרחבת של אנשי הקבע בכתבה הבאה

רק לפני מספר חודשים כתב עורך העיתון הכלכלי 'דה מרקר', גיא רולניק, מאמר על הפנסיה התקציבית של פורשי צה"ל, שלדבריו, נאמדת בכארבעה מיליון שקל למרבית פורשי צה"ל, גם בדרגי הביניים ובתפקידים המשרדיים.

ואכן, תנאי הפרישה המצויינים הללו, מהווים לא פעם תמריץ לגירושין. היציאה המוקדמת לפנסיה של אנשי הקבע, בגיל 45, לעומת שאר המגזרים, שבהם יציאת הגבר לפנסיה נעשית בגיל 67, מעלה את חלקה של קצבת הפנסיה בכלל הרכוש הנצבר לבני הזוג בעשרות מונים.

על פי חוק יחסי ממון, בני הזוג אמורים לחלוק ביניהם שווה בשווה את כל הרכוש והכספים שכל אחד מהם צבר בנפרד, ולכן, דווקא בקרב אנשי קבע, מתנהלים קרבות גירושין מרים וארוכים , וזאת מפני שחלקם של בני הזוג בזכויות העתידיות ובהן הפנסיה, מוערכת, ברוב המקרים, במיליוני שקלים.

סכסוך שכזה נדון לא מזמן בביהמ"ש למשפחה בראשון לציון, ובו דרשה האישה לקבל לידיה מחצית מכספי הפנסיה של בעלה, איש הקבע. הבעל טען מנגד שהאישה זכאית, מתוקף הסכם ממון ביניהם, אך ורק לחלק מפיצויי הפרישה שלו מצה"ל, אך בית המשפט קבע כי האישה זכאית גם למחצית מכספי הפנסיה שלו, החל ממשכורתו האחרונה. מאמציו של הבעל, שערער לבית המשפט המחוזי בעניין, לא הועילו לו וערעורו נדחה על הסף.

כיצד מחשבים את כספי הפנסיה העתידית?

הקרב על הפנסיה לא מתחיל ונגמר בדיון איזה חלק בפנסיה שייך לאישה, ואיזה לבעל, אלא מצריך חישוב מיוחד, להיוון כספים האמורים להינתן בעתיד. כדי לחשב את חלקו של בני הזוג בפנסיה של איש מערכת הביטחון, נעזר בית המשפט באקטואר הממונה מטעמו. האקטואר בודק את מכלול הזכויות שהתקבלו אצל איש כוחות הביטחון לאורך שנות היחסים הזוגיים, ומחשב את ערכם העתידי של כספי הפנסיה והזכויות האחרות שנצברו בתהליך היוון.

ההיוון מתרגם למעשה סכומים שיתקבלו בעתיד כקצבה או כזכויות עתידיות, לסכום אחד שיינתן במועד החלוקה בין בני הזוג. האקטואר מביא בחשבון, בין השאר, פרמטרים כגון ריביות וערכי אינפלציה, גיל המבוטחים, טבלאות תמותה, ועוד פרמטרים המשפיעים על הסכום העתידי – וכך אומד את מחצית הזכויות הנצברות המגיעות לבן/בת הזוג של איש צבא קבע.

עוד זכויות? לא רק כספי הפנסיה אלא גם נכסי קריירה

עוגת הזכויות של איש קבע איננה כוללת רק פנסיה. כך למשל, רבות מגרושות פורשי צה"ל דורשות מחצית מ'נכסי הקריירה' של בעליהן.

ההיגיון אומר שכאשר איש מערכת הביטחון פורש לגמלאות בגיל צעיר – 45 שנה, הוא נמצא עדיין בשלב יצרני בחייו ובמהלך השנים הבאות הוא עשוי לפתח קריירה חדשה המבוססת על הידע שרכש במהלך שירותו במערכת הביטחון. כלומר, מעבר לתנאי הפנסיה המעולים שיקבל ממערכת הביטחון מיום פרישתו ואילך, רבים הסיכויים שגם פרנסתו ופוטנציאל ההשתכרות שלו יהיו גבוהים במיוחד.

במקרים כאלה, אם ניתן להוכיח, שהאישה לא פיתחה קריירה וגידלה את הילדים, בשעה שהבעל עסק בעבודתו התובענית במערכת הביטחון והתקדם בה, היא תהיה זכאית גם למחצית מהפרשי השכר ביניהם, שכן הוא שכרו הגבוה הגיע, בין השאר, בזכות האישה שהקריבה את הקריירה שלה. 

הבעל עלה בדרגות? לאישה מגיע יותר

הזכויות המגיעות לאישה לא קשורות לכך שהבעל עדיין משרת באופן פעיל, או כבר פרש. בשני המקרים זכאית האישה למחצית מזכויותיו הנצברות. כך למשל ארע בסכסוך בין בני זוג – הגבר איש קבע והאישה עקרת בית – שהתגרשו לאחר שבע שנות נישואים, בעוד הבעל ממשיך בשירותו הצבאי.

לדברי הגבר, ביום נישואיהם הוא כבר שירת במשך 13 שנה בצבא קבע, ולכן טען כי תביעת אשתו לקבל מחצית מכספי הפנסיה שלו – איננה מוצדקת ועליה להידחות. הגבר טען עוד, כי רוב זכויותיו הצטברו לו לאחר גירושיו. לטענתו, שכרו אכן גדל לאחר הגירושים, אך לא כתוצאה מסיוע האישה, אלא מעלייתו בדרגה.

אך חרף עמדתו הנחרצת של הבעל, בית המשפט סבר, שחרף העובדה שהגבר היה נשוי לאישה שבע שנים בלבד, מתוך 20 שנות שירותו בצבא קבע, הוא עלה בדרגה אחת בלבד מאז הפרידה, לעומת קידומים רבים שנהנה מהם במהלך שנות חייהם המשותפים.

בית המשפט ייחס חשיבות גדולה יותר לעליה בדרגה, מאשר לשנות הנישואין, שהאישה זכאית למחצית מכספי הפנסיה שלו, על פי משכורתו האחרונה.

מכלול הזכויות של אנשי קבע ובני זוגם הוא כה סבוך, שלא תמיד מצליחים בני הזוג להשיג את החלק לו הם ראויים. על כן, מומלץ לפנות לייעוץ וליווי משפטי מקצועי, שיסייע לשני הצדדים להגדיר בפני בית המשפט את מכלול הזכויות להם הם זכאים, ואת החלק הראוי שיינתן להם ולבני זוגם.

הכותב הוא עו"ד העוסק בדיני משפחה וגירושין

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:92
קומיט וכל טופס במתנה