שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הותר לפרסום: עו"ד אבי לביא נמלט לחו"ל לאחר שנחשד בסחר ביצירות אמנות

חדשות

הותר לפרסום: עו"ד אבי לביא נמלט לחו"ל לאחר שנחשד בסחר ביצירות אמנות, צילום: עו''ד אבי לביא. צילום: יחסי ציבור
הותר לפרסום: עו"ד אבי לביא נמלט לחו"ל לאחר שנחשד בסחר ביצירות אמנות
29/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

עוה"ד לביא, הזכור מצוות ההגנה בפרשת הנשיא קצב, חשוד בהלבנת הון וסחר ביצירות אומנות מזויפות. הוא נמלט מישראל לפני כחצי שנה וטרם שב, חרף הבטחותיו. בית המשפט המחוזי דחה את ערעור סנגורו על החלטת שופט השלום שמעון שטיין שקבע: "הדעת נותנת כי אדם המשמש כעו"ד והחשוד בעבירות חמורות במיוחד בנסיבות אלה יש מקום להתריע בפני הציבור על קיומו של החשד"

'אם ברזים נפלה שלהבת': השופטת שירה בן שלמה מבית המשפט המחוזי מרכז בלוד התירה לפרסום שמו של עורך הדין אבי לביא, מבכירי הסנגורים הפליליים בישראל, החשוד בביצוע עבירות הלבנת הון בהיקפים ניכרים וסחר ביצירות אומנות מזויפות.

את חקירת הפרשה ניהלה מאחורי הקלעים מזה מספר חודשים יחידת להב 433 של המשטרה, בשיתוף עם רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ורשויות אכיפה בחו״ל. חקירת הפרשה מתנהלת בליווי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה). עד כה שמו של עורך הדין לביאנאסר לפרסום, בהתאם להחלטת בית משפט השלום, לבקשת סנגורו עו"ד רועי בלכר.

ידע הציבור ויזהר

אולם ביום הפיכת החקירה לגלויה, ועל פי החלטת השופט שמעון שטיין מבית המשפט השלום בראשון לציון, שקיבל את עמדת המדינה בנושא, שמו ודבר מעורבותו מותרים כעת לפרסום. השופט שטיין ציין בהחלטתו כי "אותם נימוקים שעמדו בבסיס ההנחה לקיומו של נזק חמור, עומדים גם בבחינת האינטרס הציבורי שבפרסום שמו של המשיב, הכולל את זכות הציבור לדעת, ומצדיק פרסום דבר החשד ושמו של החשוד. הרי שהדעת נותנת כי אדם המשמש כעו"ד והחשוד בעבירות חמורות במיוחד ובנסיבות אלה יש מקום להתריע בפני הציבור על קיומו של החשד כאמור".

השופט שטיין סיכם את החלטתו בדברים הבאים: "...יש להעדיף את האינטרס הציבורי בפרסום שמו של החשוד, וזאת על אף שנכון אני להניח כי פרסום שכזה עלול לגרום נזק חמור לפרנסתו, למשפחתו ואף לשותפו [מזה למעלה מעשור], ומשכך אני מתיר את פרסום שמו".

עורך הדין לביא טרם נחקר בפרשה, כיוון שבטרם הפכה החקירה לגלויה ביום 11.6.13 הוא יצא מהארץ וטרם שב. גם לאחר שהובהר לו כי הוא דרוש לחקירה בגין החשדות המיוחסים לו.

עורכת הדין הילה גבאי מהפרקליטות טענה בערעור בבית המשפט המחוזי כי למעט פרשיית הלבנת ההון קיימת פרשה נוספת של זיוף ומרמה והפנתה את השופטת לדו"ח סודי על כך. לטענתה, יש לעודד מתלוננים נוספים בפרשה החדשה, אשר ידוע כי קיימים.

בהחלטתה ציינה השופטת בן שלמה כי ״ניתן לומר כי קיימת תשתית ראייתית איכותית, כאשר עוצמת החשד הסביר התגברה עם התקדמות החקירה, לרבות בשאלת שיבוש החקירה".

נוכח עוצמת החשדות ולטובת לקוחותיו

באשר לנזק החמור לשמו הטוב של עוה"ד לביא, קבעה השופטת בן שלמה כי "יש ממש בטענה ולפיה למערער תרומה משמעותית לנזק שנגרם מעצם נטישת המשרד וקהל לקוחותיו". היא הוסיפה כי כאשר על פי החשד העבירות בוצעו גם בהקשר לתפקידו של עוה"ד לביא כעורך דין, הדבר מחליש את עוצמת הטיעון של פגיעה ונזק שיגרמו למשרד ולפרנסתו, במיוחד בשים לב לקהל לקוחותיו ולפרופיל התקשורתי הגבוה לו יזכה הפרסום.

בסופו של דבר, החליטה השופטת בן שלמה כי "נוכח עוצמת החשדות, הזמן שחלף, הימנעות המערער מלשוב לארץ, דבר הפוגע בקידום החקירות ובגילוי האמת, ביטול איסור פרסום פרטיו מוצדק, כפי החלטת בית המשפט קמא״.

דובר המשטרה, שבתי גרברציק, מסר לכלי התקשורת כי במסגרת החקירה נעצרו ונחקרו מעורבים רבים בארץ ובחו״ל, נתפס רכוש רב לרבות יצירות אומנות, נכסים וחשבונות בנק והחקירה עודנה נמשכת בלהב 433 וכלל הגופים, לרבות גופי אכיפה ומשטרות בחו״ל.

יצוין כי עוה"ד אבי לביא נמנה על צוות ההגנה במשפטו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב. הוא גם ייצג ביחד עם מורו-ורבו עו"ד אביגדור פלדמן את הרב ראובן אלבז, ראש ישיבת "פורת יוסף" בירושלים (המזוהה עם הנהגת מפלגת ש"ס) שהורשע בפרשת השחיתות של השר לשעבר שלמה בניזרי.

 

ע"ח 46045-11-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה