שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ליקוי מאורות חריף: 5 שנות מאסר וקנס 220 אלף ש' נגזרו על ראש עיריית טירה

חדשות

ליקוי מאורות חריף: 5 שנות מאסר וקנס 220 אלף ש' נגזרו על ראש עיריית טירה, צילום: חליל קאסם במהלך ביקור הנשיא פרס בטירה
ליקוי מאורות חריף: 5 שנות מאסר וקנס 220 אלף ש' נגזרו על ראש עיריית טירה
25/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

חליל קאסם הורשע בעבירות שוחד בענייני קרקעות ובמעשה מגונה. הוא גם יפצה את נפגע העבירה ב-40 אלף שקל. השופט מיכאל קרשן קבע כי קאסם "לקה בליקוי מאורות עמוק, מהותי וחריף", והביע חשש כי "ככל שתופעות השחיתות מתרבות ומעצימות, כך עלולות להתפשט בציבור תחושות של אכזבה ותסכול מהשלטון וממוסדותיו, והתוצאה בסופו של דבר תהיה אובדן אמון מוחלט במערכות השלטון כולן"

חמש שנות מאסר, שנת מאסר על תנאי, קנס בגובה 220 אלף שקל ופיצוי בסך של 40 אלף שקל לנפגע העבירה פואד בלעום – נגזרו היום (25.12.13) על חליל קאסם, ראש עיריית טירה לשעבר, שהורשע בעבירות שוחד בענייני קרקעות ובמעשה מגונה. קאסם שימש כראש עיריית טירה בשתי קדנציות רצופות בין השנים 1998 ל-2008.

תמונה חמורה של שחיתות וניצול שררה

השופט מיכאל קרשן, מבית משפט השלום בכפר סבא, אפיין בגזר דינו של קאסם, ילד 1950, כי "שרשרת המעשים בהם הרשעתי את הנאשם מגלה תמונה חמורה של שחיתות וניצול שררה על ידי הנאשם ואחרים בעיריית טירה ובוועדה המקומית. כוח רב הופקד בידי הנאשם והוא ניצל אותו למטרות פרטיות, תוך פגיעה בציבור. בפועלו כמתואר בהכרעת הדין העיד הנאשם על עצמו כי לקה בליקוי מאורות עמוק, מהותי וחריף. פגיעת מעשי הנאשם בציבור, באמון הציבור במערכות השלטון ובתקינות מעשי המינהל – רבה".

השופט קרשן קבע עקרונית בגזר הדין כי "עבירות השוחד והפרת האמונים מערערות את אמון הציבור במוסדות השלטון וחותרות תחת הסדר החברתי. הן פוגעות בטוהר המידות. עם התפשטות התופעה של שחיתות שלטונית, כסרטן בגוף החולה, מקבל הציבור את הרושם שהדרך היחידה להפעיל את הכוח השלטוני לצרכיו עוברת דרך הכיס של משרתי הציבור, או באמצעות חברים ומקורבים. הציבור מזהה את התפוחים הרקובים במוסדות השלטון וסובר כי הכול או הרוב נוהגים כמותם. ככל שתופעות השחיתות מתרבות ומעצימות, כך עלולות להתפשט בציבור תחושות של אכזבה ותסכול מן השלטון וממוסדותיו, והתוצאה בסופו של דבר תהיה אובדן אמון מוחלט במערכות השלטון כולן. אכן, אין להקל ראש בתופעות חמורות אלה הנובעות באופן ישיר מהתנהגות קלוקלת הפוגעת בטוהר המידות".

"האכל את הפה – תתבייש העין"

בפתח גזר הדין הביא השופט קרשן את האיסורים בתורת ישראל לעבירה של קבלת שוחד, המעוורת עיני חכמים, ואת הפתגם המוסלמי "אִטְעֵםִ (אל)-תֻם בְּתִסְתְחִי (א)לְ-עֵין", שתרגומו לעברית: "האכל את הפה – תתבייש העין"; ומשמעותי: האכל את פיו של מקבל השוחד, כדי שתתבייש עינו מלראות דברים אסורים שאתה עושה.

כפי שדווח לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, השופט קרשן הרשיע את קאסם בהכרעת דין המשתרעת על 156 עמודים, בעבירות של בקשת שוחד, לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות על חוק התכנון והבניה וכן בביצוע מעשה מגונה. לפי האישום הראשון, קאסם ביקש שוחד מקבלן החשמל פואד בלעום, שביצע עבודות עבור עיריית טירה. הקבלן התקשה לגבות מעיריית טירה את התשלום בגין העבודות שביצע. קאסם נפגש עם בלעום בבית קפה בכפר סבא ובמעמד תשלום החוב של העירייה ביקש מהקבלן "לסדר לו" 20 אלף שקל. בנוסף, קאסם הציע לקבלן חוזה לתחזוקה שוטפת של מאור הרחובות בעירייה תמורת שכר חודשי של 20 אלף שקל וביקש מבלעום להפריש לו 5,000 שקל מהסכום הזה.

בית המשפט קיבל את הגרסאות של עדי התביעה והרשיע את קאסם במסגרת אישום זה בעבירה של בקשת שוחד. במסגרת אישום אחר, קאסם הורשע בכך שביקש לקבל שוחד מיזמי הפאואר סנטר בטירה בתמורה לקידום אישור התוכניות.

אישום נוסף ייחס לקאסם מעשי שוחד והפרת אמונים בקשר עם שרשרת עסקאות למכר מקרקעין של חברת 'מהדרין'. מדובר בקרקע בכניסה דרומית ל טירה המתחלקת לשני חלקים, קטן וגדול. מהכרעת הדין עולה כי קאסם ויזם הנדל"ן רוני יעקב דאגו להפחית את המחיר לדונם של השטח הקטן, כך שההנחה הועמסה על המחיר לדונם של השטח הגדול. השטח הקטן נרכש על-ידי גיסו של ראש העיר. בתמורה לקבלת ההנחה דאג קאסם לקדם את שינוי ייעוד הקרקע, במסגרת תפקידו כיו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה טירה. בית המשפט הרשיע את קאסם במסגרת אישום זה בעבירות של קבלת שוחד, מרמה, הפרת אמונים ועבירות תכנון.

לפי אישום נוסף, ראש עיריית טירה הציע שוחד למנהל אגף תאום ובקרה במשרד ראש הממשלה כדי שיסייע בהסרת חסמים בירוקראטיים בנושא תשתיות ובינוי. מהכרעת הדין עולה כי קאסם פנה למנהל האגף ואמר לו "תן לנו לתת לך תמורה בעד הסיוע שאתה נותן לעיר". במסגרת אישום זה בית המשפט הרשיע את קאסם בעבירת הצעת שוחד.  

"סבר כי גופה של המתלוננת הוא כלי למימוש מאווייו"

עוד עולה מהכרעת הדין כי קאסם סייע לעופרה לבנה ששימשה כמנהלת האגף לתוכניות מתאר ארציות במנהל התכנון במשרד הפנים להתמנות לתפקיד מתכננת המחוז. ראש עיריית טירה התקשר לכמה גורמים פוליטיים כדי לקדם את מועמדותה במכרז לתפקיד. לאחר מינויה, קאסם העניק לה שעון יד כמתנה על טיפולה בעיר טירה. בית המשפט הרשיע את קאסם במתן שוחד, אך זיכה אותו מעבירות מרמה והפרת אמונים.

לצד האישומים בשוחד, קאסם גם הורשע בביצוע מעשה מגונה באחת העובדות במשרדו של רוני יעקב, יזם נדל"ן שהיה יד ימינו של ראש העיר, שאף הפך בפרשה זו לעד מדינה מרכזי. על כך קבע השופט קרשן בגזר הדין כי "פער הכוחות בין הנאשם למתלוננת היה עצום. הנאשם סבר כי גופה של המתלוננת הוא כלי למימוש מאווייו. הנאשם נטל לעצמו בכוח את מה שלא ניתן לו מרצון".

בית המשפט זיכה את קאסם מעבירה של הטרדת עד שיוחסה לו. 

השופט קרשן כתב בהכרעת הדין כי "התנהגות הנאשם על דוכן העדים לא עוררה בי אמון. הנאשם שינה גרסתו בהתאם לצרכיו המשתנים, הסתבך בסתירות אינספור, ומסר דברים שעמדו בסתירה לראיות אובייקטיביות. ככלל לא נתתי אמון בגרסאות שמסר הנאשם". עוד ציין השופט קרשן כי קאסם לא שיתף פעולה עם המשטרה במהלך החקירה, ודחה את הסבריו לסיבה בעטיה הוא בחר שלא לשתף פעולה בחקירה. "כתוצאה מהתנהגותו בחקירה לא נשמעה גרסת הנאשם בסוגיות רבות העומדות על הפרק, והיא נותרה 'גרסה כבושה'. כיוון שלא ניתן הסבר סביר לכבישת גרסת הנאשם, ראוי להתייחס בחשדנות לגרסאות שבחר להציג לראשונה בבית המשפט ולקבוע כי משקלן מועט", כתב השופט קרשן בהכרעת דינו.

הפרקליטות בתגובה: מסר ברור ומרתיע לחיזוק טוהר המידות

מפרקליטות מחוז מרכז נמסר בתגובה לגזר הדין כי "הפרקליטות רואה במאבק בשחיתות השלטונית מטרה בעלת חשיבות מן המעלה הראשונה, ומברכת על הכרעת הדין וגזר הדין שניתנו בעניינו של הנאשם חליל קאסם, ראש העיר טירה לשעבר. במסגרת הכרעת הדין קיבל בית המשפט את מרבית טענות התביעה והרשיעו בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים ומעשה מגונה. נוכח חומרת הדברים, עמדה הפרקליטות על עונש מאסר ממושך בפועל, וכך גזר היום בית המשפט. אנו מקווים כי יהיה בכך מסר ברור ומרתיע, שיהיה בו כדי לחזק את טוהר המידות בקרב המשמשים בתפקידים ציבוריים בכלל ונבחרי ציבור בפרט".

את חליל קאסם ייצגו עורכי הדין פרופ' דוד ליבאי, פרופ' קנת מן וליאת ליכטנשטיין.

 

ת"פ 30737-09-10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:183
קומיט וכל טופס במתנה