שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ ידון בעתירה נגד היועץ וינשטיין והמשנה ארז קמניץ: הפרו את החוק

חדשות

בג"ץ ידון בעתירה נגד היועץ וינשטיין והמשנה ארז קמניץ: הפרו את החוק, צילום: היועץ וינשטיין
בג"ץ ידון בעתירה נגד היועץ וינשטיין והמשנה ארז קמניץ: הפרו את החוק
23/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

בעקבות עתירת התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ המשפטי לממשלה והמשנה החדש שלו, עו"ד ארז קמיניץ, הוחלט לקיים דיון בפני שלושה שופטי בג"ץ בטענה כי ויינשטיין וקמיניץ עברו על חוק הגנת הפרטיות ובמשרד המשפטים לא ניהלו נגדם הליך מתאים לתלונה

השופט נעם סולברג העביר לדיון בפני מותב תלתא את העתירה של התנועה למשילות ודמוקרטיה בטענה כי היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וישנטיין והמשנה שלו כיום, עו"ד ארז קמיניץ, ביצעו לכאורה עבירות פליליות תוך חריגה מסמכות, בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה וללא כל הצדקה עניינית. שופטי בג"ץ מתבקשים על ידי העותרים להורות על עריכת בירור התלונה ולעצירת המינוי עד לבירור העניין.

בחודש יולי האחרון פרסם עוה"ד קמיניץ, אז מנהל מחלקה במחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, חוות דעת בנוגע להתמודדות רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, לבחירות לרבנות הראשית. עוה"ד קמיניץ, על דעת היועץ וינשטיין, פרסם בחוות דעתו את חומרי החקירה שהתנהלה נגד הרב אליהו לפני כשבע שנים, על אף שהתיק נסגר וכלל לא הבשיל לכתב אישום. את חוות הדעת פרסם קמניץ ל-150 חברי האסיפה הבוחרת, ודובר משרד המשפטים אף הפיץ את חומר החקירה לעיתונות ולציבור.

"עניינה של עתירה זו בעבירות פליליות ומשמעתיות שבוצעו לכאורה על ידי עובדי משרד המשפטים ובראשם היועץ המשפטי לממשלה, ראש תחום, מחלקת יעוץ וחקיקה (אזרחי) (כתוארו אז) עו"ד ארז קמיניץ ודובר משרד המשפטים", נכתב בעתירת התנועה למשילות ודמוקרטיה.  "העבירות הללו נעשו תוך חריגה מסמכות, בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה וללא כל הצדקה עניינית... למרות פניות שנעשו בעניין בזמן אמת, לא ננקטו בגין עבירות אלה צעדים משמעתיים כלשהם. נהפוך הוא, עו"ד ארז קמיניץ קודם לתפקיד בכיר יותר, והוא כיום המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), וזאת בלי שהטענות כלפיו הובאו לידיעת וועדת האיתור שהמליצה על מינויו או הממשלה שאישרה את המינוי".

עוד נטען בעתירה לבג"ץ כי "היעדר ביקורת אפקטיבית בתוך הממשלה פנימה, על היועץ המשפטי לממשלה ועל משניו, כמו גם על הליך המינוי שלהם, מייצר רושם כאילו היועץ המשפטי לממשלה נמצא מעל החוק הפלילי, המשמעתי והמנהלי. מבית משפט נכבד זה מתבקש סעד כדי להימנע ממראית עין זו".

משרד המשפטים מסר את תשובתו לבג"ץ, וטען כי היועץ פעל בהתאם לשיקול דעתו ואין עילה להאשימו בעבירה על החוק. המכתב "התייחס, בין היתר, למידע שהובא לשימת לבו של היועץ המשפטי והצוות הבכיר שבחן את עניינו של הרב אליהו, על אודות חקירה פלילית שהתנהלה נגדו. מכתב זה נוסח בזהירות רבה, ובו פורטו עובדות מסוימות העולות מחקירת הרב במשטרת ישראל".

בתגובה לתשובת משרד המשפטים אומר יו"ר התנועה למשילות ודמוקרטיה, יהודה עמרני, כי "לפי תשובת משרד המשפטים, כאשר היועמ"ש 'סבור' כי עליו לחוות דעה בעניין מסוים, גם אם אין לו לכך כל הסמכה בחוק, הדבר מהווה עבורו 'כרטיס פתוח' להפרת חוק ולפגיעה בזכויות אדם חוקתיות וחוקיות. אנו מאמינים שבית המשפט ידחה את תשובת היועץ המשפטי, שמשמעותה מתן גט כריתות למושגים שלטון החוק וזכויות אדם, והשופטים ימנעו ממדינת ישראל להפוך למדינה שבה הזכות לפרטיות הינה אות מתה".

טרם נקבע המועד לדיון בפני שלושה שופטי בג"ץ.

 

בג"ץ 7609/13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:51
קומיט וכל טופס במתנה