שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סופית: ניתן לבקש במכרז מידע על העבר הפלילי, אבל את החוק יש לשנות

חדשות

סופית: ניתן לבקש במכרז מידע על העבר הפלילי, אבל את החוק יש לשנות, צילום: הנשיא אשר גרוניס. צילום: באדיבות דוברות לשכת עורכי הדין
סופית: ניתן לבקש במכרז מידע על העבר הפלילי, אבל את החוק יש לשנות
23/12/2013, עו"ד אנה נודל

בדיון נוסף שנערך בפני הרכב של שבעה שופטי בית המשפט העליון הומלץ לרפאל דיין למחוק את בקשתו להכריע בשנית בהלכה החדשנית שנקבעה בשאלה: האם גוף ציבורי יכול לדרוש ממועמד לחשוף במכרז פרטים פליליים מעברו. הנשיא גרוניס בכרטיס אדום לחברי הכנסת: "מיותר לומר כי עצם העובדה שהעתירה לדיון נוסף נמחקת, אין בה כדי למנוע בחינה של חוק המרשם הפלילי"

נמחקה העתירה להכריע בדיון נוסף שנערך בפני הרכב של שבעה שופטי בית המשפט העליון. לעותר רפאל דיין הומלץ למחוק את בקשתו להכריע בשנית בהלכה החדשנית שנקבעה בעניינו, סביב השאלה המשפטית: האם גוף ציבורי יכול לדרוש ממועמד לחשוף במכרז פרטים פליליים מעברו.

עם זאת, הרכב השופטים בראשות הנשיא אשר גרוניס העביר מסר ראוי הן לחברי הכנסת והן למחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים לשנס את מותניהם כדי לשנות את החוק הקיים כך שישמור על זכויות היסוד של האזרח הקטן מול המעסיקים ואנשי מפתח: "מיותר לומר כי עצם העובדה שהעתירה לדיון נוסף נמחקת, אין בה כדי למנוע בחינה של חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981, והצגת הצעות לתיקונו, בין אם על בסיס המוצע בדו"ח של ועדת קנאי ובין אם על בסיס אחר".

על המדוכה ישבו אתמול גם המשנה לנשיא מרים נאור, והשופטים עדנה ארבל, אליקים רובינשטיין, אסתר חיות, יורם דנציגר ופרופ' דפנה ברק-ארז (שכתבה את פסק הדין העיקרי והשנוי במחלוקת).

אין סיכוי לפיצוי ממפעל הפיס

כזכור, הדיון הנוסף התנהל בעניינו של העותר רפאל דיין, שהגיש תביעה נגד מפעל הפיס והיועץ המשפטי לממשלה בשל פסילתו במכרז משווקים אזוריים של מפעל הפיס. מועמדותו נפסלה על ידי ועדת המכרזים בראשות שופט בית המשפט העליון (בדימוס) פרופ' יצחק אנגלרד, בעקבות חקירה פלילית שנפתחה נגד דיין בחשד לתיווך בשוחד במכרז קודם של מפעל הפיס.

דיין מסר את המידע על כך במסגרת תצהיר אותו נדרש למלא. לטענתו פסילתו נעשתה שלא כדין, משום שלמפעל הפיס אסור היה לדרוש את המידע על קיומה של חקירה פלילית. כמו כן הוא טען כי משל קיבלה מפעל הפיס את המידע האסור הזה, אסור היה לו לשקול אותו ולהגיע למסקנה לפיה קיימת פגיעה ביושרו ומהימנותו. דיין טען כי מועמדותו נפסלה שלא כדין וביקש לקבל פיצוי כספי ממפעל הפיס. 

בית המשפט המחוזי דחה את התביעה וכך גם בית המשפט העליון. נקבע כי חוק המרשם הפלילי אינו חל במקרה הזה, מכיוון שהמידע הגיע מהמועמד ולא מהמרשם הפלילי. בית המשפט העליון קיבל את הבקשה של דיין והסכים לקיים דיון נוסף בשאלה האם עורך מכרז רשאי לבקש מהמועמד מידע על עברו הפלילי.   

לאחר דיון ממושך והפסקת התייעצות בין השופטים, המליץ הנשיא גרוניס לעו"ד יצחק יערי, שייצג את דיין בפרשה, כי "הסיכוי של מרשך לזכות בפיצוי, לא משנה מה יוכרע פה, הוא לא גדול. לכן אנו מציעים­ לשקול את העמדה שלכם­ לגבי כל ההליך הזה. אמנם עברנו דרך ארוכה, אבל בסוף את מרשך מעניין דבר אחד, ובצדק מבחינתו".

בעקבות הדברים הללו דיין ביקש למחוק את העתירה, וזו אכן נמחקה ללא צו להוצאות.

לקריאה נוספת, ראו:

 

ד"ר רותי קמיני, "עמדת המדינה בדיון הנוסף בהלכת "רפאל דיין" מעמיקה את הפגיעה באינטרס הציבורי"

 

דנ"א 1840/13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:249
קומיט וכל טופס במתנה