שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אופיס דיפו הורשעה בעבירות צרכנות: המנכ"ל נקנס ב-25 אלף שקל

חדשות

אופיס דיפו הורשעה בעבירות צרכנות: המנכ"ל נקנס ב-25 אלף שקל, צילום: סניף של אופיס דיפו, צילום: ג'ולי לביא, תפוז
אופיס דיפו הורשעה בעבירות צרכנות: המנכ"ל נקנס ב-25 אלף שקל
23/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

בעקבות כתב אישום שהגיש משרד הכלכלה, הרשיע השופט ערן קוטון את החברה הנמצאת בהליכי פירוק, מנכ"לה דאז ומנהלי התפעול והסחר בתשעה אישומים של עבירות בניגוד לחוק הגנת הצרכן. הרשת הטעתה את צרכניה באי-הודעת פרטים שנמכרו במבצע, בגביית מחיר מעל המחיר שהוצג על הטובין ובאי-מילוי חובת הצגת מחיר על הטובין שהוצעו לצרכן

השופט ערן קוטון מבית משפט השלום בחיפה הרשיע את חברת אופיס דיפו (ישראל) בע"מ, הנמצאת בהליכי פירוק, מנכ"לה דאז וכן מנהל התפעול ומנהל הסחר בתשע אישומים של עבירות בניגוד לחוק הגנת הצרכן.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד רחל בורנשטיין מהלשכה המשפטית במשרד הכלכלה, יוחסו לנאשמים עבירות שעניינם הטעית הצרכן, אי-הודעת פרטים במכירה מיוחדת (מבצע), גביית מחיר מעל המחיר שהוצג על הטובין ואי-מילוי חובת הצגת מחיר על טובין שהוצעו לצרכן, כאשר בחלקם הוצגו המחירים בשילוט, אך לא על גבי הפריטים עצמם, כנדרש בחוק.

העבירות בוצעו בסניפיה השונים של החברה בצפון הארץ, בין השנים 2009 עד 2012, כאשר כתב האישום הוגש כשנה לפני שאופיס דיפו (ישראל) נכנסה להליכי פירוק.

מנכ"ל החברה בתקופת ביצוע העבירות הורשע כבר ביוני 2013, כנושא משרה אחראי שלא הפעיל פיקוח שהיה בו בכדי למנוע את ביצוע העבירות, והוטל עליו קנס בסך 25 אלף שקל וחתימה על התחייבות להימנע מביצוע עבירות בעתיד. יחד עמו הורשעו גם מנהל הסחר ומנהל התפעול ועל כל אחד מהם הוטל קנס בסך 6,000 שקל והתחייבות אישית.

מפרקיה של חברת אופיס דיפו הגישו בקשה לעיכוב ההליכים המשפטיים בתיק זה ליועץ המשפטי לממשלה, אך בעקבות עמדתה התקיפה של עוה"ד תמר פינקוס (הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן), אשר ראתה חשיבות רבה להגן על הצרכן גם במקרה בו חברה נמצאת בפירוק, הוגשה התנגדות מטעם התביעה והבקשה נדחתה. בהמשך הודתה החברה בעובדות שיוחסו לה בכתב האישום, במסגרת הסדר טיעון, הצדדים טענו לעונש ובית המשפט התבקש לקבוע את גזר הדין כנגדה.

השופט ערן קוטון שקל את הנסיבות וקבע בגזר דינו כי "ההליך דנן מעורר את סוגיית היחס שבין חומרת מעשיה של חברה לבין מצבה הקיומי, היינו היותה בפירוק והעובדה כי לא תישא בעונש אשר ייגזר עליה". בית המשפט הדגיש את חשיבותה של החקיקה הצרכנית כאשר ציטט מהפסיקה כי "לחוק הגנת הצרכן שהוא חלק מן החקיקה הצרכנית, תכליות רבות שליבתן היא הגנה על הצרכן מפני העוסק, בעל המעמד הכלכלי העדיף, וצמצום פערי הכוחות וחוסר השוויון בעמדות המיקוח של הצדדים. מטרתו להשליט אורחות התנהגות ראויות על המגזר העסקי ולקבוע כללי משחק הוגנים ביחסים שבין הצרכן לעוסק".

בשוקלו את טיב העבירות שבוצעו ואת מצבה של החברה שבפירוק, הטיל בית המשפט קנס בסך 10,000 שקל על אופיס דיפו.

הליכי פירוק לעולם לא יהוו הגנה מפני הליכים פליליים

"התביעה במשרדנו מטפלת בתיקים בהתייחס לחברות בפירוק וכל מקרה נבדק לגופו", מוסרת בתגובה לגזר הדין עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית במשרד הכלכלה. "הענישה שהתובע מתבקש היא לאחר שקילת הנתונים שהובאו בפניו ובהתאם לנסיבות הספציפיות. במקרה הזה בית המשפט בחן את הנסיבות ושקל את החשיבות של אכיפת חוקי הצרכנות. בהמשך לכך הביע את עמדתו שבנסיבות העניין קיימת חשיבות שגם חברה בפירוק תיקנס בקנס כספי תוך שהוא מציין כי חשוב לא לאיין העמדה לדין של חברות בפירוק וכן כי הנאשמת לא הוכיחה שקופת הפירוק אוגדת סכום הנמוך מתביעות החוב של נושים מובטחים ונושים בדין קדימה. אני סבורה כי בנסיבות העניין גזר הדין שהוטל על החברה הינו מידתי ומברכת עליו".

עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן, שבה והבהירה לעוסקים כי "הליכי פירוק לעולם לא יהוו הגנה מפני קיום הליכים פליליים במקרה הצורך נגד עוסקים אשר הפרו את חוק הגנת הצרכן ופגעו בצרכנים ועל כן תהיה חשיבות רבה גם בעתיד בבדיקת כל מקרה כזה ובנקיטת הליכים במידת הצורך".

 

ת"פ 32936-06-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:30
קומיט וכל טופס במתנה