שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השרים אישרו פה-אחד: אחריות הורית משותפת במקום חזקת הגיל הרך

חדשות

השרים אישרו פה-אחד: אחריות הורית משותפת במקום חזקת הגיל הרך , צילום: צילום אילוסטרציה: Getty Image Israel
השרים אישרו פה-אחד: אחריות הורית משותפת במקום חזקת הגיל הרך
22/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

חזקת הגיל הרך תצומצם לגיל שנתיים (במקום גיל שש כיום), שנותר לשיקול בית המשפט באם לנהוג על פי חזקת הגיל הרך או לפי עקרונות ועדת שניט בסוגיית הסדרי הראייה והמשמורת על הילדים בהתאם לתמורות הגדולות שעוברת החברה המערבית בעולם ובישראל. האבות נוטלים יותר ויותר חלק בגידול הילדים, ויש להמשיך ולעודד מגמה זו

מהפכה: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א', 22.12.13) פה-אחד, ללא נמנעים, את הצעתה של שרת המשפטים לקבוע כי את בית המשפט ינחו עקרונות כמו ׳אחריות הורית משותפת׳ ו׳טובת הילד׳ ובמקביל תצומצם חזקת הגיל הרך לשנתיים. מדובר במהלך שמקדם את השינויים התרבותיים והחברתיים בחברה הישראלית, לפיהם אבות נוטלים יותר ויותר חלק בגידול הילדים, ויש להמשיך ולעודד מגמה זו.

יצוין כי עד גיל שנתיים נותר שיקול דעת שיפוטי באם לנהוג על פי חזקת הגיל הרך או לפי עקרונות ועדת שניט.

כיום, במקרה של גירושין בו בני הזוג אינם מגיעים להסכמה על החזקה, "חזקת הגיל הרך" קובעת כי ילדים עד גיל שש יגורו עם אימם, כאשר לאב מגיעים "הסדרי ראייה". ועדת שניט, שהוקמה ב-2005 במטרה לבחון מצב זה, הציעה לשנות מצב זה, כשהיא מגדירה את המושג "אחריות הורית משותפת", כשהמשמעות בפועל הייתה לבטל את חזקת הגיל הרך ולבחון כל מקרה לגופו, כשהשיקול המרכזי הוא טובת הילד.

המתווה החדש שאושר מהווה פשרה בין המצב הקיים להצעת ועדת שניט: עד גיל שנתיים, תתקיים "מעין חזקה", כאשר השיקול המרכזי הוא שמירה על יציבות בחיי הילד, ובאופן בו טופל על שלב זה בידי כל אחד מהוריו. לרוב, הפעוט אכן יימסר לאמו, אולם קיים פתח למסירתו לאביו במידה והוא היה המטפל העיקרי. לאחר גיל שנתיים, יאומץ מתווה שניט במלואו, כאשר כל מקרה ייבחן לגופו בהתאם לטובת הילד.

יש לציין כי במהלך החודש הקרוב יקיים משרד המשפטים דיונים עם הנהלת בתי המשפט, משרד הרווחה, משרד הפנים והמשרד לביטחון פנים לבירור הערות פרטניות בנוגע לחוק החדש.

הילדים אינם חפצים

ועדת השרים דנה גם בהצעות החוק הפרטיות לאימוץ ההמלצות של ועדת שניט בסוגיית הסדרי הראייה והמשמורת בהתאם לתמורות הגדולות שעוברת החברה המערבית בעולם ובישראל. מדובר בהצעת החוק של חברת הכנסת גילה גמליאל מהליכוד ביתנו (פ/1764/19), עליה חתומים גם נבחרי ציבור מרוב סיעות הכנסת: מאיר שטרית, אמנון כהן, רוברט אילטוב, שאול מופז, שמעון אוחיון ומשה פייגלין. הצעת חוק נוספת באותו נושא הגישו קבוצה של חברות כנסת בראשות חה"כ עדי קול ומרב מיכאלי.

הצעות החוק הפרטיות אוחדו ביחד עם תזכיר החוק הממשלתי של השרה לבני בנושא. הצעת החוק הממשלתית של השרה לבני קובעת כי העיקרון המנחה יהיה "אחריות הורית" ו"טובת הילד", ולכן חזקת הגיל הרך תוגבל לגיל שנתיים בלבד, והיא שכאמור אושרה היום בוועדת השרים לענייני חקיקה. כל הצעות החוק מבקשות לבטל את המצב המשפטי הקיים, שבו בעת גירושים ילד עד גיל 6 עובר אוטומטית לחזקת האם (חזקת הגיל הרך).

עם פרסומה בכלי התקשורת זכתה הצעת השרה לבני לביקורת נוקבת מצד ארגוני הנשים והגברים, מכיוונים שונים. "ההחלטה להוריד את גיל החזקה לשנתיים היא לא מקצועית", טען גיא רוה, יו"ר "הורות משותפת=טובת הילד". "ועדת שניט המליצה שלא תהיה כל חזקה לאחד ההורים, אלא מודל חדש של אחריות הורית משותפת. להורדת גיל החזקה לשנתיים, בניגוד להמלצת ועדת שניט, לא רק שאין שום סימוכין במדעי התפתחות הילד אשר אין בהם כמובן בסיס להבחנה בין טובת ילד עד שנתיים לגיל אחר, אלא שהורדת הגיל לשנתיים רק תעצים את סכסוכי ההורים והרי האבות רואים בהחלטה זו פתח מוקדם יותר להגשת תביעה להחזרת הגדרתם ההורית (משמורת משותפת), דבר שרק יביא להתדיינויות מרובות בבית המשפט, דבר אשר בהחלט מנוגד לטובת הילד".

לדבריו, "חזקת הגיל הרך מנוגדת לעצם הקונספציה של המלצות ועדת שניט, שילדים אינם חפצים שקובעים על יסוד חזקה את גורל התפתחותם, אלא יש להתייחס אליהם כבני אדם שטובת כל אחד מהילדים תבחן לגופו. יתר על כן, עד גיל שנתיים ילד מכיר את העולם באמצעות הוריו. אישיותו מתפתחת באמצעותם, כאנשי הקשר שלו. לכן הקביעה שילד יהיה עד שנתיים עם הורה אחד ולא עם שניהם, פוגעת בהתפתחותו. החלטת השר לבני להשאיר את חזקת הגיל הרך בחוק הישראלי היא החלטה לא מקצועית המראה על פחד עז מארגוני הנשים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:42
קומיט וכל טופס במתנה