שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ: משרד החינוך ינגיש את חומרי הלימוד לתלמידים עם ליקויי ראייה

חדשות

בג"ץ: משרד החינוך ינגיש את חומרי הלימוד לתלמידים עם ליקויי ראייה, צילום: אצבע ממששת קטע שנכתב בכתב ברייל לשם קריאתו. צילום Eddau
בג"ץ: משרד החינוך ינגיש את חומרי הלימוד לתלמידים עם ליקויי ראייה
22/12/2013, עו"ד אנה נודל

בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ משרד החינוך התחייב להנגיש את ספרי הלימוד ואת בחינות הבגרות לתלמידים עיוורים ולקויי ראייה. התלמיד יוכל להשתמש בהנגשות הרלוונטיות: ברייל, הגדלה, הקלטה וקובץ דיגיטלי ולשלב ביניהן. משרד החינוך חויב בהוצאות בסך 10,000 שקל כי התחייב לפעול בנושא רק בעקבות העתירה לבג"ץ

ארגון בזכות – המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות ומספר עותרים נוספים הגישו לפני כשנתיים עתירה לבג"ץ נגד משרד החינוך על שנמנע להנגיש את ספרי הלימוד עבור התלמידים העיוורים וליקויי הראייה. העותרים ביקשו מבג"ץ, בין היתר, להורות למשרד החינוך להבטיח שלכל התלמידים העיוורים ולקויי הראייה תהא האפשרות להיבחן בבחינת בגרות נגישה ומותאמת לצרכיהם.

לאחרונה, העותרים הגיעו להסכמות עם משרד החינוך לפיהן המשרד התחייב עקרונית לפעול להנגשת ספרי הלימוד, חומרי לימוד פנימיים ובחינות הבגרות לתלמידים עם מוגבלות בראייה. ישנן ארבע סוגי התאמות רלוונטיות עבור ליקויי ראייה: ברייל, הגדלה, הקלטה אנושית וקובץ דיגיטלי. הצדדים סיכמו על הנגשה מודולרית, כך שיתאפשר לתלמיד שימוש בהתאמות הרלוונטיות ולשלב ביניהן בהתאם להערכת המורה התומכת והמלצתה.

ההחלטה על סוג ההנגשה הנדרשת תיערך על פי מיפוי צרכי התלמיד ותיקבע על ידי המורה התומך בדיאלוג עם התלמיד והצוות החינוכי. בנוסף, סוכם שמשרד החינוך יחייב את המורה המקצועי לספק התאמה של החומר הנלמד לתלמיד עם מוגבלות בראייה.

כמו כן, משרד החינוך הכיר במחויבותו לספק בחינות בגרות בברייל, הגדלה או קובץ דיגיטלי בזמן אמת.

המשנה לנשיא השופטת מרים נאור, והשופטים אסתר חיות ויצחק עמית, קבעו בעקבות ההסכמות אליהן הגיעו הצדדים, העתירה מיצתה את עצמה ולכן הורו על מחיקתה. אך לא לפני שבג"ץ חייב את משרד החינוך לשלם לעותרים הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 10,000 שקלים, הואיל והעתירה "העלתה סוגיה ציבורית חשובה ולעותרים הייתה תרומה מכרעת בקידום משמעותי של הפתרונות להסדרתה".

 

בג"ץ 8536/11

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:125
קומיט וכל טופס במתנה