שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועמ"ש מתנגד לפשרה לקויה של שירותי בריאות כללית מול 7,400 מבוטחיה

חדשות

היועמ"ש מתנגד לפשרה לקויה של שירותי בריאות כללית מול 7,400 מבוטחיה, צילום: צילום: Jan Mika; Getty images Israel
היועמ"ש מתנגד לפשרה לקויה של שירותי בריאות כללית מול 7,400 מבוטחיה
19/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

היועץ המשפטי לממשלה מתנגד להסכם פשרה בתובענה ייצוגית בסך 81 מיליון שקל: על שירותי בריאות כללית להבטיח כי 7,400 מבוטחיה הזכאים לפיצוי מגרמניה יקבלו חזרה את הכספים שגבתה מהם שלא כדין. בין היתר טוען היועמ"ש כי "לאור העובדה שחברי הקבוצה אשר עדיין בחיים הם אנשים מבוגרים ביותר, יש חשיבות לכך שיזכו לקבל את ההשבה בעודם בחיים"

מבוטחים שזכאים לפיצויים מגרמניה פטורים מתשלום של השתתפות עצמית על תרופות וטיפולים, בהתאם להסכם בין שירותי בריאות כללית לבין רשויות הפיצוי הגרמניות. בפועל, שירותי בריאות כללית גבתה השתתפות עצמית ממבוטחים אלה. התובעת הייצוגית גאולה בויטלר ז"ל תבעה את השבת התשלומים הללו לציבור הנפגע. עיזבונה של בויטלר ושירותי בריאות כללית הסכימו לאחרונה על הסכם פשרה שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה ונבחן בידי היועץ המשפטי לממשלה.

לפי הסדר הפשרה המוצע, חברי הקבוצה או יורשיהם שיפנו לכללית וימציאו לה את הפרטים המפורטים בהסדר הפשרה המוצע, יקבלו השבה של הסכומים ששילמו. תקופת ההשבה תלויה בשאלה האם חבר הקבוצה היה בחיים במועד הגשת התובענה: אם חבר הקבוצה היה בחיים במועד הגשת התובענה, הוא יהיה זכאי להשבת הסכום ששילם החל מיום 1.7.1999. אם חבר הקבוצה נפטר לפני מועד הגשת התובענה, הוא יהיה זכאי להשבה של הסכום ששילם החל מיום 1.3.2003 ועד למועד שבו נפטר.

לפי הסדר הפשרה, הנזק שנגרם לכל חבר בקבוצה מוערך בכ-6,879 שקל. סכום התביעה הכולל ביחס לתקופה הנתבעת, בין השנים 1981-1995, עומד על מעל 81 מיליון שקל.

הלשכה לפיצויים אישיים במשרד האוצר, העבירה לשירותי בריאות כללית נתונים המתייחסים לניצולי שואה המקבלים רנטת בריאות מגרמניה. נתונים אלה כוללים: שם פרטי, משפחה, מספרי תעודות זהות, והמחלות בגינן מקבלים הניצולים את הפיצויים. במשך השנים הועברו נתונים אלה לקופה, אם כי חלק הארי של הנתונים הועבר החל משנת 2009. כיום, קיימת בידי שרותי בריאות כללית רשימה של כ-7,400 מקבלי פיצויים מגרמניה, חלק גדול מתוכם זכאי לפטור מהשתתפות עצמית.

פיצוי מלא ומהיר

היועץ המשפטי לממשלה התנגד להסדר הפשרה המוצע ממספר נימוקים, והודיע לבית המשפט כי על שירותי בריאות כללית להבטיח כי מבוטחיה הזכאים לפיצוי מגרמניה יקבלו חזרה את הכספים שגבתה מהם שלא כדין.

הליך של תובענה ייצוגית שהסתיים עלול ליצור מעשה בי-דין כלפי הקבוצה כך שיחידי הקבוצה, כל אחד מהנפגעים, לא יוכל יותר לתבוע את תביעתו האישית. במקרה הזה, סבר היועץ המשפטי לממשלה כי יש להבטיח כי כל אחד מהיחידים שיש לו טענה טובה לעניין ההתיישנות יוכל להוסיף ולטעון את טענותיו ולתבוע את שירותי בריאות כללית גם לגבי התקופות שלגביהם הוא אינו מקבל פיצוי לפי הסכם הפשרה.

היועץ המשפטי לממשלה התנגד למנגנון שקבוע בהסכם לגבי ההשבה לציבור, כי מדובר במנגנון מסורבל, רווי פגמים, העלול להוביל לכך שבסופו של יום חברי הקבוצה לא יזכו להשבה של הכספים ששילמו. התיקונים והשיפורים שהציע היועמ"ש למנגנון שבהסדר ישיבו את הכספים לציבור, על מנת להבטיח כי חברי הקבוצה יפוצו באופן מלא עד כמה שניתן ובמהירות. כך, אם לשירותי בריאות כללית יש מידע בדבר פרטיהם של חברי הקבוצה, ההשבה לחברי הקבוצה אלו צריכה להיעשות ביוזמת הכללית, באופן אקטיבי.

אין מקום לבקש כי ההשבה של הכספים תהיה תלויה בפניה של אותם חברי קבוצה שסביר שרובם בכלל לא יפנו כדי לקבל את הכסף. כמו כן, יש לוודא כי הליך בדיקת הזכאות להשבה יהיה מהיר ויעיל. אם יתברר כי הליך בדיקת הזכאות יוביל להתארכות של הליכי ביצוע הסדר הפשרה, הציע היועץ המשפטי לממשלה קביעת מנגנון פיצוי חלופי, אשר ייעל את ביצוע ההסדר. היועץ המשפטי לממשלה העיר כי במקרה זה מאחר שמדובר באנשים מבוגרים, יש לפרסם את הסכם הפשרה כדי להבטיח כי דבר ההסדר יגיע לידיעת כל חבר מחברי הקבוצה. הפרסום צריך להיות נרחב יותר מהיקף הפרסום שחוק תובענות ייצוגיות דורש.

גם על אופן ההשגה של חברי הקבוצה (או יורשיהם) על ההחלטות מטעמה של שירותי בריאות כללית מציע היועמ"ש שינוי מהותי: "לאור גודל הקבוצה, המונה למעלה מעשרת אלפים חברים, יש סיכוי כי הסדר זה יעורר לא מעט מחלוקות בנוגע לזכאות להשבה וגובהה", נטען בהודעה לבית המשפט. כדי לייעל את פתרון המחלוקות ולצמצם את מספר המקרים שיגיעו לדיון בפני בית הדין לעבודה, מציע היועמ"ש למנות ממונה לביצוע הסדר הפשרה, אשר יבחן מחלוקות אלו. מינוי ממונה ייעל את ההליך, ש"יש חשיבות מיוחדת לסיומו בהקדם האפשרי, יחסוך זמן שיפוטי יקר, וינגיש את אפשרות ההשגה על החלטת המשיבה, כיוון שהוא יחסוך את הצורך בייצוג משפטי, ויהווה ערכאת בירור פחות פורמלית, אשר תוכל לבחון באופן עצמאי את הנתונים, מבלי להטיל נטל כבד על חברי הקבוצה".

בין היתר טוען עוד היועמ"ש כי "לאור העובדה שחברי הקבוצה אשר עדיין בחיים הם אנשים מבוגרים ביותר, יש חשיבות לכך שיזכו לקבל את ההשבה בעודם בחיים. לכן, ככל שיתברר כי משך תהליך בדיקת הזכאות עולה על חודשים בודדים, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה יש לשקול קביעת גובה ההשבה בדרך חלופית, כדי לקצר את משך תקופת הבדיקה, לפחות ביחס לחברי הקבוצה שעדיין בחיים. דרך אפשרית לכך היא על ידי קביעת פיצוי בסכום קבוע לכל חבר קבוצה ללא עריכת בחינה פרטנית, אלא על בסיס בחינה מדגמית שיערוך בודק שיוסכם על הצדדים. הבודק יקבע סכום פיצוי קבוע שישולם לכל חבר בקבוצה, בהתבסס על נתונים שיועברו מהקופה ו/או על נתונים סטטיסטיים רלבנטיים לפי שיקול דעתו".

לפי עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה באמצעות עו"ד שחר צייטלין מפרקליטות מחוז חיפה (אזרחי), משההסדר המוצע אינו מגשים בפועל את מטרתו, בדבר השבת הסכומים שנגבו מחברי הקבוצה באופן מלא ויעיל, אין מדובר בהסדר ראוי והוגן ולכן אין לאשרו.

 

ת"צ 38325-03-10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:62
קומיט וכל טופס במתנה