שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסנגוריה הציבורית בדו"ח חריג בחומרתו: נערים באזיקים הוחזקו בכלובים

חדשות

הסנגוריה הציבורית בדו"ח חריג בחומרתו: נערים באזיקים הוחזקו בכלובים, צילום: ד"ר יואב ספיר. צילום: דוברות הסנגוריה
הסנגוריה הציבורית בדו"ח חריג בחומרתו: נערים באזיקים הוחזקו בכלובים
18/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

עצורים, בהם ילדים, מוחזקים שעות בכלובים צפופים הממוקמים מחוץ לבניין, כבולים וחשופים לקור העז מחוץ לכותלי הכלא. נתונים קשים חושף דו"ח יוצא דופן ובהול של הסניגוריה הארצית שהוגש לשרת המשפטים לבני. מיד עם קבלת הדו"ח השרה לבני שוחחה עם השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', שהורה מצדו לשב״ס לעצור את הנוהל לאלתר

דו"ח חריג בחומרתו שהעביר הסנגור הארצי, ד"ר יואב ספיר, לשרת המשפטים ציפי לבני חושף כי עצורים מוחזקים שעות ארוכות בתת-תנאים, כבולים ומנועי שינה, לפני העברה לבתי המשפט. הסניגור הארצי ביקש את התערבותה המידית של השרה לבני, ששוחחה מיד לאחר קבלת הפנייה עם השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'. השר ונציב שב"ס הורו לעצור את השימוש בכלובים.

הדו"ח המקדמי והחריג בחומרתו של הסניגוריה הארצית הועבר שלשום (ב',16.12) לשרת המשפטים, לשר לביטחון פנים, ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ולנציב השב"ס. הדו"ח, נכתב לאחר ביקור שנעשה ב-12 בדצמבר במתקן המעצר שבבית המשפט המחוזי בלוד, שם שוהים העצורים בהמתנה לדיונים המשפטיים בעניינם.

מהדו"ח החמור עולה כי העצורים, בטרם הובאו למתקן המעצר בבית המשפט, שהו בכלובי ברזל ייעודיים שהוקמו על ידי שירות בתי הסוהר במתקן המעבר ברמלה, בהמתנה ל"פוסטה" שאמורה להסיעם לבתי המשפט השונים.

מדובר בנוהל חדש יחסית של שב"ס, לפיו איסוף העצורים לא נעשה מהתאים בו הם שוהים, אלא הם מובאים באישון לילה, כשהם אזוקים בידיהם וברגליהם, לכלובי הברזל החיצוניים, ושם ממתינים להסעה. בדו"ח נכתב כי מדובר בליקויים חריפים וחריגים, ובראשם פגיעה חמורה בכבוד האדם וסיכון לבריאותם של עצורים, בהם קטינים, שמוחזקים בכלובי ברזל חיצוניים וחשופים לקור העז למשך שעות ארוכות. עוד צוין בדוח כי התנאים בכלובים אלה קשים מנשוא, ומלבד החשיפה הקשה לפגעי מזג האוויר, אין בכלובים שירותים והצפיפות בלתי נסבלת.

הפרה בוטה של החוק

הסניגור הארצי, ד"ר יואב ספיר, פנה לשרת המשפטים לבני בבקשה להתערבותה המיידית בנושא, במיוחד לאור תנאי מזג האוויר הקשים השוררים בימים אלה. מהדו"ח הראשוני החמור עולה כי עצורים המוחזקים בתאים אינם זוכים לביגוד מחמם, ועולה חשש שחלקם חלו כתוצאה מהשהייה. בנוסף, כתוצאה מההחזקה בכלובים מגיעים רבים מהעצורים לדיונים בבית המשפט כשהם מותשים, ואינם מסוגלים להבין את המתרחש באולם בית המשפט. בנוסף, נמצא כי גם התנאים הפיזיים בניידות ההובלה של השב"ס הם קשים ביותר.

לדברי ד"ר ספיר, "אין ספק כי מדובר בהפרה בוטה של החוק ובפגיעה חמורה ביותר בכבוד האדם, שאין להשלים עמן". הוא הוסיף כי מדובר בפגיעה קשה בזכות להליך הוגן, שכן אותם עצורים מגיעים לאחר מסכת ייסורים זו לדיונים גורליים בעניינם.

יצוין כי הדו"ח הועבר לגורמים הבכירים של רשויות האכיפה עוד בטרם התקבלה התייחסות יחידת הביקורת של שב"ס, בהתאם לנוהל המאפשר זאת במקרים דחופים. עם זאת, עיקרי הדברים הועברו ליחידה. כמו כן, נשלח מכתב נפרד בנושא לנציב שב"ס, רב-גונדר אהרן פרנקו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:125
קומיט וכל טופס במתנה