שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מגמת השינויים בדיני העבודה דומה לרכבת שקיבלה תאוצה בלתי נשלטת

חדשות

מגמת השינויים בדיני העבודה דומה לרכבת שקיבלה תאוצה בלתי נשלטת, צילום: עו"ד נחום פיינברג. צילום: יחסי ציבור
מגמת השינויים בדיני העבודה דומה לרכבת שקיבלה תאוצה בלתי נשלטת
18/12/2013, עו"ד נחום פיינברג

המהדורה החדשה, 55 במספר, של הספר "דיני העבודה" מציגה תמונה עדכנית של הדין הקיים ואבן דרך המסמנת שינויים ומגמות במשפט העבודה הישראלי. נראה כי עוד שינויים רבים נכונו לנו בעתיד. הדבר דומה לרכבת שקיבלה תאוצה וכיום היא בלתי ניתנת לשליטה

ספר "דיני העבודה", שמהדורתו הראשונה יצאה לאור לפני 47 שנים(!) ורואה כיום אור במהדורה 55, הוא עדות להתקדמות ולשינויים שחלו בדיני העבודה לאורך השנים, ולא בכדי הפך לאורים-ותומים של משפט העבודה הישראלי.

מסקנות וניתוחים רבים ניתן לערוך, ולשרטט קווים למדיניות המחוקק בבואו לתת פתרון לסוגיות בדיני העבודה. הדבר חוצה ממשלות, מדיניות ושינויים כלכליים מקומיים ובינלאומיים. השאלה הנשאלת היא האם השינויים הנוכחיים מסמנים מגמה?

בכל אחת מהמהדורות הקודמות של הספר, שנערכו בידי השופט (בדימוס) מנחם גולדברג, הובאו החידושים העדכניים בדין ובפסיקה לאותה עת.

העדכון הנוכחי, ה-55 במספר, משקף שינויים מרחיקי לכת בתחומי האחריות של מזמין לגבי עובדי קבלן, שאינם עובדיו כולל (ח"ו) אחריות פלילית. כך שגם המזמין הופך להיות אחראי ישיר לכך שעובד הקבלן יקבל את כל זכויותיו על פי כל דין.

שינויים מרחיקי לכת נוספים נעשו בתחום ההתארגנות של עובדים במסגרת ארגון עובדים יציג וחיוב המעסיקים לחתום על הסכמים קיבוציים. השינויים בתחום ארגוני העובדים הם הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי – המחוקק מרחיב את הזכות של העובדים להתארגן ויכולותיהם לפעול במהלך ההתארגנות, גם במקום העבודה בחופשיות רבה, כמעט ללא מגבלות, תוך פגיעה בזכות הקניין של המעסיק.

נראה כי עוד שינויים רבים נכונים לנו בעתיד. הדבר דומה לרכבת שקיבלה תאוצה וכיום היא בלתי ניתנת לשליטה. לדוגמא, על הפרק סמכותה וזכותה של הממשלה להקים נמלים חדשים, כאשר מנגד ארגון העובדים, המייצג את עובדי הנמלים הקיימים מוחה על כוונה זו ודורש כתנאי מוקדם להגיע עמו להידברות והסכמות. בתי המשפט הם אלה שידרשו לסוגיה ויכריעו בדבר היקפה של זכות השביתה מול סמכויות הריבון.

הכותב הוא בעל משרד עורכי דין נחום פינברג ושות', המתמחה בדיני עבודה ומייצג מעסיקים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:217
קומיט וכל טופס במתנה