שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תזכיר חוק מסדיר לראשונה את גבולות המים הטריטוריאליים של ישראל

חדשות

תזכיר חוק מסדיר לראשונה את גבולות המים הטריטוריאליים של ישראל, צילום: אסדת קידוח מול חופי ישראל, צילום: רן ויזנגרין
תזכיר חוק מסדיר לראשונה את גבולות המים הטריטוריאליים של ישראל
17/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

עיקר הפעילות המבוצעת כיום באזורים הימיים של ישראל היא לצורך חיפושי גז טבעי והפקתו, ולחיפוש של נפט. תזכיר החוק החדש מסדיר לראשונה את מעמדה של מדינת ישראל באזורים הימיים, מעגן את זכותה באוצרות הטבע המצויים באזורי הים, ונועד להגן על אינטרס הציבור, להגביר את הוודאות של רשויות השלטון ובעיקר של המגזר העסקי לגבי התוצאות המשפטיות של הפעילות באזורים הימיים

מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הפיצה היום (17.12.13) את תזכיר חוק האזורים הימיים, התשע"ג-2013. מדובר בנוסח ראשוני הכולל מודל עקרוני של חקיקה להבהרת הדינים החלים באזורים הימיים. מטרתו של התזכיר היא לקבוע את המסגרת המשפטית לפעילות שמבוצעת בפיקוחה של מדינת ישראל באזורי הים ובעידודה. כיום עיקר הפעילות המבוצעת בהקשר זה היא לצורך חיפושי גז טבעי והפקתו, וכן לחיפוש של נפט. אולם, בעתיד תיתכנה פעילויות נוספות.

התזכיר קובע מתכונת שעם הפיכתה לחוק מחייב תקבע בצורה ברורה את מעמדו של הדין הישראלי באזורים הימיים.

עו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים-פיסקאליים, רואה חשיבות רבה בהפצת התזכיר, ובקידום הליכי חקיקתו. עוה"ד ליכט חתום על תזכיר החוק וסבור כי "מדובר בנדבך נוסף, נדבך משפטי, להסדרת מעמדה של מדינת ישראל באזורים הימיים. חוק זה יסייע להגנה על אינטרס הציבור באזורים אלה. בנוסף, הוא יתרום להגברת הוודאות של רשויות השלטון ובעיקר של המגזר העסקי לגבי התוצאות המשפטיות של הפעילות באזורים הימיים".

תזכיר החוק הממשלתי מגדיר את אזורי הים השונים הסמוכים לחופיה של המדינה ואשר בהם ניתנות לה זכויות וסמכויות, בין היתר מכוח המשפט הבינלאומי. כך, מגדיר התזכיר מהם המים הטריטוריאליים של המדינה וכן מהו "האזור הכלכלי הבלעדי" של מדינת ישראל, המשתרע באופן עקרוני עד למרחק של 200 מייל ימי מחופי מדינת ישראל. כיום, למדינת ישראל יש הסכם עם קפריסין בנוגע לגבול האזור הכלכלי הבלעדי של שתי המדינות. התזכיר מציע לקלוט את אותו הסכם בתוך החקיקה.

הבטחת אינטרסים

התזכיר מוסיף וקובע מהם הזכויות והסמכויות של המדינה באזורים נוספים שאותם הוא מגדיר וזאת באמצעות מניית החיקוקים שיחולו בהם במסגרת שורה של תוספות שנלוות לחוק המוצע. עוד קובע התזכיר מהם החיקוקים שיחולו במתקנים המצויים באזורים הימיים, ובהקשר זה מוצע להבחין בין מתקנים ובין מתקנים קבועים שעתידים להיוותר על כנם במשך זמן רב, שלגביהם למדינת ישראל יש אינטרסים נוספים שאותם היא מעוניינת להבטיח.

בין החיקוקים שמוצע להחיל על אזורי הים והמתקנים מציינים במשרד המשפטים את מרבית חיקוקי הגנת הסביבה, את החיקוקים הנוגעים לרגולציה של תחום האנרגיה (נפט וגז) וכן חיקוקים בתחום הספנות. עם זאת, בשלב זה רשימת החיקוקים המופיעה בתזכיר אינה מלאה וברור כי הנוסח שיובא לאישור ועדת השרים לחקיקה יכלול חיקוקים רבים נוספים.

מטרתו של התזכיר היא להציג את המודל העקרוני של ההסדרה ואת החוקים שהוכנסו לתוספות עד כה. במשרד המשפטים מסבירים כי בכוונתם "לאפשר למשרדי הממשלה שלא השלימו את גיבוש עמדתם בנושא, לסיים את עבודת המטה ולהעבירו את עמדתם למשרדנו בטרם יובא הנושא לאישור ועדת השרים לחקיקה".

אוצרות הטבע הם נכסי המדינה

מעבר לכך, התזכיר מעגן גם את זכותה של מדינת ישראל באוצרות הטבע המצויים באזורי הים. כך, קובע התזכיר כי אוצרות טבע אלה הינם "נכסי מדינה" (כהגדרתם בחוק נכסי המדינה, התשי"א-1951). לפיכך, ניתן יהיה לעשות בהם שימוש רק בהיתר מהממשלה או על פי דין אחר.

יצוין כי התזכיר שהופץ הוא גרסה עדכנית של תזכיר קודם בנושא, אשר פורסם להערות ציבור כבר בשנת 2008. במשרד המשפטים מבקשים לקבל הערות והצעות מהציבור, ובכלל זה מארגונים ומהמגזר העסקי.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:25
קומיט וכל טופס במתנה