שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שי ניצן נכנס לנעלי פרקליט המדינה: "שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני"

חדשות

שי ניצן נכנס לנעלי פרקליט המדינה: "שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני", צילום: עורך הדין שי ניצן. צילום: דוברות משרד המשפטים
שי ניצן נכנס לנעלי פרקליט המדינה: "שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני"
16/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

בטקס חילופי פרקליט המדינה שנערך היום בירושלים הצהיר היועץ יהודה וינשטיין כי הפרקליטות היא 'עיוורת צבעים', ואין דבר שמנחה אותה בעשייתה זולת המצפן המקצועי. בחירתו של שי ניצן לפרקליט המדינה "מהווה אות וגם סימן לכל פרקליט. יידע כל פרקליט שהוא יכול לעמוד על דעותיו ולייצג את האינטרס הציבורי בקול רם, ברור וצלול ובבוא היום להיבחר לתפקיד הבכיר ביותר בפרקליטות"

"אם פרקליט מוצא שהראיות נגד חשוד מקימות סיכוי סביר להרשעה, חובתו להגיש כתב אישום ולנהל משפט ללא חשש וללא משוא פנים, ויהיה הנאשם בכיר, עשיר או בעל כוח כאשר יהיה". כך הצהיר היום פרקליט המדינה הנכנס, עו"ד שי ניצן, בטקס חילופי פרקליט המדינה שהתקיים בבית לשכת עורכי הדין בירושלים.

שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני

"פרקליטות המדינה היא מוסד מפואר, בזכות עשרת פרקליטי המדינה ובזכות מאות הפרקליטים ששימשו בפרקליטות בשנים הרבות", הוסיף ניצן בנאומו. "לצערי הרב, יש פער גדול בין תדמיתה של הפרקליטות כיום לבין המציאות. חוששני שהציבור הרחב איננו מכיר ומוקיר די הצורך את הפרקליטים ועבודתם. את התדמית הזו, שאינה מבוססת על אדני אמת, יש לשנות מכל וכל, ואת זאת אנסה לעשות, שכן ראויים אנשי הפרקליטות שהציבור הרחב יוקיר את מעדיהם. הפרקליטים, המוכרים לי היטב, הם אנשי חיל, המתמודדים עם אתגרים קשים וכבדים, לרבות איומים ולחצים מסוגים שונים ואינם נרתעים כמלוא הנימה. שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני – לא פצצה המוצמדת לרכבו של פרקליט, לא איום במעשי אלימות, לא הטרדות אישיות ולא לחץ אחר מסוג כלשהו".‏

 ניצן הוסיף כי "שאיפתם של הפרקליטים היא להגיע לחקר האמת ולאו דווקא להרשעה. פרקליט שמגיע למסקנה שאין סיכוי סביר להרשעה, חובתו הא לסגור את התיק ולא להגיש כתב אישום. חובתו של הפרקליט היא לחוק ולאמת ולשמירה על זכויות חשודים ונאשמים, ולא לרצות גורמים אינטרסנטיים כלשהם. במקביל, אם פרקליט מוצא שהראיות מקימות סיכוי סביר להרשעה, חובתו להגיש כתב אישום ולנהל את המשפט ללא חשש וללא משוא-פנים, ויהיה הנאשם בכיר, עשיר או בעל כוח כאשר יהיה. הפרקליטים פועלים על-פי ערכים אלה, ולא על-פי ערכים פופוליסטיים כאלה או אחרים".

על פרקליט המדינה היוצא, לדור, אמר ניצן: "משה לדור הוא גם איש חיל, גם איש אמת וגם שונא בצע. הוא הנהיג את הפרקליטות בתקופות קשות, תוך הפגנת מנהיגות, חוכמה ואומץ, בלא שחשש מפני איש".

הפרקליטות היא 'עיוורת צבעים'

"בארבע השנים האחרונות זכיתי ללוות אותו ומשכך אני יכול לומר לכם שהוא איש בעל יושר מוחלט, ולהט גדול לעשות את הטוב", כך נפרד היום היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מפרקליט המדינה היוצא, משה לדור, בטקס חילופי הפרקליטים שנערך בירושלים. "מדינת ישראל חבה לך חוב גדול", הצהיר היועמ"ש בפני לדור בטקס החגיגי.

היועמ"ש וינשטיין העיד כיצד לאורך כל תקופת עבודתם המשותפת בארבע השנים האחרונות (מתוך שש שנות כהונתו של לדור), "הייתי סמוך ובטוח שהפרקליטות נמצאת בידיים טובות. כל אותה העת נסך בי לדור ביטחון, שיש מי שיאכוף את החוק באופן דווקני בלתי מתפשר, ומתוך להט גדול ואמונה בלתי מסויגת בצדקת הדרך".

וינשטיין אפיין את לדור כמי ש"היה תובע חדור אמונה. הוא קידם את המאבק בשחיתות השלטונית הן ברמה הארצית והן ברמה המוניציפלית. הוא קידם את עיצוב הקוד האתי של הפרקליטות. הוא ניהל מאבק עיקש בארגוני הפשיעה. הוא קידם 'אזרוח' מח"ש. הוא קידם באופן משמעותי את התקיפה הכלכלית המשולבת. כל אלה הן רק מקצת מפירות עשייתו החשובה של לדור ממנה אנו נהנים כבר היום, ובטוחני שעוד נוסיף ליהנות ממנה בשנים הבאות".

על הכוח המניע את פעילותו של לדור אמר וינשטיין כי "לדור פעל תוך דבקות במשימה ואמונה בצדקת הדרך. לא פחות חשוב מכך, הוא פעל מתוך אהבה גדולה למדינת ישראל. ואם באהבה עסקינן, אהבתו של לדור לפרקליטות היתה מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה. הוא דאג לכל אחד ואחת מפרקליטי המדינה כאילו מדובר היה בילדו שלו. כולם היו בניו ובנותיו".

ברצף היסטורי קישר וינשטיין בין היציאה של לדור ובין הכניסה של עו"ד שי ניצן לנעלי פרקליט המדינה: "לדור המשיך מסורת ארוכת שנים. מסורת מופלאה של פרקליטי מדינה לדורותיהם שחלקם יושבים איתנו כאן היום. הוא הוסיף קומה משמעותית משלו באותו בניין מפואר שאת יסודותיו בנה חיים כהן ואחריו כל אותם בנאים אדירים. בנאים של משפט. בנאים של חברה מתוקנת. בנאים של שלטון חוק ובנאים של שוויון בפני החוק. היום מצטרף בנאי חדש, שי ניצן".

על שי ניצן אמר וינשטיין כי זה "צבר לאורך השנים מומחיות מקצועית ראויה לשבח. הוא טיפל במגוון עניינים וסוגיות רגישות ומורכבות ועשה זאת בחוכמה, ברגישות והצטיינות. מעבר לכך, בחירתו של שי למשרת פרקליט המדינה מהווה אות וגם סימן לכל פרקליט. יידע כל פרקליט שהוא יכול לעמוד על דעותיו ולייצג את האינטרס הציבורי בקול רם, ברור וצלול ובבוא היום להיבחר לתפקיד הבכיר ביותר בפרקליטות".

כך דחה וינשטיין את קולות הביקורת סביב מינויו של ניצן לתפקיד המכריע גורלות. "למשרה הרמה הזו ראוי למנות את מי שראוי לכך", הצהיר וינשטיין. "את מי שכישוריו מצדיקים את בחירתו. וזאת, מתוך התעלמות מוחלטת מטענות לא ענייניות שעולות לעיתים מכיוונים שונים. טענות שאין בינן לבין המציאות ולא כלום. טענות אשר סומכות בסופו של יום על אדני שווא".

וינשטיין סבור כי קולות הביקורת שנשמעו "מתעלמות ממושכלות ראשונים. הן מתעלמות מכך שהפרקליטות היא 'עיוורת צבעים', ואין דבר שמנחה אותה בעשייתה זולת אותו מצפן מקצועי – מצפן שמחזיק בידו כל פרקליט. תפקידה של הפרקליטות הוא לייצג את המדינה כבאי-כוחו של היועץ המשפטי לממשלה בבתי המשפט לערכאותיו, לסייע בהגנה על הדמוקרטיה הישראלית ועל אופייה של החברה כחברה הגונה, מכבדת חוק ודואגת לזכויות הפרט. זהו מאבק שיש לבצע בשילוב כוחות הן עם אנשי הייעוץ והחקיקה והן מחוץ למשרד, עם גופי האכיפה האחרים. אני סמוך ובטוח ששילוב הכוחות גם בתוך משרד המשפטים ילך ויגבר בתקופתו של שי. זהו מאבק סיזיפי ויומיומי אך אני מאמין ששילוב הכוחות האמור יוביל אותנו לתוצאה המיוחלת – ביצור שלטון החוק ושמירה עיקשת על זכויות האדם בישראל".

לא אדם מרצה

"קיבלת החלטות במהלך השנים, החלטות שסביבן התנהל מסע הכפשות שלא היה על דבר ספציפי שהיה על השולחן, אלא באופן כללי", אמרה שרת המשפטים, ציפי לבני, לפרקליט המדינה היוצא משה לדור בטקס חילופי-גברי של פרקליטי המדינה שנערך בירושלים. "ביקשת ממני להיות לכם לפה, שכשרת משפטים אגן על המערכת הזו – וכך השתדלתי לעשות. אני זוכרת את הישיבה שהתנהלה לאחר הנחת מטען מתחת לרכבו של פרקליט, ואת הדאגה המידית שגילית כלפי כל אחד ואחד מהאנשים עליהם אתה אמון – גם ברמה הפיזית וגם ברמה התפקודית, לדאוג שיוכלו להמשיך לבצע את תפקידם ללא מורא, מול ארגוני פשיעה ולעיתים גם מול הדרג המדיני. תודה שלא כופפת את הראש, שידך לא רעדה כשהיית צריך לחתום ושהגנת על המערכת כולה".

לשי ניצן פנתה ואמרה השרה לבני כי "זו חזרה שלישית שלי למשרד וזכיתי לעבוד איתך באופן צמוד. גיליתי אדם שמעבר ליכולותיו המשפטיות המרשימות, הוא גם בעל יצירתיות ונחישות מרשימות. הוא לא אדם מרצה, אלא ממוקד משימה – ובלי עמוד שדרה חזק, אין פרקליט מדינה ראוי".

השרה לבני הצהרה כי "אנו יוצאים לדרך חדשה, בה יש גם פרקליט מדינה חדש וגם גוף ביקורת על הפרקליטות, ואני מלאת אופטימיות. לאורך הנאום השתמשתי במילה 'אנחנו', כי למרות שיש מי שעושים חלוקות שונות, לי חשובה העבודה המשותפת".

מערכת מעולה

פרקליט המדינה היוצא, משה לדור, יסיים את כהונתו הלילה בחצות, ועד אז בכוונתו לקבל החלטות בכמה תיקים נוספים הממתינים על שולחנו. "הפרקליטות היא מערכת מעולה בהשוואה לכל מערכת ציבורית שאני מכיר בישראל, ובהשוואה לכל מערכת תביעה מעבר לים", אמר לדור, "זו מערכת שראויה להערכה ולאמון. אני משוכנע כי הפרקליטות עוד תשתפר, בטח בעידן החדש. אני מקווה שהיא תדע להחליט החלטות על-פי התיק שמונח לפניה על השולחן, ולא על-פי הפרסום שיינתן להחלטה בתקשורת. שתשמור על אותם ערכים".

לדור אמר לניצן: "אתה מינוי מצוין. אני שמח מאוד על המינוי, ואין לי ספק שהפרקליטות מכאן ואילך תיראה יותר טוב בהרבה מובנים". ‏‎‎

בטקס החגיגי השתתפו מנכ"ל משרד המשפטים היוצא בקרוב, ד"ר גיא רוטקופף, פרופ' אהרן ברק ורעייתו אלישבע, פרקליטי המדינה לדורותיהם השופט גבריאל בך, הנשיאה בדימוס דורית ביניש, השופטת עדנה ארבל וערן שנדר, משנים ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה, פרקליטי המחוז ובכירי משרד המשפטים.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

סופית: עורך הדין שי ניצן הוא פרקליט המדינה הבא

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:29
קומיט וכל טופס במתנה