שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוקר המשטרה ''שכח'' לעדכן הורי הילד על מעצרו באישון לילה? המשטרה תפצה

חדשות

חוקר המשטרה ''שכח'' לעדכן הורי הילד על מעצרו באישון לילה? המשטרה תפצה, צילום: דגל משטרת ישראל. צילום Meronim
חוקר המשטרה ''שכח'' לעדכן הורי הילד על מעצרו באישון לילה? המשטרה תפצה
16/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

השופט אברהם רובין דחה אמנם את תביעתו של הקטין נגד המשטרה בסך של 75 אלף שקל בשל עיכובו ומעצרו לשווא, אבל קבע כי מחדל המשטרה מגיע כדי רשלנות המצמיחה אחריות בנזיקין, שכן "עסקינן במי שהיה קטין בזמן האירוע וככזה יש למשפט עניין רב להקפיד שזכויותיו ישמרו. המשטרה אמנם פעלה בתום לב, ואין לשכוח את האילוצים שמסגרתם היא פועלת בדרך כלל ובזמן משמרת הלילה בפרט. ברם, אין בכך כדי לפטור אותה מאחריותה בנזיקין"

סגן נשיאת בית משפט השלום בירושלים, השופט אברהם רובין, חייב את המשטרה לפצות קטין מהמאחז שבות עמי לאחר שחוקר משטרת אריאל "שכח" להודיע להוריו על מעצרו.

ביום 25.3.11 נעצר הקטין יחד עם מספר צעירים נוספים בשטח המאחז מצפה עמי בטענה להפרת צו שטח צבאי סגור לאחר שנתפסו מתפללים בשטח. חבריו גם הוחשדו בעבירה של תקיפת שוטרים ולכן נעצרו. לעומתם הקטין רק עוכב לחקירה, אך לאחר מכן הודיע לו קצין המשטרה על מעצרו לצורך חקירה. בניגוד לחבריו, הוא לא הובא לבית המשפט ושוחרר רק למחרת בערב.

עדות מתפתלת של חוקר המשטרה

הקטין הגיש תביעה נזיקית נגד המשטרה בסך של 75 אלף שקל בשל עיכובו ומעצרו לשווא. אך השופט רובין דחה את התביעה ככל שהיא מתייחסת למעצר השווא של הקטין, וקבע כי אמנם הקטין עוכב בעיכוב לא חוקי במשך שעה ורבע, אולם מעצרו היה חוקי הואיל וזכותה של המשטרה היה לחקור אותו בעניין תקיפת השוטר, וכן היה יסוד סביר להניח כי הקטין יחזור לשטח האסור.

עם זאת, חלקה השני של התביעה התקבל כאשר השופט רובין קבע כי קצין החקירות אבי קליימן לא הודיע להוריו של הקטין על המעצר, כפי שמתחייב על פי הוראות החוק. במהלך המשפט התברר כי רק בשעה 4:14 של בוקר יום ה-27.3.11 נחקר הנער על ידי החוקר בשם מטאנס. גביית ההודעה הסתיימה 10 דקות לאחר מכן. והקצין מנשה אייל מילא את חלקו השני של דו"ח הקצין, שכותרתה: "אסמכתא לכליאת קטין". בחלק זה של הטופס רשם הקצין אייל כי "לפי בקשת העצור נמסרה הודעה על מעצרו ועל מקום הימצאו לעו''ד עדי קידר...". לאחר הדברים האלה נכלא הקטין בתא המעצר. בשעה 7:30 בבוקר הגיע לתחנה קצין החקירות אייל דשא, ולאחר שעיין בתיק החקירה הורה על שחרורו של הקטין בתנאים מגבילים. רק לאחר מכן יצרה המשטרה קשר עם אביו של הקטין וביקשה ממנו להתייצב במשטרה כדי לחתום על כתב ערובה לבנו. האב סירב לחתום ולנוכח הסירוב נשקלו תנאי השחרור בשנית, ולבסוף שוחרר ללא כל תנאי רק בשעה 17:00, כלומר כ-22 שעות מרגע עיכובו לחקירה.

בחקירתו בבית המשפט התפתל חוקר המשטרה. בתחילה טען שהודיע להורי הקטין על מעצרו עוד לפני תחילת החקירה, עם זאת אישר בהמשך עדותו כי הוא לא יכול כיום לזכור באיזו שעה דיבר עם ההורים. יתר עדי המשטרה הודיעו כי הם לא אלה שהודיעו להורי הקטין על מעצרו. כך נותר בית המשפט רק עם עדותו של הקטין, שטען כי רק עם תחילת חקירתו בסביבות השעה 04:00 הציע לו החוקר להתקשר והוא התקשר להורים, אך הם לא ענו לו.

השופט רובין פסק כי "עדות זאת מתיישבת עם האופן שבו רשם החוקר את הדברים בראשית עדותו של התובע, לעומת האופן שבו רשם את הדברים בעדותו של מעורב אחר. הנה כך בעוד שבראשית העדות שנגבתה מאותו אחר כתב החוקר בפירוש כי שוחח עם אביו של אותו אחר, הרי שבראשית חקירתו של החוקר, כתב החוקר כי לבקשת התובע הוא התקשר לעו"ד קידר, ולא היה מענה. הוא לא כתב שהוא ניסה להתקשר להורי התובע. במצב דברים זה נראה כי תום חקירתו של התובע נשכח נושא מתן ההודעה להוריו, ובהעדר ראיה אחרת אני מקבל את עדות אבי התובע לפיה הודע לו על מעצרו של בנו, מפי אחד מחבריו של התובע רק ביום 27.3.11 בשעת הצהריים".

אין למשטרה פטור מאחריות בנזיקין

בית המשפט קבע כי מחדלה של המשטרה מגיע כדי רשלנות המצמיחה אחריות בנזיקין, שכן "עסקינן במי שהיה קטין בזמן האירוע וככזה יש למשפט עניין רב להקפיד שזכויותיו ישמרו. המשטרה אמנם פעלה בתום לב, ואין לשכוח את האילוצים שמסגרתם היא פועלת בדרך כלל ובזמן משמרת הלילה בפרט. ברם, אין בכך כדי לפטור אותה מאחריותה בנזיקין".

עוד קבע השופט רובין כי הוא דוחה את טענת המשטרה לפיה עצם העובדה שהקטין הודה כי שהה בשטח צבאי סגור מקימה את הזכות לדחות את התביעה בהיות הדבר מעילה בת עוולה לא תצמח זכות תביעה. השופט רובין קבע כי לא בכדי לא הביאה המשטרה אף לא פסק דין אחד התומך בגישתה.

השופט רובין חייב אפוא את המשטרה לפצות את הקטין בסך של אלפיים שקלים, ועוד אלף שקל על שכר טרחת עורך דין.

עו"ד איתמר בן גביר, שייצג את הקטין, מסר בתגובה כי "מדובר בתקדים חשוב ואני מקווה שהמשטרה בכלל ובפרט משטרת מחוז שי שלא תמיד מקפידים חוקריה על זכויות האדם, תקפיד  מעתה יותר בנושא ההודעות לבני המשפחה. לא ייתכן שקטין יעלם באמצע הלילה מבלי שתהיה לו אפשרות להודיע להוריו כי הוא עצור או מעוכב. השוטרים חייבים להקפיד על כל תג ותג מהוראות החוק, ואם לא יעשו כן, נאלץ לתבוע אותם".

 

תא"מ 1992-03-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:72
קומיט וכל טופס במתנה