שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הארצי: עובד פלשתיני המועסק באיו"ש זכאי לזכויות לפי הדין הישראלי

חדשות

הארצי: עובד פלשתיני המועסק באיו"ש זכאי לזכויות לפי הדין הישראלי, צילום: צילום: גולף בראבו
הארצי: עובד פלשתיני המועסק באיו"ש זכאי לזכויות לפי הדין הישראלי
11/12/2013, עו"ד אנה נודל

המעסיק טען כי הדין החל במקרה של העסקת עובד פלשתיני מעבר לקו הירוק הוא הדין הירדני. בית הדין הארצי לעבודה דחה את הטענה ופסק כי המעסיק חייב לשלם לעובד פדיון ימי חופשה, דמי הבראה, דמי חגים, הוצאות נסיעה, הפרשי שכר מינימום ופיצוי בגין היעדר ביטוח פנסיוני

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי הדין החל על יחסי עבודה בין מעסיק ישראלי לעובד פלסטיני המועסק על ידו מעבר לקו הירוק הוא הדין הישראלי ולא הדין הירדני, תוך החלה רטרואקטיבית על חוזה העבודה ביניהם.

בית הדין הארצי דן בערעור שהוגש על החלטת בית הדין האזורי לעבודה לחייב מעסיק לשלם לעובד הפלשתיני פדיון ימי חופשה, דמי הבראה, דמי חגים, הוצאות נסיעה, הפרשי שכר מינימום ופיצוי בגין היעדר ביטוח פנסיוני.

העובד, יוסף בשאראת, תושב הכפר טמון שבנפת ג'נין, הועסק אצל ראובן באלי בחקלאות במושב רועי בבקעת הירדן. לאחר שיחסי העבודה בין הצדדים באו לידי סיום, העובד הגיש תביעה נגד המעסיק בה טען לזכאות לרכיבים שונים הקשורים בתקופת עבודתו ובסיומה. בית הדין האזורי קיבל את התביעה בחלקה, ושני הצדדים הגישו ערעורים על פסק הדין על קביעות שונות המופיעות בו.

בית הדין הארצי לעבודה התמקד בטענת המעסיק לפיה העובד אינו זכאי לרכיבים אשר הזכאות להם קבועה בדין הישראלי, הואיל והדין החל על יחסי הצדדים הוא הדין הירדני. זאת, משום שהעובד אינו אזרח ישראל, העבודה בוצעה ב"אזור" אשר הדין הישראלי לא חל עליו, וקביעה שהדין הישראלי חל פוגעת באינטרס ההסתמכות שלו.

החלה רטרואקטיבית

השופטות ורדה וירט-ליבנה, רונית רוזנפלד ולאה גליקסמן ונציגי הציבור איתן כרמון ודוד בן אבו קבעו כי הדין החל במקרה הזה הוא הדין הישראלי וכי יש להחיל אותו רטרואקטיבית מתחילת העסקת העובד.

בית הדין הארצי קבע כי המעסיק לא הוכיח קיומו של אינטרס הסתמכות רב עוצמה על תחולתו של הדין הירדני על יחסי העבודה בין הצדדים. בית הדין דחה כמו כן את הטענות של המעסיק לפיהן החלה רטרואקטיבית של הדין הישראלי עלולה לגרום לנזקים כבדים למעסיקים הישראלים ב"אזור" ולתושבים הפלסטינים המועסקים על ידם.

במסגרת פסק הדין צוין כי טענותיו של המעסיק מתמקדות רובן ככולן בזיקה הטריטוריאלית ואין כל טענה לגבי זיקות אחרות אשר עשויות להיות רלוונטיות כגון המטבע בו שולם השכר, מסמכים שונים הנוגעים להעסקה, קביעת ימי המנוחה והחג, מקום תשלום המס וכדומה. נקבע כי "בהיעדר טענה בדבר הזיקות האחרות, והתמקדות בזיקה הטריטוריאלית בלבד" יש לדחות את הערעור.

 בית הדין הארצי הוסיף, כי דווקא הפער בין הזכויות המוענקות לעובד על פי הדין הישראלי לבין הזכויות המוענקות לו על פי הדין הירדני עשוי להוות שיקול בעד החלה רטרואקטיבית של ההלכה.

 

ע"ע 12047-01-11

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:26
קומיט וכל טופס במתנה