שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בית המשפט חייב את עיריית תל אביב לפרסם מדיניות אכיפת חוקי החניה

חדשות

בית המשפט חייב את עיריית תל אביב לפרסם מדיניות אכיפת חוקי החניה , צילום: בניין עיריית תל אביב. צילום: דוד שי
בית המשפט חייב את עיריית תל אביב לפרסם מדיניות אכיפת חוקי החניה
10/12/2013, עו"ד אנה נודל

עיריית תל אביב מנחה את פקחי החניה שלה באילו שעות ייאכפו עבירות חניה, באילו רחובות, באילו תנאים ובאילו נסיבות. בית המשפט לעניינים מקומיים בעיר מבקר פעם אחר פעם את התנהלות אגף החניה בעירייה, אשר נמנע מפרסום ההנחיות המינהליות, ומבטל קנסות חניה שהוטלו על תושבי ומבקרי ה"עיר ללא הפסקה"

בשבוע שעבר השופט אשר גולדין הפחית את גובה הקנס בגין חניה על אדום לבן ל-50 שקלים. בעלת הרכב העלתה בדיון את מצוקת החניה במקום ומדיניות העירייה באשר לחניות במקומות אסורים בשעות הלילה. הדו"ח נרשם בשעה 11 בלילה, והשופט גולדין ציין בהחלטתו כי "לא ברור לי ולא לשופטים אחרים בבית משפט זה מהי מדיניות העירייה בנושא זה, שכן מדיניות זו אינה ברורה ואינה נמצאת בכתובים".

התעלמות מהזכויות הבסיסיות

השופט גולדין ציין כי בתשובה לפניית בעלת הרכב כתב מנהל אגף החניה בעירייה, אלון שרף, כי הפקח לא צילם את הרכב עם חנייתו. למרות זאת, נציג העירייה הגיע לדיון עם צילומים של הרכב אשר נעשו על ידי הפקח. השופט גולדין כתב על כך כי "לדעתי אין זו טעות סופר. לדעתי זוהי התעלמות מהזכויות הבסיסיות שיש לנאשם לדעת לפני יום הדיון מה הראיות שיש כנגדו ובמיוחד אם יש צילומים המתעדים את האירוע. צילומים כאלו יש בהם על מנת לשקול האם לקיים דיון או לשלם את הקנס בדואר. כאשר כותב מר שרף כי 'הפקח לא צילם את האירוע עם חנייתו', לא ייתכן כי היום באולם בית המשפט יוגשו לי צילומים של הפקח אשר צילם את האירוע. המכתב אינו נכון, האמור בו סותר את זכויותיו הבסיסיות של הנאשם".

לאור זאת, קבע בית המשפט כי "במקרה זה הקנס חייב להיות סמלי בלבד על מנת שמישהו מאגף החנייה יתעורר למקרא דברים אלו ויביא זאת לידיעתו של אלון שרף". השופט גולדין הוסיף: "לאחר שעיינתי במכתב, נראה לי כי יש להביא זאת לידיעת כל שופטי בית המשפט כאן על מנת שידעו איך להתייחס למכתבו של אדם זה אל נאשמים".

"תורה שבעל-פה"

לפני כחודש זיכתה שופטת אחרת בבית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב, נעה תבור, בעל רכב מעבירה של חניה על מדרכה מתוקף הגנת הטעות במצב הדברים. השופטת תבור כתבה כי באגף החניה ניתנות לפקחים הנחיות באילו שעות לאכוף את איסורי החניה ובאילו אזורים. השופטת כינתה את ההנחיות הללו "תורה שבעל-פה", אפיינה בפסק דינה כי "מעדותה של המפקחת, עדת התביעה, עולה כי תורה זו שבעל-פה היא המסדירה באילו שעות ייאכפו עבירות חניה, באילו רחובות, באילו תנאים ובאילו נסיבות חניה. פרטי התורה נמסרים בתדריכים ובהסברים, מועברים ממפקד לפקודו, ואינם כתובים עלי ספר".

השופטת תבור פסקה כי במצב דברים זה, "מדיניות האכיפה של עבירות חניה, בעיריית תל אביב-יפו, היא הנחיה מנהלית שחובה על הרשות לפרסמה. כל עוד לא מפורסמות ההנחיות ברבים, גדל מרחב הטעות האפשרי מצד האזרח וקטֵנה יכולתו למנוע באופן סביר את הטעות".

"רחוב פנימי"

במקרה נוסף, זיכה שופט שלישי בבית המשפט לעניינים מקומיים, גיא הימן, בעלת רכב מחניה על מדרכה ברחוב פרנקפורט. השופט הימן פסק כי "רחוב פרנקפורט הוא מה שמכונה בפיהם של נציגי העירייה 'רחוב פנימי'. לאמור, זהו רחוב שבו מתקיימת מדיניות מקלה של אכיפה. לעוסקים בתחום כבר ידוע כי עיריית תל אביב-יפו נמנעת מרישומן של הודעות קנס ברחובות פנימיים שכאלה בשעות מסוימות של היממה ובהתאם לאיזון שונה, הנערך בשעות אלו, בין נוחותו של האזרח – יהא זה תושב העיר ויהא זה אדם אחר, לבין כוחם של העוברים והשבים – בין הולכי רגל על מדרכות ובין כלי רכב בכביש, לנוע בחופשיות ובבטחה".

השופט הימן זיכה את בעלת הרכב בשל חוסר אחידות האכיפה וחוסר פרסום הוראות חניה ברורות, והעלה בשבט הביקורת את התנהלות אגף החניה על כי עיריית תל אביב נמנעת מלפרסם בשילוט את פרטי המדיניות שלה בעניין החניה, "שכן, פרסום פירושו מחויבות. פירושו יציבות. פירושו כי העירייה תאלץ לעמוד בכללים חדים וברורים, אשר משום-מה היא ממאנת לקיימם בעת הזו. שלא כבעניינים אחרים, אשר אפשר ובאו לכלל דיון בעת האחרונה, אינני סבור כי בעניין זה יש לתלות את הדברים בגמישות שקוּלה. אלא, חוששני כי איש מבין הגורמים הרשמיים אינו מוכן להתחייב לְדבר. זאת, זולת לגבייתם של קנסות מתושב, שלהוותו לא עלה בידיו לנחש את פרטיה של 'המדיניות המתחשבת' הזו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:125
קומיט וכל טופס במתנה