שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קשיש שאנס והטריד מינית את המטפלת הזרה שלו יפצה אותה ב-300 אלף ש'

חדשות

קשיש שאנס והטריד מינית את המטפלת הזרה שלו יפצה אותה ב-300 אלף ש' , צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
קשיש שאנס והטריד מינית את המטפלת הזרה שלו יפצה אותה ב-300 אלף ש'
05/12/2013, עו"ד לילך דניאל

בית הדין לעבודה בבאר שבע קיבל תביעה שהגישה מטפלת סיעודית זרה ממולדביה נגד קשיש בשנות השבעים לחייו בו טיפלה בביתו, ופסק לה את מלוא הפיצוי שתבעה בגלל מעשי אונס והטרדה מינית שעברה על ידו. השופטת יעל אנגלברג-שהם דחתה את עמדת הקשיש כי הוא חסר המסוגלות הפיזית הדרושה לביצוע המעשים שיוחסו לו, וקבעה כי מחומר הראיות עלתה מסכת של התעללות קשה בין מטופל למטפלת, כשהמטופל מנצל בציניות ובאכזריות את יחסי המרות בין הצדדים ואת מעמדה המוחלש של המטפלת הזרה

אזרחית מולדביה ששימשה כעובדת סיעודית בשירות חברת כוח אדם, שובצה בשנת 2009 לעבודה אצל קשיש כבן 75. עבודתה של המטפלת הסיעודית אצל הקשיש ארכה שלושה שבועות בלבד, לאחריהם הגישה לבית הדין לעבודה תביעה לתשלום הפרשי שכר וזכויות סוציאליות שונות. מלבד זאת, תבעה המטפלת פיצוי נוסף בסך של 300 אלף שקל בגין מעשי הטרדה מינית שלטענתה נעשו כלפיה על ידי הקשיש.

בהמשך תוקנה התביעה, כך שהפיצוי עבור ההטרדה המינית היה הסעד היחיד שנתבע. לגרסתה, במהלך תקופת עבודתה אצלו הטיל עליה הקשיש מורא ועשה בה מעשים חמורים, ובכלל זאת כפה עליה קיום יחסי מין לעתים אף פעמיים-שלוש ביום, שימוש באביזרי מין, לבוש מבזה וצפייה בסרטים פורנוגרפיים. עוד טענה כי הקשיש הכה אותה, כלא אותה בביתו, חילל את גופה, השפיל ורמס את כבודה.

הקשיש מצידו, הכחיש מכל וכל את טענות המטפלת, וטען כי מדובר בעלילת שווא שהיא אחת מתוך תביעות רבות של עובדים זרים נגד מעסיקיהם, בניסיון להרוויח כסף רב בדרכים לא ישרות. לדבריו, הוא אדם קשיש וחולה המנסה לחיות את ימיו האחרונים בכבוד, ואילו התובעת היא אישה מופקרת, מפוקפקת ודוחה שנהגה להשתכר מרבית שעות היממה ומנסה להתעשר על חשבונו בטרם תעזוב את הארץ. עוד הוסיף כי הוא חסר המסוגלות הפיזית הדרושה לצורך ביצוע המעשים שיוחסו לו, וכי בטרם הגישה את התביעה נגדו היה על המטפלת למצות את ההליכים מול חברת כוח האדם שהעסיקה אותה.

מסכת התעללות קשה תוך ניצול יחסי מרות

השופטת יעל אנגלברג-שהם קיבלה את התביעה במלואה, תוך פסיקת הסכום המקסימלי אותו תבעה המטפלת. תחילה ציינה השופטת כי הפסיקה הכירה גם במעשי אונס כ״הטרדה מינית״, ולכן פנתה לבחון האם מעשי האונס להם טענה התובעת אכן אירעו. כבר בפתח הדברים ציינה השופטת כי מחומר הראיות עלתה מסכת התעללות קשה בין מטופל למטפלת זרה שבאה לסעוד אותו בחוליו, כאשר המטופל מנצל באופן ציני ואכזרי את יחסי המרות בין הצדדים ואת מעמדה המוחלש של התובעת.

בית הדין דחה את טענותיו של הקשיש בדבר חוסר יכולת פיזית לביצוע המעשים שיוחסו לו, וקבע כי היה פער משמעותי בין הדרך שבה הציג עצמו בפני בית הדין – כאדם מבוגר, צנום ומוחלש המתנייד באמצעות כיסא גלגלים, לבין הדרך שבה התנהל מחוץ לאולם בית המשפט. נקבע כי למרות שאין חולק כי הקשיש סבל ממחלות רבות, הוא לא היה מוגבל בהתנהלותו בבית ומחוצה לו, ומלבד זאת אפשרותה הפיזית של המטפלת להתנגד למעשים איננה חזות הכול ויש לקחת בחשבון את החשש התמידי בו היתה נתונה כי אם תתנגד לדרישות או תספר למישהו על המעשים – יאונה לה רע.

אשר ליכולתו הפיזית של הקשיש לבצע את האקטים המיניים שיוחסו לו – עלה ממסכת הראיות כי בתוך שבוע ימים מהגעתה של המטפלת לביתו – רכש הקשיש שתי קופסאות של כדורי "ויאגרה". לא זו אף זו, כשעומת עם עובדה זו טען תחילה כי הכדורים נרכשו עבור חבר, אחר כך טען כי הם אינם יעילים ולבסוף טען כי השתמש בהם עם בת זוג אחרת שזכרה לא בא באף ראיה שהוצגה.

במהלך דומה של שינוי גרסאות נקט הקשיש כשטען תחילה שאין הוא מסוגל לקיים יחסי מין, ולאחר מכן שינה את גרסתו וטען כי התובעת ניסתה לכפות עליו מגעים מיניים והוא דחה את נסיונותיה.

הקשיש נראה כאדם ערמומי ומניפולטיבי

לכל אלו הוסיף בית הדין את העובדה כי מול הרושם המהימן, הסדור והעקבי שעשתה עדותה של המטפלת, הקשיש נראה כאדם ערמומי ומניפולטיבי השולט בסביבתו על פי צרכיו וגחמותיו. נוסף לאמור, התייחס בית הדין להקלטות שהציגה התובעת שנערכו לדבריה בעת ביצוע מעשי האונס, וציין כי מהדברים שנשמעו בהן עלה בבירור כי הקשיש הוא זה שיזם את המגעים המיניים בין הצדדים ללא הסכמת התובעת, וכפה עילה לבצע מעשים מיניים תוך שהיא בוכה ונאנקת מכאב. עוד נשמעו בהקלטות מפי הקשיש ביטויים המעידים כי אין כל שחר לטענה שהיחסים המיניים נכפו עליו על ידי התובעת. ביחס למהימנות ההקלטות נקבע, כי אמנם לא התקבל אישור חד משמעי שהקלטות אינן ערוכות, אולם משאישר הקשיש בעצמו כי מדובר בקולו, ונוכח העובדה שדי במילים שנשמעו בהן כשלעצמן כדי להוות הטרדה מינית – יש לתת אמון מוחלט בדברי התובעת, בייחוד שהקשיש הרחיק עצמו מכל מעשה מיני שהוא ואט אט חזר בו מגרסתו.

חיזוקים נוספים למסקנתו, מצא בית הדין גם בעדויות שהצביעו על כך שלא דובר בפעם הראשונה שהועלו נגד הקשיש טענות הנוגעות להטרדה מינית של מטפלות. בין היתר, עלה כי בשל תלונות מצד עובדות הפסיקו חברות השמה שונות לשלוח לו עובדות זרות, וכן עלה כי דרש מטפלות ממוצא אירופאי בעלות "מראה ייצוגי" ולא הסכים לטיפול על ידי גבר. מדברים אלו, התרשם בית הדין כי הקשיש ראה בתפקידה של המטפלת מעבר לסיוע בבית, ככלי לסיפוק יצריו המיניים.

עוד צוין כי גם גרסתו של הקשיש בנוגע לצפייה בסרטים פורנוגרפיים עברה תהפוכות, כאשר תחילה טען כי בשעה שהם מוקרנים הוא כבר ישן, בהמשך טען כי הוא צופה בהם תוך שימוש באוזניות ולבסוף הוסיף כי הדבר נעשה רק כאשר דלתו סגורה.

גם טענת התובעת לפיה הקשיש רכש עבורה ביגוד אינטימי נמצאה מהימנה. חיזוק נוסף מצא בית הדין בעדות בתו של מטופל אחר שהכירה את המטפלת, שסיפרה כי כאשר ראתה אותה לאחר סיום עבודתה אצל הקשיש ראתה סימנים כחולים רבים על גופה והתרשמה כי היא במצוקה.

לסיכום, קבע בית הדין כי כעולה מכל החומר שנפרש, כמו גם הרושם ממהימנות התובעת מחדש וחוסר מהימנות הקשיש מאידך – המטפלת הסיעודית הרימה את הנטל להוכיח שהקשיש ביצע בה במשך כשלושה שבועות ומדי יום ביומו מספר פעמים ביום, מעשים של הטרדה מינית, הן בחשיפה לסרטים פורנוגרפיים, הן במעשים מגונים בכח, והן במעשי סדום ואונס.

בפסיקת הפיצוי, ציין בית הדין כי התובעת אינה חייבת להצביע על כל פגיעה שנגרמה לה ודי בעצם ביצוע המעשה כדי לחייב את הקשיש בפיצוי בסך של עד 50 אלף שקל בעבור כל אירוע נפרד של הטרדה. עוד התחשב בכך שהדברים שנפרשו במסגרת הראיות העלו כי בנוסף למעשי הטרדה "פשוטים" של צביטות וחשיפה לסרטים פורנוגרפיים הקשיש ביצע בתובעת מעשים נפשעים בתדירות בלתי נתפסת ותוך ניצול יחסי מרות ועובדת היותה עובדת זרה המנותקת ממשפחתה וחבריה – סבר בית הדין כי יש הצדקה לפסיקת מלוא הפיצוי לו עתרה התובעת בסך 300 אלף שקל. בעניין זה, אף הבהיר בית הדין כי לצורך פסיקת פיצוי זה היה די בהוכחת שישה אירועים, כאשר במקרה זה הוכח שהקשיש ביצע מעשים במספר העולה באופן ניכר על מספר זה. נוסף לסכום הפיצוי, ישא הקשיש בהוצאות המטפלת בסך 50 אלף שקל.

 

ס״ע 13799-05-10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:165
קומיט וכל טופס במתנה