שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בית הדין הרבני: האישה אושפזה כחולת נפש? היא חייבת להתגרש מבעלה

חדשות

בית הדין הרבני: האישה אושפזה כחולת נפש? היא חייבת להתגרש מבעלה, צילום: אולם הדיונים של בית דין רבני. צילום: דוברות בתי הדין הרבניים
בית הדין הרבני: האישה אושפזה כחולת נפש? היא חייבת להתגרש מבעלה
04/12/2013, עו"ד אנה נודל

שלושה דיינים בבית הדין הרבני ברחובות קבעו כי זכותו של הבעל לחייב את אשתו בגט בעקבות מחלת הנפש בה חלתה, שגרמה לה להזיות ומחשבות שווא לטפול על בעלה מעשים מגונים בבנותיהם. הדיינים פסקו כי חרף התקדמות רפואת הנפש בזמננו, עדיין "אי-אפשר לחייב בעל או אישה (נורמליים) שיחיו עם בן זוג שיש לו או הייתה לו מחלת נפש", כי "אין הבריאים יכולים לסבול את התנהגותן בעת שמחשבות השווא חוזרות אליהן"

הבעל הגיש תביעה לבית הדין הרבני ברחובות וביקש לחייב את אשתו להתגרש ממנו עקב מחלת נפש קשה בה חלתה. בשנת 2009 האישה אושפזה פעמיים בארה"ב בבית חולים פסיכיאטרי, ולאחר חזרת בני הזוג לישראל היא אושפזה פעמיים נוספות, למשך חודש באוקטובר 2010 ולמשך שבוע בנובמבר 2011.

הבעל טען שהוא לא יכול לחיות עם אשתו בשל מחלת הנפש. במסגרת המחלה האישה טפלה על בעלה האשמות חמורות, שייתכן והיה נעצר בגינן בארה"ב. היא לא התמידה בנטילת התרופות ולכן חזרה מחלתה לפקוד אותה שלוש פעמים. האישה לא אמרה לבעלה לפני נישואיה עימו כי במשפחתה יש בסיס גנטי למחלת הנפש מניה-דיפרסיה. גם כיום, לאחר שהאישה נמצאת ברמיסיה, היא עדיין מאמינה במעשיו של בעלה, וממשיכה לטפול עליו אשמות שווא.

האישה השיבה לטענות הבעל שהיא אישה בריאה, אולם מחמת שהבעל עשה בה ובילדיה מעשים מגונים קשים מבחינה מינית – אחזו בה דמיונות, בעלה אשפז אותה בארה"ב כדי להסתיר את מעשיו, וכדי שהיא לא תגלה לאחרים על מעשיו הוא "האכיל" אותה בכדורים המיועדים לחולי נפש, ובעקבות כך היא התנהגה בצורה משונה כחולת נפש. לטענת האישה, כיום היא מטופלת והיא מתפקדת כראוי, ואין להגדיר אותה כחולת נפש. היא רוצה לחזור לחיות עם בעלה ועם ילדיה.

הזיות ומחשבות שווא שאנשים בריאים לא יכולים לסבול

הדיינים נחום שמואל גורטלר, יהודה שחור וציון אשכנזי הגיעו למסקנה כי "צודק הבעל שזכותו לחייב את אשתו בגט". הדיינים הגיעו למסקנה שהאישה חלתה במחלת נפש קשה, ומחמת מחלת הנפש שחלתה הזתה שבעלה עשה בה ובבנותיה מעשים מגונים קשים.

הדיינים התייחסו לאפשרויות של הרפואה המתקדמת כיום בטיפול במחלות הנפש, ו"מצויות תרופות המחזירות את חולי הנפש לדעתם ולתפקודם, ואם הם מקפידים בטיפול הרי שלא יחזרו לשטותם באופן קשה, לכן יש לומר שעל שוטות כאלו לא גזרו חז"ל שיהיה אסור לגרשן".

עם זאת, אין המשמעות היא שמדובר בנשים שפויות כך שיאסר לגרשן בעל-כורחן, שכן "במציאות אף שעל ידי התרופות חולות נפש יכולות לשמור את עצמן, מ"מ יש להן תופעות של המחלה – הזיות ומחשבות שווא – שאין הבריאים יכולים לסבול את התנהגותן בעת שמחשבות השווא חוזרות אליהם".

עוד נפסק כי מאחר שבתקופת מחלתן "הן עשו מעשי שטות, מעשים משונים שאין הבריאים יכולים לסבול מעשים כאלו, הרי שבאותה תקופה נכנס אצל בעליהן מאיסות בת זוגן, כך שאי-אפשר לחייב בעל או אישה, שיחיו עם בן זוג שיש לו או הייתה לו מחלת נפש".האישה לא ביקשה לקבל את כתובתה, והדיינים החליטו לדון בתביעת האישה לתשלומי דמי כתובה לאחר סידורי הגט.

 

תיק 871233/1

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:148
קומיט וכל טופס במתנה