שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לא נקבל יותר הביתה מכתבי אזהרה מעו"ד לתשלום אגרת רשות השידור

חדשות

לא נקבל יותר הביתה מכתבי אזהרה מעו"ד לתשלום אגרת רשות השידור, צילום: בניין רשות השידור בירושלים. צילום: Rimonah Traub
לא נקבל יותר הביתה מכתבי אזהרה מעו"ד לתשלום אגרת רשות השידור
03/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

מליאת רשות השידור החליטה להפסיק לאלתר את ההתקשרויות עם עורכי הדין החיצוניים בענייני איתור מקלטי טלוויזיה וגביית אגרת רשות השידור. המליאה הורתה להנהלת הרשות להכין תכנית ובה תיבדק האפשרות לגביית האגרה באמצעות רשות האכיפה והגבייה

מליאת רשות השידור החליטה אמש (ב', 2.12.13) להפסיק לאלתר את ההתקשרויות עם עורכי הדין החיצוניים בענייני איתור מקלטי טלוויזיה וגביית אגרת רשות השידור. המליאה הורתה להנהלת הרשות להכין תכנית ובה תיבדק האפשרות לגביית האגרה באמצעות רשות האכיפה והגבייה (ההוצאה לפועל).

הדיון במליאה התקיים בעקבות פניית שר התקשורת, גלעד ארדן, ששלח לאחרונה ליו"ר רשות השידור אמיר גילת מכתב חריף. השר ארדן הפציר בגילת להפסיק את השימוש בעורכי דין לצורך גביית חובות של עד 10,000 שקל, בשל הצעדים האגרסיביים שהם נוקטים נגד חייבים לכאורה והעובדה שעל החייבים לכאורה מוטלת גם החובה לממן את שכר טרחת עורכי הדין של המשרדים החיצוניים.

יו"ר הרשות גילת מסר כי "המליאה קשובה לרחשי הציבור ודנה בקשב דב גם בפניית השר ארדן. הרשות מחויבת למצוא דרכים חדשות להתמודדות עם נושא גביית אגרת הטלוויזיה שתיטיב עם האזרחים. ההחלטה היא סנונית ראשונה, כך אנו מקווים, בדרך להתנהלות נכונה יותר עד למציאת פתרונות ארוכי טווח".

כזכור וכפי שדווח בפורטל חדשות תקדין, שר התקשורת גלעד ארדן דורש מרשות השידור להעביר מידיה את הטיפול בחייבי אגרה של עד 10,000 שקל. במכתב ששלח השר ארדן ליו"ר רשות השידור, אמיר גילת, הוא דורש להעביר במליאה החלטה לפיה רשות האכיפה והגבייה תטפל בחייבים קטנים, במקום נוהג הטיפול האגרסיבי של רשות השידור הכולל שימוש במשרדי עורכי דין ש"גוזרים קופון" על גבו של צרכן הטלוויזיה החלש. השר ארדן גם שוקל לעגן בחוק קביעתה של חובה כללית על רשות השידור לפעול לגביית חובותיה רק דרך רשות האכיפה והגבייה.

מצבים אבסורדיים

"חלק ניכר מהביקורת הציבורית הנמתחת על רשות השידור נובע בשל אופן הליכי הגבייה אותם נוקטת הרשות על מנת לגבות את החובות בגין אגרת רשות השידור", כתב השר ארדן לגילת. "ביקורת זו מופנית, בין היתר, כלפי אופן חישוב החוב וכלפי הדרך בה מתנהלים הליכי הגבייה הננקטים כנגד החייבים. על-פי מידע שהוצג בפניי, במסגרת הליכי הגבייה נוצרים מצבים אבסורדיים בהם חלקה של הקרן בגין חוב האגרה אותה נדרשים לשלם מהווה רק חלק קטן מסך התשלום הנדרש, כאשר יתרת החוב, המורכבת משכר-טרחת עורכי דין והריבית הנצברת, מגיעה לעיתים לשיעורים של פי כמה וכמה מקרן החוב בגינה נפתח הליך הגבייה".

השר ארדן ציין במכתבו כי "שיטת גביית החובות הנהוגה כיום ברשות השידור, במסגרתה כל חוב באשר הוא (ללא קשר לגובהו) מועבר לטיפול משרד עורכי דין חיצוני, משיתה עלויות רבות הן על הרשות והן על הציבור, והיא מסרבלת ומייקרת את הליך הגבייה שלא לצורך. במסגרת הליכי הגבייה נוצרים לעיתים ממשקים אגרסיביים מול הציבור, דבר אשר מעורר ביקורת מצד הציבור כלפי הרשות".

ארדן סבור כי "יש הכרח לשפר ולייעל את מערך גביית האגרה, מתוך כוונה לפשטו ולהפכו לידידותי יותר כלפי הציבור (למרות ובלי קשר לפעילותה של 'ועדת לנדס'). על כן, אבקשך להעלות בהקדם בפני מליאת רשות השידור הצעת החלטה לפיה החל מתחילת שנת 2014, יופנו כל תיקי הגבייה עד לסכום של 10,000 שקל (אשר על-פי המידע שנמסר לי מהווים 99% מכלל תיקי החובות הנפתחים מדי שנה ברשות השידור) למסלול המקוצר לגביית חובות ברשות האכיפה והגבייה".

גבייה רכה יותר

השר ארדן גילה ידע רב במסלולי הגבייה השונים בהוצאה לפועל וציין כי "מסלול זה, אשר מנוהל על ידי פקידים עובדי מדינה, יוזיל באופן משמעותי את הליך הגבייה, יחסוך מהציבור תשלום שכר-טרחת עורכי דין בשיעורים גבוהים וייצר לציבור החייבים תמריץ חיובי לתשלום חובותיהם. במסלול זה, המכונה 'המסלול המקוצר בהוצאה לפועל', פועלים הפקידים לגביית החוב בהליכים הנחשבים ידידותיים יותר (באופן יחסי) כלפי האזרחים ואחוזי ההצלחה בו מרשימים".

לדבריו, "במערכת ההוצאה לפועל פתוחים כיום למעלה מ-100 אלף תיקי גבייה של רשות השידור, בשווי של 511 מיליון שקל (נכון ליום הפעילות הכספית האחרונה בתיק). חלק ניכר מתיקים אלה מתנהל מזה זמן רב במערכת ההוצאה לפועל, וקיים ספק בנוגע ליכולת הגבייה של מלוא הסכום. יתרה מכך, בתיקים רבים לא ביצעו עורכי הדין המטפלים כל פעולה משמעותית לגביית החוב בתיק במשך זמן רב, והחוב ממשיך לצבור ריבית, דבר אשר רק מקטין את הסיכוי לגבות חלק כלשהו ממנו".

רשות האכיפה והגבייה לתקדין: חובות קטנים צריך לגבות בצורה רכה יותר

דוברת רשות האכיפה והגביה, עו"ד שמרית רגב-שרייבר, מסרה בתגובה לפניית פורטל חדשות תקדין כי "רשות האכיפה והגביה מקדמת בברכה כל גוף ציבורי או פרטי, המעוניין להשתמש במנגנון המסלול המקוצר של הרשות לגביית חובות. זאת, מתוך הכרה שחובות קטנים צריך לגבות אחרת, בצורה רכה יותר, הקרובה לחוב המקור. בכך, שני הצדדים יוצאים נשכרים. זכויות הזוכה נשמרות והחייבים אינם נפגעים".

לקריאה נוספת, ראו:

 

השר גלעד ארדן: להפסיק את הגבייה האגרסיבית של אגרת רשות השידור

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:150
קומיט וכל טופס במתנה