שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייצוג הולם: אושר לקריאה ראשונה – ארבע נשים יבחרו את השופטים

חדשות

ייצוג הולם: אושר לקריאה ראשונה – ארבע נשים יבחרו את השופטים, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty Images Israel
ייצוג הולם: אושר לקריאה ראשונה – ארבע נשים יבחרו את השופטים
02/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

כמחצית מחברי הוועדה לבחירת שופטים תהיינה נשים. לטענת שתי קבוצות של חברי כנסת שהציעו לתקן את חוק בתי המשפט, אחת מהקבוצות על טהרת הנשים בלבד, לאורך השנים כיהנו בבית המשפט העליון 64 שופטים – מתוכם רק 10 נשים. "יש לשלב נשים בכל מוקדי קבלת ההחלטות ובכל עמדות הכוח. מן הראוי שבוועדה כזו, אשר השלכותיה מרחיקות לכת, יינתן ייצוג הולם לנשים"

כמחצית מחברי הוועדה לבחירת שופטים תהיינה נשים. כך החליטה היום ועדת החוקה בכנסת, לאחר שאישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק של קבוצת ח"כים, ביניהם שתי הצעות חוק שמוזגו יחד, של חברות הכנסת עליזה לביא וזהבה גלאון.

על-פי החוק הקיים, הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים: שלושה שופטי בית המשפט העליון (ובכללם נשיא בית המשפט העליון), שר/ת המשפטים ושר נוסף, שני חברי כנסת, ושני נציגי לשכת עורכי הדין.

הצעת החוק החדשה קובעת כי לפחות ארבע נשים יכהנו בוועדה לבחירת שופטים, באופן שבו אחת מנציגי הממשלה, הכנסת, שופטי בית המשפט העליון ולשכת עורכי הדין, תהיינה נשים.

מעורבות נשית במעצבי השופטים

יוזמת הצעת החוק, ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) אמרה היום בוועדת החוקה כי "ההצעה מיישרת קו עם החוק שהעברתי לייצוג הולם לנשים בחוק הנוגע למינוי הדיינים. חשוב שבמעצבי השופטים והדיינים, תהייה מעורבות נשית". חה"כ לביא הוסיפה כי בקרוב תגיש הצעה דומה, גם לוועדה לבחירת קאדים.

יצוין כי הצעת החוק של חה"כ לביא, מוזגה היום עם הצעה דומה של חה"כ גלאון. הצעת החוק הממוזגת תובא להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. על הצעת החוק המקורית של חה"כ לביא חתומים גם חברי הכנסת פנינה תמנו-שטה, דב ליפמן, יפעת קריב, רינה פרנקל, מרב מיכאלי, שולי מועלם-רפאלי, עדי קול, יצחק הרצוג, סתיו שפיר, איציק שמולי, שמעון סולומון וקארין אלהרר.

בדברי ההסבר להצעת החוק של קבוצת הח"כים נטען כי "הוועדה לבחירת שופטים מוסמכת מכוח החוק לבחור את שופטי ושופטות ישראל לכהונה בערכאות השונות. אף שמספר חבריה עומד על תשעה חברים, בכנסת הקודמת היו חברות רק שלוש נשים – וזאת בחוסר הלימה ליחסן של הנשים באוכלוסיית ישראל, העומד על כ-50%. לחברותן של נשים בוועדה זו חשיבות רבה, הן מההיבט הציבורי של שוויון בין גברים לנשים, והן מבחינת תרומתן של נשים לעבודת הוועדה עצמה. לפיכך, מוצע לשנות את חוק בתי המשפט ולחייב את בית המשפט העליון, הכנסת, הממשלה ולשכת עורכי הדין לבחור לפחות אישה אחת כנציגתם בוועדה. כך יובטח מינימום של כמעט 50% נשים כחברות ועדה".

רק 10 שופטות בביהמ"ש העליון מתוך 64

בקבוצת הח"כים התומכים בהצעת החוק הדומה, זו של חה"כ גלאון, נמנות חברות הכנסת שלי יחימוביץ', מיכל רוזין, גילה גמליאל, תמר זנדברג ומרב מיכאלי. בדברי ההסבר להצעת החוק שלהן נטען כי "הוועדה לבחירת שופטים אמונה על עיצוב הרכב הרשות השופטת. תפקידה להחליט מי יהיו השופטים אשר יובילו את מהלכיה של הרשות השופטת, ומתוקף תפקידה של הרשות – את אופן אכיפת שלטון החוק. מן הראוי שבוועדה כזו, אשר השלכותיה מרחיקות לכת, יינתן ייצוג הולם לנשים".

קבוצת חברות הכנסת בראשות גלאון מסתמכת על הקביעה, הן בחקיקה והן בפסיקה, לפיה יש לשלב נשים בכל מוקדי קבלת ההחלטות ובכל עמדות הכוח. קבוצת חברות הכנסת מציינות בהצעת החוק שלהן בנושא כי "לאורך השנים כיהנו בבית המשפט העליון 64 שופטים, מתוכם רק 10 נשים. האישה הראשונה שנבחרה להיות שופטת עליון, היא השופטת מרים בן פורת אשר מונתה בשנת 1988, 40 שנה לאחר הקמתו. כיום, מתוך 15 שופטי בית המשפט העליון, ישנן רק ארבע נשים. אין מנוס מלהסיק כי לייצוגן של נשים בוועדה תהיה השפעה ישירה על הרכב הרשות השופטת ככלל, ועל ייצוג הנשים במשרות שיפוטיות בפרט".

הרשות היחידה שנאמנה ביותר לעיקרון השוויון בין המינים

עם זאת יצוין, לידיעת חברי וחברות הכנסת, כי למרבה האירוניה נכון להיום מכהנות ויושבות על כס השיפוט בישראל יותר נשים מגברים. ממחקרו של פרופ' יוסי גיל מהחוג למדעי המחשב בטכניון, שנערך בשנת 2008 עולה כי, מתוך 661 בעלי תפקיד שיפוטי (שופטים ורשמים) המכהנים בכלל בתי המשפט בישראל, 340 הן נשים, המהוות רוב של 51 אחוזים. אחוז השווה בדיוק לייצוגן באוכלוסייה הכללית (ממצאי המחקר פורסמו בעיתון דה-מארקר, ביום 28.5.2008, בכתבה של עו"ד הילה רז, תחת הכותרת "הנשים השתלטו על השפיטה").

כך למשל, מתברר כי בבתי הדין האזוריים לעבודה יש 73% שופטות, בבתי המשפט לנוער יש 73% שופטות, ובבתי המשפט לענייני משפחה יש לא פחות מ-59%(!) שופטות מכהנות.

המחקר שבדק את שלוש מערכות השלטון המרכזיות בישראל – הכנסת, הממשלה ובתי המשפט – מצא כי מבין שלושת הרשויות, הרשות השופטת היא הנאמנה ביותר לעיקרון השוויון בין המינים. בבדיקת הערכאות השונות של בתי המשפט: עליון, מחוזי ושלום – ההבדלים בין המינים נעדרי מובהקות סטטיסטית. המחקר גם גילה כי מספירת כלל העובדים במזכירויות בתי המשפט, מתגלה כי 70% מהעובדים הן נשים.

נתונים דומים ואף משופרים יותר ביחס לכמות הנשים המכהנות שופטות בישראל, פורסמו גם בשנת 2012 בעיתון "מקור ראשון", שדיווח על ממצאי מחקר עדכני בנושא נכון למועד הפרסום.

 

פ/1376/19

פ/1377/19

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:133
קומיט וכל טופס במתנה