שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אישום: בעל מגרש רכבים מכר מאות כלי רכב טוטאלוס ללא כריות אוויר

חדשות

אישום: בעל מגרש רכבים מכר מאות כלי רכב טוטאלוס ללא כריות אוויר , צילום: רכב. צילום: istock.
אישום: בעל מגרש רכבים מכר מאות כלי רכב טוטאלוס ללא כריות אוויר
02/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

אפרים בן כליפה מצא דרך יצירתית לרמות את חברות הביטוח: קנה רכבים במצב "טוטאלוס" ממגרשי הסדר, תיקן אותם במגרש הרכבים בבעלותו וזייף מאות חתימות של שמאי רכב מוסמך על מסמכים המעידים כביכול על התקנת כריות אוויר וחגורות בטיחות שמעולם לא הותקנו ברכבים, כדי להעביר לידיו את הבעלות על הרכבים מחברות הביטוח. מיד עם העברת הבעלות, מכר מאות רכבים ללקוחות תמימים, בהיקף של למעלה מ-12 מיליוני שקל, מבלי ליידע אותם על פגיעות שלדה וטוטאלוס, ובכך סיכן חיי אדם בכביש

כתב אישום הוגש הבוקר נגד אפרים בן כליפה והחברה שבבעלותו "רכב אפי את עוז בע"מ", שאחד מתחומי העיסוק המרכזיים שלה היה שיקום כלי רכב שעברו תאונות קשות ומכירתן, בגין מעשי מרמה רבים בהיקף של מיליוני שקלים, השמטת הכנסות בסך של למעלה מ-12 מיליון שקל, עבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וזיוף מסמך בנסיבות מחמירות, הונאת נושים, הלבנת הון, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה ועוד.

בן כליפה, כך על פי עובדות כתב האישום שהוגש באמצעות עו"ד ווליד אלבז לבית משפט המחוזי בבאר שבע, בעל מגרש רכבים ומוסך, קנה רכבים במצב של "אובדן להלכה" (טוטאלוס) ממגרשי הסדר, תיקן אותם במגרש שבבעלותו וזייף מאות מסמכים, בין היתר בדבר התקנת כריות אוויר שלא הותקנו ברכבים מעולם וחגורות בטיחות שהיו לא תקינות, כדי לגרום לכך שחברות הביטוח יעבירו לידיו בעלות בכלי רכב אלה.

את המסמכים המזויפים הוא העביר לחברת הביטוח, לה שייכים כלי הרכב, ולאחר שראו בחברות הביטוח, לפי המסמכים שזויפו על ידי בן כליפה כי הרכבים עונים על הדרישות, העבירו לו בעלות. לאחר מכן הוא מכר מאות רכבים ללקוחות, מבלי ליידע אותם בדבר מצבם האמיתי של הרכבים, פגיעות שלדה וטוטאלוס, ובכך סיכן חיי אדם בכביש.

הדביק איזולירבנד שמסתיר את מנורת הביקורת

באחת ההזדמנויות נדלקה מנורת הביקורת ברכב המתריעה על תקלה בכריות האוויר. במקום לטפל בתקלה, בן כליפה הדביק איזולירבנד שמסתיר את מנורת הביקורת בלוח הביקורת של כלי הרכב. בעקבות מצג השווא שהציג בן כליפה בפני הלקוח, הוא מכר לו את כלי הרכב בסכום של 107 אלף שקל. 

באופן דומה מכרו בן כליפה והחברה שבבעלותו ב-55 הזדמנויות כלי רכב שהיו אחרי תאונות קשות ושהוכרזו כ"טוטאלוס" מבלי ליידע את הקונים על מצבם האמיתי של כלי הרכב. כתוצאה ממעשי ההונאה הללו, הם קיבלו לידיהם במרמה ובנסיבות מחמירות כספים לפחות בסך של למעלה מ-3.5 מיליון שקל עבור מכירת כלי הרכב. כמו כן, בסכום מכירות בסך של כ-3.5 מיליון שקל מואשם בן כליפה גם על ביצוען של עבירות הלבנת הון.

מרבית כלי הרכב היו מחברות הליסינג. חברות הביטוח "הראל", "איי.די.איי", "ביטוח חקלאי", "הכשרת היישוב", "מנורה", "פניקס" ו-"איילון", וכן חברות הליסינג "אלבר", "פריים ליס", "אופרייט ליס" ו-"קשר רנט א-קאר" – היו מוכרות את כלי הרכב שהוכרזו כ"טוטאלוס" למגרשי הסדר שהם "ארואל", "ר. אוטו חי", "ק.מ.ר.א", "בית עדה" ו-"איצי מוטורס".

מכתב האישום עולה כי יעקב אטיאס היה רשום במוסך כ"מנהל מקצועי – מכונאי מורשה", למרות שבתקופה זו הוא עבד במוסך לסירוגין. בן כליפה רכש חותמת על שמו של אטיאס עם מספר תעודת זהות ומספר הסמכה שלו, ללא ידיעתו או הסכמתו, וכדי לעמוד בתנאים לרכישת הרכבים "המתוקנים" מחברות הביטוח, הוא זייף בנסיבות מחמירות ב-73 הזדמנויות שונות מסמך "אישורי תיקון מוסך מורשה" עבור רכבים שתיקן במוסכו, בכך שהורה לפקידה הילה תורגמן להטביע את חותמתו וחתימתו של אטיאס על האישורים שכלי הרכב תוקנו – ללא הסכמתו או ידיעתו של אטיאס, באופן הנחזה להיראות כאילו המסמך נחתם על ידי מכונאי מוסמך.

כך, ב-114 הזדמנויות שונות מואשם בן כליפה על זיוף בנסיבות מחמירות של חשבוניות על חלקי החילוף שהותקנו בכלי הרכב שמעידות כביכול על מקורן.

ניסה לשחד בודק רכב במכון הבדיקה לנגד עיניהן המשתאות של שוטרות סמויות

באחד המקרים, כאשר לקוח רצה לבצע בעצמו בדיקה לרכב, בן כליפה אף ניסה לשחד את הבוחן דוד סופר, שעובד כבודק במכון הבדיקה בן יריב, שלא יגלה ללקוח על מצבו האמיתי של הרכב. לכך היו עדות שתי שוטרות סמויות שהופעלו כלקוחות סמויים לדמות קנייה ובדיקת רכב.

בנוסף, הוא מואשם בהונאת הנושים שרצו לעקל את רכושו, בכך שהבריח מהכונס 23 כלי רכב וביצע כאמור עבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

בן כליפה הגדיל לעשות ולקראת הגשתה של בקשת הבנק הבינלאומי הראשון להכריז עליו ועל רעייתו כפושטי רגל, הוא סילק במרמה עשרות כלי הרכב בכך שהחביאם במקומות שונים תוך שיתוף פעולה של גורמים שונים ולאחר מכן מכר את חלקם ואת השאר הוא ממשיך להסתיר במרמה. הוא מואשם בכך שביקש להונות את הבנק הבינלאומי הראשון לישראל ואת יתר נושיו. כך, סילק בן כליפה במרמה בכוונה להעלימם מהכונס ובכוונה להונות את נושיו 17 כלי רכב, אותם העביר במרמה לידי סוחר הרכב עופר מלכה ולאחר מכן הצליח למכור 14 מהם, כאשר רק שלושה רכבים נתפסו על ידי המשטרה.

בן כפילה הוא בן 48 ממושב תדהר, ובבקשת המעצר שהוגשה כנגדו נטען כי "למען בצע כסף פעל הנאשם על פי תכנון עברייני מדוקדק, באורח שיטתי, בתחכום, תוך הפעלת עובדיו ואנשים שעבדו עימו לביצוע עבירות, אשר הביאו בסופו של יום לפגיעה במתלוננים רבים ולסכנת חיים".

הפרקליטות הגישה לבית המשפט בקשה לחלט את הנכסים, חשבונות הבנק וכלי הרכב של הנאשם וכן לעצורו עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:198
קומיט וכל טופס במתנה