שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כללית תפצה במיליון שקל הורים של נערה שהתאבדה במחלקה פסיכיאטרית

חדשות

כללית תפצה במיליון שקל הורים של נערה שהתאבדה במחלקה פסיכיאטרית , צילום: המרכז לבריאות הנפש גהה. צילום: dr. avishai teicher
כללית תפצה במיליון שקל הורים של נערה שהתאבדה במחלקה פסיכיאטרית
02/12/2013, עו"ד אנה נודל

נערה בת 15 שאושפזה במחלקה הסגורה במרכז לבריאות הנפש "גהה" גנבה את מפתחות המחלקה וקפצה למותה מהבניין הסמוך. השופט מנחם קליין פסק כי שירותי בריאות כללית התרשלו בכך שידעו כי הנערה מחזיקה במפתח מאסטר שפותח את הדלתות של כל מחלקה וכי ביכולתה לברוח בכל עת

בית משפט השלום בתל אביב חייב את שירותי בריאות כללית לפצות הורים של נערה שהתאבדה במהלך האשפוז בסך של כ-962 אלף שקל, וכן בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך עוד 180 אלף שקל.

המנוחה, נערה בת 15, שמה קץ לחייה בספטמבר 2008 בזמן שהייתה מאושפזת אשפוז סגור במרכז לבריאות הנפש "גהה". היא גנבה את מפתחות המחלקה בה אושפזה, הותירה אותם בידיה לזמן רב וכשהזדמן לה ברחה מבית החולים אל בניין סמוך ושם קצפה אל מותה.

השופט מנחם קליין חייב את שירותי בריאות כללית לפצות את הורי הנערה. נקבע כי בבית החולים ידעו שהנערה מחזיקה במפתח מאסטר אשר פותח את הדלתות של כל מחלקה וכי ביכולתה לברוח בכל עת, דבר שמנטרל את תכליתו של האשפוז. בית המשפט קבע כי כללית הפרה את חובת הזהירות המוטלת עליה, שכן גם אי-מניעת הסיכון מהווה הפרת חובת הזהירות.

ההערכה של כללית "מעליבה ופוגענית"

השופט קליין פסק כי אילו היו ננקטים "אמצעי זהירות ראויים כפי שנעשה בעקבות האירוע הטראגי, כגון החלפת מפתחות, הוספת גגון המונע גישה לגג, כריתת חלק מהעץ שהיה בסמוך לקיר כדי למנוע טיפוס ובריחה דרך הגג, הסיכוי כי הנזק היה נמנע גדול מן הסיכוי כי היה מתרחש".

כללית טענה כי "אין זו מטרתו של בית החולים להוות בית סוהר עבור המטופלים ולקשור אותם או להציב שומרים צמודים למטופלים על מנת למנוע בריחתם". אבל השופט קליין דחה את הטענה, כי "מטרת הענישה הפלילית והרחקת מורשעים מסוכנים לציבור מהציבור, שונה במהותה ממטרת אשפוז סגור למי שמסוכנת לעצמה. אין קשר בין הדברים ולא צריך לנסות לבצע כל קשר מסוג זה". בית המשפט אף דחה את הטענה שהעלתה לכללית לאשם תורם.

השופט קליין פסק חצי מיליון שקל פיצוי בגלל כאב וסבל, וקיצור תחולת החיים. כן נפסק פיצוי בגין השנים האבודות בסך 400 אלף שקל. הורי המנוחה עתרו לפיצוי של 700 אלף שקל בגין השנים האבודות, לפי חישוב של השכר הממוצע במשק. אך כללית טענה כי יש לחשב את הפיצוי לפי מחצית שכר מינימום, בשל הפרעות התנהגות חמורות מהן סבלה הנערה משחר ילדותה.

בית המשפט קבע כי נסיבותיה האישיות של הנערה היו מקשים עליה להשתכר שכר ממוצע במשק, עם זאת ההערכה של כללית "מעליבה ופוגענית". השופט קליין פסק כי בנסיבות מיוחדות של המקרה הזה, נקודת המוצא צריכה להיות השכר החציוני ולא השכר הממוצע במשק, בחישוב גלובלי ולא אקטוארי מלא.

בנוסף לכך, כללית חויבה בהוצאות הקבורה בסך 6,000 שקל, הפסדי פנסיה ותנאים סוציאליים בשנים האבודות בסך 40 אלף שקל, הוצאות טיפול פסיכולוגי להורי המנוחה בסך 3,000 שקל והפסד קצבת זקנה בסך 13,210 שקל.

אולם, השופט קליין דחה את בקשת ההורים לפיצוי הכאב והסבל שלהם. השוט כתב כי "אין ספק שההורים חוו אובדן ואבל, אך בפן המשפטי הדבר אינו מקים עילה לפסיקת פיצוי".

בסך הכול כללית חויבה בפיצוי בסך כ-962 אלף שקל, ובהוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך של עוד 180 אלף שקל.

 

ת"א 16515-11-09

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה