שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ד הרבני בפ"ת: ניתן לחקור עדים מצרפת באמצעות תוכנת הסקייפ

חדשות

ביה"ד הרבני בפ"ת: ניתן לחקור עדים מצרפת באמצעות תוכנת הסקייפ, צילום: צילום מסך: Skype
ביה"ד הרבני בפ"ת: ניתן לחקור עדים מצרפת באמצעות תוכנת הסקייפ
01/12/2013, עו"ד אורי ישראל פז

אישה מצרפת תבעה גירושין ודמי כתובה בבית הדין הרבני בפ"ת, בטענה לאלימות מתמשכת מצד בעלה, המתגורר אף הוא בצרפת. השניים התחתנו ברבנות בארץ, לכן מחויבים להתגרש בישראל, ומסיבה זו הגיעו לארץ. בדיון שנערך בבית הדין כפר הגבר בכל ההאשמות שייחסה לו אישתו. האישה, אובדת עצות, הבינה שכדי להוכיח כי אכן הייתה קורבן לאלימות קשה מצד בעלה, שכללה גם אונס ברוטלי, עליה לזמן עדים מחו"ל – צעד שעלויותיו הכספיות אסטרונומיות. בצעד נדיר נענו הדיינים לבקשתה לגבות עדויות דרך תוכנת סקייפ, המאפשרת שיחות וידאו בין-יבשתיות

בית הדין הרבני בפתח תקווה, באופן לא שגרתי, קיבל את בקשת האישה להעיד את העדים מטעמה לאלימות שספגה לאורך השנים מבעלה, והתיר את מתן העדות וחקירת העדים באמצעות תוכנת סקייפ (Skype), המאפשרת שיחות וידאו בין-יבשתיות.

מדובר בזוג מצרפת, שחויב להתגרש בישראל בגלל נישואיהם ברבנות. לדברי עו"ד רן רייכמן, המייצג את האישה, עולות טענות קשות על אלימות פיזית, מילולית ונפשית אשר ספגה מצד בעלה לאורך נישואיהם, שכללה גם מקרה אונס ברוטלי.

למרות ששני בני הזוג מתגוררים בצרפת, חוקי ההלכה היהודית מחייבים את בני הזוג להתגרש ברבנות בישראל, בה נרשמו כנשואים כדת משה וישראל.

לפני כארבעה חודשים התייצבו הצדדים לדיון בתיק הגירושין בבית הדין הרבני, שם הכחיש הבעל את כל טענותיה של אישתו לאלימות שיוחסה לו בכתב התביעה לגירוישן. בתום הדיון חזרו השניים לצרפת, אלא שכעבור מספר חודשים, עת הגיע הגבר לביקור משפחתי בישראל, הוא הופתע לגלות כי אינו יכול לחזור לצרפת, עקב צו עיכוב יציאה מהארץ אשר הוציאה נגדו האישה.

פנייה לבית הדין הרבני: לאשר עדות דרך הסקייפ

כדי להוכיח את טענותיה כנגד הגבר, זקוקה האישה לעדויות שביכולתן לאשר את מעשי האלימות הרבים שחוותה. אלא שלדברי האישה, כל העדים למעשים הקשים מתגוררים בצרפת, והאישה נעדרת את האמצעים הכלכליים להטסתם ארצה לשם מתן העדות.

לשם כך פנה עורך דינה לביה"ד הרבני בבקשה להתיר לעדים להעיד ולהיחקר באמצעות שיחת וידאו קונפרנס או באמצעות תוכנת המחשב האינטרנטית "סקייפ".

"תוכנת הסקייפ החינמית מאפשרת היוועדות חזותית דרך מחשב נייד, כך שניתן לראות את העדים, לתקשר עמם, לשאול אותם שאלות, לחקור אותם ולשמוע את עדותם, וכל זאת ללא כל פגם", אומר עוה"ד רייכמן. לדבריו, הפסיקה בישראל מאפשרת היוועדות חזותית, ונסיבות תיק הגירושים הנידון עומדות בתנאים שנקבעו בפסיקה, להתיר עדות באופן המבוקש.

ניתן לחקור מחוץ לבית המשפט – למען עשיית צדק

במסגרת ההליך המשפטי ושמיעת הראיות, הכלל הוא כי חקירת העדים תעשה באולם בית משפט, בפני שופט, בנוכחות הצדדים ובאי כוחם – כדי  להתרשם ישירות מהעד באופן בלתי-אמצעי, וממידת מהימנותו ואמינותו. החריג לכלל זה נקבע בפקודת הראיות, לפיו רשאי בית משפט לאשר חקירת אדם מחוץ לתחום שיפוטו של בית המשפט, אם נראה בכך צורך ולמען עשיית צדק.

לאחרונה פסק נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי בית המשפט רשאי לאפשר עדות בדרך של היוועדות חזותית, בתקנה 15 לתקנות עזרה משפטית בין מדינות. פסיקת בתי המשפט הציבה תנאים להתרת עדות באופן זה, על פי עקרונות מנחים אותם ניסח שופט ביהמ"ש העליון בדימוס אגרנט, לפיהם, יש להגיש את הבקשה בתום לב, על העדות המבוקשת להיות רלוונטית לבירור המחלוקת, וקיימת סיבה טובה המונעת מהעד להתייצב לעדות בישראל.

"הגבר מקפח את מזונות בתו"

לדברי עו"ד רייכמן, "בקשת האישה לאפשר מתן עדות לעדיה בסקייפ מוגשת בתום לב, וכי באמצעות עדות זו ניתן יהיה להגיע לחקר האמת, וללמוד על התנהגותו האלימה של הבעל כלפי האישה במשך כל שנות נישואיהם". בנוסף, לדבריו מדובר בעדות שהיא רלוונטית לסוגיית הגירושים, ותשפוך אור על האלימות המתמשכת שספגה האישה.

לגבי הסיבה המונעת מהעדים להגיע לבית המשפט בארץ, טוען עורך דינה של האישה כי נוכח עלויות כרטיסי הטיסה הגבוהים והסדרי השהייה בארץ, ונוכח העובדה שהבעל אינו משלם מזונות לבתו הקטינה, הרי שאין ביכולתה של האישה לממן את הבאתם של העדים לארץ.

בית הדין הרבני בפתח-תקווה קיבל כאמור, בצעד נדיר, את בקשת האישה, והתיר לעדים מטעמה להעיד באמצעות תוכנת הסקייפ, ובלבד שהעד שייבחר יהיה דובר עברית, ובעל הציוד המתאים לביצוע שיחת סקייפ.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:171
קומיט וכל טופס במתנה