שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מונופול: האם חניון קרתא יימכר לחברת אלרוב תמורת 110 מיליון שקל?

חדשות

מונופול: האם חניון קרתא יימכר לחברת אלרוב תמורת 110 מיליון שקל?, צילום: צילום: Getty images Israel
מונופול: האם חניון קרתא יימכר לחברת אלרוב תמורת 110 מיליון שקל?
27/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

במכרז למכירת חניון קרתא, המצוי בסמוך לעיר העתיקה, שנערך בעקבות פירוק חברת קרתא, הציעה חברת אלרוב את המחיר הגבוה ביותר מבין תשעה מציעים סופיים. המדובר בהצעה המהווה 80% מעל הערכת השמאי, שעלולה להפוך את הרוכשת למונופול כמי שתחלוש על 60% ממקומות החנייה באזור המבוקש ביותר בבירה. בית המשפט צריך עוד לאשר את העסקה, בכפוף לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים לאור העובדה שחברת אלרוב מחזיקה גם בחניון ממילא הסמוך לחניון קרתא ובחניון שבמלון מצודת דוד בכמות של 1,200 מקומות חניה

הכונס הרשמי במשרד המשפטים הגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור מכירת חניון קרתא בירושלים לחברת אלרוב אזור מסחרי ממילא (1993) בע"מ תמורת סך של 110,000,180 שקל. הערכות שמאיות שנערכו לאחרונה הצביעו על הערכת השווי של חניון קרתא על סך של 60 מיליון שקל בתוספת מע"מ.

חברת קרתא חברה לפיתוח מרכז ירושלים בע"מ נמצאת בהליך פירוק מיום 12.2.07. ב-16.7.12 אישר בית המשפט המחוזי בירושלים לכונס הרשמי באמצעות המנהל המיוחד של חברת קרתא, עו"ד יצחק מולכו, לפרסם מכרז למכירת חניון קרתא המצוי בסמוך לעיר העתיקה. המועד האחרון להגשת הצעות נקבע ליום 15.9.13.

למשרדי המנהל המיוחד הוגשו מספר רב של כ-100 הצעות לרכישת החניון, ולאחר פתיחת מסמכי המכרז נקבע מחיר מינימום להשתתפות בהתמחרות אשר עמד על סך של 70 מיליון שקל. בסופו של יום הגיעו לסיור במקום כ-20 קבוצות של רוכשים פוטנציאליים. 

ב-7.11.13 התקיימה במשרדי הכונס הרשמי התמחרות למכירת זכויות חברת קרתא בחניון. בהתמחרות נכחו המנהל המיוחד וצוותו, משקיפים מטעם עיריית ירושלים ומדינת ישראל, המחזיקות מניות בחברה, ונציגי הכונס הרשמי. להתמחרות הופיעו תשעה מציעים, ובמהלכה הצליחו הכונס הרשמי והמנהל המיוחד להביא את המציעים לשפר את הצעתם כך שבסופו של דבר נבחרה ההצעה הגבוהה ביותר בסוף ההתמחרות, הצעתה של חברת אלרוב. מדובר בהצעה הגבוהה בכ-40 מיליון שקל ממחיר המינימום הראשוני להשתתפות בהתמחרות.

עלול להיווצר מונופול מוחלט

מכירת החניון לחברת אלרוב תמורת הסכום האמור כפופה לאישורו של בית המשפט המחוזי. לבקשה צורף כמשיב אף הממונה על הגבלים עסקיים אשר התבקש להודיע האם לנוכח העובדה שחברת אלרוב מחזיקה גם בחניון ממילא הסמוך לחניון קרתא וכן בחניון שבמלון מצודת דוד, טעונה העסקה גם את אישורו. מדובר בהחזקה של חברת אלרוב בכ-60% מתוך 2,000 מקומות חנייה באזור הצפוף והמבוקש גם בשל קרבתו לכותל המערבי.

ככל שחניון קרתא יימכר לחברת אלרוב, עלול להיווצר מונופול מוחלט בשוק הרלוואנטי. הממונה התבקש על ידי כונס הנכסים להחליט בדבר בתוך שבעה ימים.

לטענת המנהל המיוחד של חניון קרתא, עו"ד יצחק מולכו, לבית המשפט המחוזי – בחניון ממילא ישנם רק 587 מקומות חניה לציבור הרחב ובחניון מצודת דוד ישנם 151 מקומות חניה לציבור בלבד. שאר מקומות החנייה שייכות לדיירות המקום ואורחי המלון. לכן לטענת המנהל המיוחד מדובר בכמות של 738 מקומות חנייה לציבור שבהם מחזיקה חברת אלרוב, המהווים פחות מ-50% מהחניות בשוק הרלוואנטי.

עוד נטען בהודעת המנהל המיוחד לבית המשפט כי בבחינת שוק החניות מבחינה גיאוגרפית, ישנם חניונים ציבוריים בתשלום ברחובות הסמוכים לעיר העתיקה, כך שסך כל מקומות החנייה באזור מרכז העיר ירושלים כולל חניוני קרתא, ממילא ומצודת דוד הוא 9,214 מקומות חנייה. בשל כך, לשיטת המנהל המיוחד, על הממונה על ההגבלים העסקיים לאשר את העסקה.

 

פש"ר 3150/06

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:147
קומיט וכל טופס במתנה