שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המלצה: הנשיאה היוצאת הילה גרסטל תשמש כנציבת הביקורת על הפרקליטות

חדשות

המלצה: הנשיאה היוצאת הילה גרסטל תשמש כנציבת הביקורת על הפרקליטות, צילום: השופטת הילה גרסטל. צילום: הנהלת בתי המשפט
המלצה: הנשיאה היוצאת הילה גרסטל תשמש כנציבת הביקורת על הפרקליטות
26/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת האיתור לתפקיד הממונה על יחידת הביקורת החדשה על מערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות המליצה לשרת המשפטים למנות לתפקיד את השופטת הילה גרסטל, נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, שתקדים את פרישתה לגמלאות בעוד כשנה וחצי. השרה לבני בדף הפייסבוק שלה: "מאמינה בשופטת גרסטל וביכולתה ליצור יש מאין לראשונה בישראל נציבות חזקה ומקצועית לביקורת על התביעה, כמי שתיצור את גוף הביקורת בדמותה: חד, מעמיק, הוגן וללא פשרות"

ועדת האיתור לתפקיד הממונה על יחידת הביקורת החדשה על מערך התביעה וייצוג המדינה בערכאות המליצה אמש (25.11.13) בפני שרת המשפטים ציפי לבני למנות את נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, הילה גרסטל, לתפקיד נציבת תלונות הציבור על הפרקליטות. הוועדה המליצה על השופטת גרסטל לאחר שסיימה לראיין את שלושת המועמדים השונים לתפקיד.

השופטת גרסטל אמורה הייתה לסיים את כהונתה כנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז בעוד כשנה וחצי, ולפרוש אז לפנסיה מוקדמת בגיל 60. בעקבות בחירתה כמסתמן לתפקיד, אמורה גרסטל להקדים את פרישתה ולסיים את כהונתה השיפוטית כבר בחודשים הקרובים. המינוי של גרסטל טעון אישור בממשלה, והקדנציה שנקבעה לתפקיד היא עד שש שנים, ללא אפשרות הארכה.

יחידת הביקורת תעסוק בבדיקה מערכתית, יזומה ושיטתית של התנהלות המערך הכולל של התביעה וייצוג המדינה בערכאות, מבחינת ניהול תקין, אחידות ביישום נהלים ומדיניות, שקיפות תהליכי עבודה, אתיקה מקצועית ויעילות, לרבות בירור תלונות מן הציבור, וזאת מבלי להתערב בעצמאות שיקול הדעת של הגופים המבוקרים בניהול ההליכים המשפטיים.

ממשרד המשפטים נמסר כי היועץ המשפטי לממשלה ושרת המשפטים משוכנעים שצעד מתבקש זה יתרום לשיפור איכות עבודת הפרקליטות בפרט ורשויות התביעה בכלל, ויהווה נדבך נוסף בביצור אמון הציבור במערכת האכיפה.

כזכור, השרה לבני והיועץ וינשטיין סיכמו ביניהם להרחיב את מתכונת הפעולה של גוף הביקורת, בין השאר באופן שיאפשר לבדוק תלונות פרטניות מהציבור כבר עם הקמת הנציבות.

מטען רב ערך וניסיון מוכח

"בסופו של תהליך ולאחר שבחנה הועדה את מועמדותם של השלושה שהופיעו בפניה, סברה הוועדה כי נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, היא המועמדת המתאימה ביותר ובאופן מובהק לתפקיד", נכתב בהמלצות הוועדה על המינוי של השופטת גרסטל. "המדובר ביחידה חדשה לחלוטין, שההחלטות על הקמתה באו בהמשך לדיון ציבורי. על כן, לזהות מקימה אמורה להיות השפעה ניכרת הן על על עיצובה והן על מיצובה של היחידה. בשני אלו, הנשיאה גרסטל מביאה איתה מטען רב ערך וניסיון מוכח. מעמדה במערכת המשפט יש בו לקדם מאד את מיצובו של מערך הביקורת ההולך ומוקם. לכך יש לצרף את ניסיונה רב הערך בהקמתו של בית המשפט המחוזי-מרכז, בלוחות זמנים מהירים ובתנאים לא פשוטים. הוועדה התרשמה מאד מהתפתחותו וצמיחתו של בית משפט זה ומפועלה של הנשיאה גרסטל בהקשר זה ובכלל".

הוועדה הוסיפה כי "הנשיאה גרסטל מביאה עימה גם ניסיון שיפוטי רב שנים; וכן, ניסיון ניהולי משמעותי. הנשיאה גרסטל הציגה בפני הוועדה משנה סדורה, השקפת עולם ותכניות עקרוניות. דומה כי מינוייה לתפקיד הוא בבחינת בשורה להקמתו של מערך בקרה חזק, איכותי ובעל מעמד בעולם המשפט".

הנשיאה הילה גרסטל החלה את דרכה המשפטית ב-1977, עת התמחתה בבית המשפט המחוזי בתל אביב וכן במשרד עורכי דין. לאחר מכן עבדה כעורכת דין. בספטמבר 1990 נבחרה לכהונת שופטת בבית משפט השלום. תחילה כיהנה כשופטת ברמלה וכעבור שנה עברה לכהן בתל אביב. בשנת 1996 קודמה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בו כיהנה שנה במינוי זמני ולאחר מכן במינוי של קבע. בשנת 2006 מונתה לסגנית נשיא בית המשפט, ובחלוף שנה מונתה לכהונת נשיאת בית המשפט המחוזי במחוז מרכז, תפקיד שבו היא מכהנת עד היום.

יו"ר ועדת האיתור הוא היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, וחבריה הם: נציב שירות המדינה – משה דיין, מנכ"ל משרד המשפטים – ד"ר גיא רוטקופף, נציגת האקדמיה – ד"ר הדר דנציג-רוזנברג מאוניברסיטת בר-אילן, ונציג הציבור – שלמה גור.

ומה חושבת על המלצת ועדת האיתור השרה לבני? בדף הפייסבוק שלה כתבה שרת המשפטים כי "השופטת הילה גרסטל נבחרה על ידי ועדת הביקורת (האיתור?, אי"פ) לעמוד לראשונה בישראל בראש גוף הביקורת על התביעה – פרקליטות ותביעה משטרתית. אני מאמינה שאף אחד לא חסין מביקורת, וגם שביקורת היא חלק מרכזי בבניית אמון הציבור במערכת המשפט. אני מאמינה בשופטת הילה גרסטל וביכולתה ליצור יש מאין לראשונה בישראל נציבות חזקה ומקצועית לביקורת על התביעה. השופטת, שתהיה הנציבה הראשונה לביקורת על גופי התביעה, תיצור את גוף הביקורת בדמותה: חד, מעמיק, הוגן וללא פשרות. הנציבות תכלול ביקורת על כלל גופי התביעה בישראל, לרבות התביעה המשטרתית. וחשוב לא פחות: תוכל לקבל תלונות מהציבור. הבחירה בגרסטל היא מצוינת והיא תעשה עבודה מצוינת. שיהיה לה – ולנו – בהצלחה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:252
קומיט וכל טופס במתנה