שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שופטי בג"ץ ליועמ"ש: מתי כבר תעמיד לדין את מחברי הספר "תורת המלך"?

חדשות

שופטי בג"ץ ליועמ"ש: מתי כבר תעמיד לדין את מחברי הספר "תורת המלך"?, צילום: צילום: Getty images Israel
שופטי בג"ץ ליועמ"ש: מתי כבר תעמיד לדין את מחברי הספר "תורת המלך"?
21/11/2013, עו"ד אנה נודל

הספר שכתבו הרבנים יצחק שפירא ויוסף ירמיהו אליצור דן בהלכות הקשורות להריגת גוי. מספר ארגונים, חילוניים ודתיים, עתרו לבג"ץ נגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שלא להעמיד לדין את מחברי הספר ואת הרבנים שנתנו את הסכמתם לפרסומו – "מחוסר ראיות". שופטי בג"ץ הורו אמש ליועמ"ש לנמק מדוע לא יועמדו לדין הרבנים המעורבים בפרשה, ביניהם הרבנים דב ליאור ויצחק גינזבורג, מהרבנים המובילים בציונות הדתית

בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירות שהגישה קבוצה של ארגונים דתיים וחילוניים נגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שלא להעמיד לדין את הרבנים יצחק שפירא ויוסף ירמיהו אליצור, בעקבות פרסום הספר "תורת המלך – חלק ראשון: דיני נפשות בין ישראל לעמים", וכן בגין פרסום מאמר בשם "ערבות הדדית – האסטרטגיה" של הרב יוסף ירמיהו אליצור. העותרים מלינים גם על החלטת המדינה שלא להעמיד לדין גם את הרבנים דב ליאור ויצחק גינזבורג, מהרבנים המובילים בציונות הדתית, שנתנו את הסכמותיהם לספר השנוי במחלוקת.

הספר פורסם בשנת 2009 והוא עוסק בעיקר בהלכות הקשורות להריגת גויים, בזמן שלום ובזמן מלחמה. בתחילת הספר נכתב כי קיים איסור עקרוני על הריגת גוי, אך בהמשך נדונו מקרים בהם מותר ולעתים אף רצוי להרוג גויים. כך למשל, בזמן מלחמה וכענישה על אי-קיום שבע מצוות בני נח.

בעקבות פרסום הספר, נחקר הרב שפירא במשטרה ביולי 2010, בחשד להסתה לגזענות ולאלימות, ובמקביל הוחרמו עותקים מהספר. אבל במאי 2012 הודיעה הפרקליטות על סגירת החקירה נגד מחברי הספר ונגד נותני ההסכמות לספר, הרבנים דב ליאור ויצחק גינזבורג, מחוסר ראיות. הפרקליטות הודיעה כי "קשה להגיע למסקנה חד משמעית כי מטרת מפרסמו הייתה להסית לגזענות דווקא".

בכל הנוגע למאמר, טרם התקבלה החלטה האם להעמיד לדין את הרב אליצור. החקירה בעניין הייתה חלק מחקירה רחבה יותר, לגבי עורכים ואחראים לאתר אינטרנט בו פורסם המאמר. בעניינם של העורכים והאחראים לאתר הוחלט להגיש כתב אישום, בכפוף לעריכת שימוע.

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, המשנה לנשיא השופטת מרים נאור והשופטת עדנה ארבל הוציאו אמש צו על תנאי, נמורה לפרקליטות המדינה לנמק מדוע לא יועמדו לדין הרבנים יצחק שפירא, יוסף ירמיהו אליצור, יצחק גינזבורג ודב ליאור, וכן בית המדרש "עוד יוסף חי" בשכם, בגין פרסום הספר "תורת המלך" המכיל ביטויים המהווים הסתה גזענית, הסתה לאלימות והמרדה. כמו כן, בג"ץ הורה למשטרה לנמק מדוע לא יתפסו ויוחזקו עותקים מהספר "תורת המלך".

הרב ליאור: "פקיד ממשלתי יכתיב לרבנים מה להגיד?"

במסגרת חקירת הפרשה, המשטרה זימנה את הרב דב ליאור, אשר כאמור נתן את הסכמתו לפרסום הספר. הרב ליאור סירב להתייצב לחקירה ואמר כי "לא ייתכן שאיזשהו פקידון במשרד ממשלתי יכתיב לרבנים מה להגיד. הרבנים ימשיכו למרות האיומים".

משטרת חברון הוציאה נגד הרב ליאור צו מעצר והוא עוכב לחקירה ושוחרר לאחר שעתיים. במסגרת החלטתו הורה בג"ץ למדינה לנמק מדוע לא יועמד הרב ליאור לדין משמעתי כרב המועסק על ידי המדינה, ולא יושעה לאלתר מתפקידו הציבורי עד לגמר הבדיקה וההליכים הפליליים והמשמעתיים.

"הקול היהודי"?

בתוך כך, לאחרונה הודיעה פרקליטות מחוז מרכז לאברהם בנימין ויהושע (שוקי) הס, על כוונתה להעמידם לדין, בכפוף לשימוע, בגין ריבוי עבירות של הסתה לאלימות בצוותא חדא והסתה לגזענות בצוותא חדא.

על פי חומר הראיות, החל מיום 28.8.09 ועד ליום 9.2.12, פרסמו החשודים בנימין והס, בהיקף נרחב, בעצמם או באמצעות אחרים, תכנים המסיתים לגזענות ולאלימות כלפי ערבים ישראלים וערבים פלשתינים. הפרסומים התבצעו הן במספר מוקדים באינטרנט, והן בעלונים אשר חולקו ידנית במקומות ציבוריים, כולם תחת הכותרת "הקול היהודי".

בנוסף, על אף יכולתם לעשות כן, בשום שלב לא הסירו החשודים את התכנים המסיתים שפרסמו באינטרנט.

מהפרקליטות נמסר כי ההחלטה על הגשת כתב האישום, בכפוף לשימוע, התקבלה באישור היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, לאחר דיון שנערך בלשכתו.

 

בג"ץ 2684/12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:71
קומיט וכל טופס במתנה