שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין מתנגד לשמיעה רצופה של תיקים פליליים

חדשות

הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין מתנגד לשמיעה רצופה של תיקים פליליים, צילום: בית לשכת עורכי הדין בירושלים. צילום מסך באדיבות גוגל מפות
הפורום הפלילי בלשכת עורכי הדין מתנגד לשמיעה רצופה של תיקים פליליים
20/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

במכתב חריף שנשלח להנהלת בתי המשפט ומשרד המשפטים נטען כי הפורום הפלילי הארצי לא מוכן לקבל את הנוהל לשמיעה רצופה ויומיומית של תיקים פליליים בבית המשפט כתכתיב המונחת על ראשיהם של עורכי הדין הפרטיים העוסקים בתחום המשפט הפלילי ואף לא יסכים הפורום כי על מזבח היעילות יקריבו את הזכות לחקר האמת ולהליך הוגן

הפורום הפלילי הארצי של לשכת עורכי הדין, בהובלת יו"ר הפורום הפלילי אבי חימי, שיגר היום מכתב חריף למנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, ולמנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, באשר להוראות נוהל של נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, בדבר שמיעה רצופה של תיקים פליליים שעתיד להיכנס לתוקף בראשית ינואר 2014.

לאחרונה הודיעה הנהלת בתי המשפט על כוונתה לעבור לשמיעה רציפה של תיקים בבית המשפט כדי לצמצם לוחות זמנים. אולם הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין סבור כי יישום הנוהל יביא לתוצאות קשות ובעיקר לפגיעה אנושה בעורכי הדין הפרטיים עד כדי חיסול משרדיהם.

לטענת הפורום הפלילי, "מדובר בנוהל נוקשה שאינו מאפשר גמישות או סטייה כלשהי ובכך עלול להכשיל בסופו של יום את בתי המשפט ואת מטרות ההליך, המשמעות של הפעלת הנוהל היא שעורכי הדין לא יוכלו להכין כראוי את הגנת הנאשם; לא יוכלו להיפגש עם הנאשם ועדים אחרים מטעם הגנה ואף לא יוכלו להתייחס להתפתחויות בבתי המשפט מאחר ואת יומם יעבירו במלואו בדיונים אינטנסיביים. הדבר ייעשה קשה אף יותר בניהול מגה תיקים שלא תהיה כל אפשרות לעורך הדין ללמוד את חומר החקירה שהיקפו מגיע כדי אלפי עמודים רבים, ולעיתים הרבה למעלה מכך".

על מזבח היעילות

בישיבת חירום של הפורום הפלילי שהתקיימה אמש, עלתה הטענה כי מעבר לשמיעה רצופה בתיקים פליליים במשך חמישה ימים בשבוע ברציפות דורשת היערכות ושינויים מערכתיים מן היסוד במערכת בתי המשפט, משטרת ישראל שירות בתי הסוהר ושאר הגורמים הרלוונטיים להליך הפלילי. הפורום הפלילי הארצי הבהיר כי אין בכוונתו להסכים לקבל נוהל זה כתכתיב המונחת על ראשיהם של עורכי הדין הפרטיים העוסקים בתחום המשפט הפלילי ואף לא יסכים הפורום כי על מזבח היעילות יקריבו את הזכות לחקר האמת ולהליך הוגן.

בפורום הפלילי גם הביעו מורת רוח על כך שלא היו שותפים להליך הראשוני של גיבוש הנוהל וזאת בעיקר לאור ההשלכות הקשות על זכויות נאשמים, ניהול משפט הוגן ועל ציבור עורכי הדין. היה מקום לשקול בשיתוף ובעצה אחת עם לשכת עורכי הדין, את ההשלכות של מהלך זה על הפרקטיקה המשפטית ועל זכויות נאשמים. בפורום הסבירו כי תוצר ישיר של הפעלת הנוהל יביא לכך שכל נושא ייצוג נאשמים בהליכי מעצר יועבר באופן גורף לסנגוריה הציבורית בלבד כך גם כל הטיפול המתחייב בשלב החקירה וייעוץ שוטף לנאשמים ולחשודים שכן נושאים אלו מטופלים מטבעם ללא התראה מוקדמת.

תוצאה בלתי נמנעת שהליכים פליליים מהירים יגרמו לטיפול על ידי הסנגוריה הציבורית שזהו אינטרס משותף לסנגוריה הציבורית ולבתי המשפט. "נשמת אפו של ההליך הפלילי היא הזכות להליך הוגן", טוען ראש הפורום הפלילי עוה"ד חימי. "הצעה זו מאיינת את המושג לחלוטין ואין בינה לבין משפט פלילי כהלכתו דבר וחצי דבר. הנוהל נכתב על ידי מי שמנותקים מההוויה הפלילית וכל מטרת הנוהל לנהל משפטי בזק שיסתיימו בהרשעה מהירה ובענישה כואבת גם של אנשים חפים מפשע, שבהתנהלות ראויה ניתן היה להוכיח את חפותם".

תגובות

דובר הסנגוריה הציבורית, עו"ד גיל סולומון, מסר בתגובה לפניית פורטל חדשות תקדין כי "הסניגוריה שותפה בתהליך גיבוש הנוהל, כמו גם לשכת עורכי הדין. במסגרת זו העבירה הסניגוריה למנהל בתי המשפט שורה של הערות שנועדו להבטיח כי הרצון להתייעל, שהוא חשוב כשלעצמו, לא יפגע בזכויות הנאשמים ובעשיית משפט צדק. בניגוד לאמור במכתב הפורום הפלילי, לסניגוריה הציבורית אין שום אינטרס לייצג בתיקים בהם יש ייצוג פרטי, ואין לה כוונה לייצג במקרים בהם החשוד או הנאשם מעוניין בייצוג כזה".

 

מנהל מערכת בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, מסר בתגובה לפניית פורטל חדשות תקדין כי "עמדת לשכת עורכי הדין תילקח בחשבון במסגרת דיוני הוועדה העוסקת בכך".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:27
קומיט וכל טופס במתנה