שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כתב אישום הוגש נגד זייפן תארים אקדמיים שנמלט מהארץ לפני 9 שנים

חדשות

כתב אישום הוגש נגד זייפן תארים אקדמיים שנמלט מהארץ לפני 9 שנים, צילום: מקבלי תואר מוסמך באוניברסיטה לבושים בגלימה אקדמית בטקס הענקת התואר. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: אלמוג
כתב אישום הוגש נגד זייפן תארים אקדמיים שנמלט מהארץ לפני 9 שנים
19/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

אמריקאי תושב ירושלים ושותפו מכרו תעודות ותארים אקדמיים מזויפים במיליוני דולרים והעלימו את הכנסתם בהיקף של כמיליון וחצי שקל. בעוד שותף אחד נכנס לשלוש שנים לכלא, השני נמלט לחו"ל בליל חקירתו. אך חוקרי רשות המסים לא ויתרו וכשהתקבל לאחרונה מידע כי החשוד הנמלט שב לארץ, הוצא נגדו צו מעצר והוא נעצר בנמל התעופה בן גוריון כששוב ניסה לברוח מהארץ

לאחר תשע שנות הימלטות, כתב אישום הוגש לבית משפט השלום בירושלים נגד ג'יי (שעיה) שכטר, בן 50 מירושלים, בחשד שהעלים הכנסה של כמיליון וחצי שקל ממכירת דיפלומות ותארים מזויפים.

שכטר מואשם בכך כי נהג במשך מספר שנים לזייף ולמכור תעודות ומסמכים כביכול מטעם אוניברסיטאות אמיתיות ללקוחות בכל העולם, תמורת אלפי דולרים. בשנת 2002 הוא חבר ליונתן רבינוביץ', ויחד הרחיבו את העסק על ידי בניית אתרי אינטרנט פיקטיביים של האוניברסיטאות הללו ובאמצעותן סיפקו גם אישורים כתובים וטלפוניים כי רוכשי התעודות אכן למדו באוניברסיטאות  המדוברות באנגליה או בארצות הברית.

במסגרת ניהול העסק השניים השתמשו באתר בשם www.echoe.org שייצג כביכול גוף אובייקטיבי. באתר זה קיבלו האוניברסיטאות הפיקטיביות הכרה כביכול כמוסדות אקדמיים אמיתיים. שכטר הפנה לפחות חלק מרוכשי התעודות לאתר זה כדי שבאמצעותו יוכלו לבסס את אמיתות האוניברסיטאות בפני מעבידיהם או אנשים אחרים שבפניהם הציגו את התעודות.

גיליון ציונים כבקשתך

עובדי ה"טלמרקטינג" שעבדו בעסק מכרו ללקוחות תעודות המעידות כביכול על לימודים אקדמיים בתחומים שונים ובדרגות שונות (תואר ראשון, תואר שני או תואר שלישי) – הכול לפי בחירת הלקוח. בחלק מהמקרים בחר הלקוח את ממוצע הציונים שעל פיו נבנה גיליון הציונים הפיקטיבי ואת יתר המסמכים הנלווים המבוקשים על ידו.

בשנתיים שלאחר מכן מכרו השניים יחד תעודות ומסמכים מזויפים במיליוני דולרים, עליהם מעולם לא הצהירו למס הכנסה. בשנת 2004 העבירו את העסק לרומניה מחשש שייתפסו, שם שהה שכטר על מנת להכשיר את כוח האדם המקומי ובמקביל, ניהל עסק זהה משלו – שגם על הכנסותיו לא דיווח.

מכתב האישום עולה כי כל התעודות והמסמכים נקנו תמורת כסף, ללא שהקונה נדרש לעשות פעולה או מטלה לימודית כלשהי. התעודות, ההמלצות והמסמכים הנלווים האחרים נחתמו בשמות מדומים הנחזים להיות שמותיהם של בעלי תפקידים באוניברסיטאות הרלוונטיות.

בנובמבר 2004 חוקרי פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום חקרו את שכטר בחשד להעלמת ההכנסות המדוברת, אך באותו לילה הוא נמלט מהארץ. בשנים שחלפו, רשות המסים המתינה לחזרתו לארץ והמשיכה לנהל הליכים משפטיים כנגד שותפו לעסק, יהונתן רבינוביץ', שלפני כשנתיים נגזרו עליו שלוש שנות מאסר בפועל על חלקו בעבירות.

החוקרים לא ויתרו וכאשר התקבל לאחרונה מידע כי שכטר שב לארץ, הוצא נגדו צו מעצר והוא נעצר, כאמור, בשבוע שעבר בנמל התעופה בן גוריון כאשר ניסה לצאת מהארץ.

 

מ"י 23171-11-13 / ת"פ 5246-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:245
קומיט וכל טופס במתנה