שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כצפוי: ועדת האיתור המליצה הלילה על עו"ד שי ניצן לפרקליט המדינה הבא

חדשות

כצפוי: ועדת האיתור המליצה הלילה על עו"ד שי ניצן לפרקליט המדינה הבא, צילום: עורך הדין שי ניצן. צילום: דוברות משרד המשפטים
כצפוי: ועדת האיתור המליצה הלילה על עו"ד שי ניצן לפרקליט המדינה הבא
19/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

ניצן שכנע את חברי ועדת האיתור כי ביכולתו להניע תהליכים ושינויים בפרקליטות והרשים בהמלצות המקצועיות והאישיות יוצאות הדופן שהציג מגורמים ברי סמכא בעולם המשפט. בעוד שרת המשפטים בירכה על ההמלצה ותביא לאישורה בישיבת הממשלה הקרובה, בימין הפוליטי קוראים לממשלת נתניהו להתעשת מלשמש כמריונטות של פקידים

ועדת האיתור למשרת פרקליט המדינה החליטה הלילה, ברוב דעות, להמליץ לשרת המשפטים למנות את עו"ד שי ניצן לתפקיד פרקליט המדינה ה-11. ניצן יחליף את הפרקליט הנוכחי, עו"ד משה לדור, שיסיים את כהונתו באמצע דצמבר.

דובר משרד המשפטים, עו"ד משה כהן, מסר כי בעיני חברי ועדת האיתור "תפקיד פרקליט המדינה מחייב מנהיגות ואוטוריטה מקצועית, בקיאות וניסיון מקצועי, בעיקר בתחומי המשפט הפלילי והמינהלי-חוקתי, מנהיגות מערכתית ויכולת ניהול, ארגון והנעת המערכת, יכולת לעבודת צוות, היכרות טובה עם המערכת וכמובן יושר ויושרה".

"ביכולתו להניע תהליכים ושינויים בפרקליטות"

בהחלטתה קובעת הוועדה כי עוה"ד ניצן הוא המועמד המתאים ביותר לתפקיד, לאור אתגריה ומשימותיה של הפרקליטות בשנים הקרובות. לאחר שבחנה את מועמדותם של הארבעה שהופיעו בפניה – השופטים המחוזיים צבי סגל ואבי זמיר, ועורכי הדין מהפרקליטות שוקי למברגר וניצן –  סברה הוועדה כי עוה"ד ניצן בלט בהופעתו בפניה, במומחיות המקצועית שצבר במחלקות השונות בפרקליטות המדינה ובמשרד המשפטים, תוך טיפול במגוון עניינים וסוגיות רגישות ומורכבות, בהצטיינותו האקדמית במגוון תחומים ובתפקידיו השונים, בהכרת המערכת ובחזון שהציג לגבי עתיד הפרקליטות, הן בהיבט המהותי והן בהיבט הניהולי.

עוה"ד ניצן שיכנע את חברי ועדת האיתור בדבר יכולתו להניע תהליכים ושינויים בפרקליטות והרשים בהמלצות המקצועיות והאישיות יוצאות הדופן מגורמים ברי סמכא בעולם המשפט, ביניהם פרופ' אהרן ברק והנשיאה בדימוס דורית ביניש.

נציג האקדמיה בוועדת האיתור, פרופ' אריאל בנדור, אף שסבר גם הוא כי עוה"ד ניצן מועמד ראוי למשרת פרקליט המדינה. עם זאת, העדיף את מועמדותו של המשנה לשעבר של פרקליט המדינה, עו"ד יהושע (שוקי) למברגר.

מטפס במדרגות משרד המשפטים משנת 1989

עו"ד ניצן, בן 54 מירושלים, נשוי ואב לחמישה ילדים. הוא בוגר הישיבה התיכונית "נתיב מאיר", אבל אינו חובש כיפה. ילדיו מתחנכים במוסדות חינוך דתיים בבירה. בצבא שירת ניצן בחיל הצנחנים, והוא בעל תארים ראשונים במשפטים ובהיסטוריה של עם ישראל, ותארים שניים במשפטים ובמדעי המדינה, שאת כולם סיים בהצטיינות באוניברסיטה העברית בירושלים.

בתחילת דרכו התמחה ניצן אצל פרופ' אהרן ברק, בעת ששימש המשנה לנשיא בית המשפט העליון וכן אצל עו"ד יעקב רובין, ראש לשכת עורכי הדין דאז. בשנת 1989 הצטרף למשרד המשפטים, תחילה כעוזר אישי לפרקליטת המדינה דאז (ולימים נשיאת בית המשפט העליון), דורית ביניש, ובשנים 1994 עד 2002 כפרקליט במחלקת הבג"צים, אז ייצג את המדינה בעתירות שהוגשו נגדה לבג"ץ בעיקר בתחום הפלילי והביטחוני. משנת 1997 שימש גם כממונה על עניינים ביטחוניים בפרקליטות המדינה.

ב-2002 שימש למשך שנתיים כמנהל תחום תפקידים מיוחדים (בפועל) בפרקליטות המדינה, ובשנת 2004 נבחר במכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים), תפקיד אותו מילא במשך שמונה שנים. לפני כשנתיים נבחר לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (תפקידים מיוחדים), תפקיד אותו הוא ממלא עד היום.

עו"ד ניצן ייצג את המדינה בעתירות רבות בבית המשפט העליון, היה שותף להחלטות וכן חיבר חוות דעת בתחומים רבים ומגוונים. כך למשל, נשלח בזמנו להגן בפני שופטי בג"ץ את הסדר הטיעון המקל שנחתם עם הנשיא לשעבר משה קצב. לאחרונה כתב חוות דעת מטעמו של היועץ וינשטיין הממליצה שלא להעמיד לדין את שר החוץ אביגדור ליברמן בעבירות שחיתות, וחיבר הנחיות מחמירות נגד הדיינים שמוציאים "כתבי סירוב" נגד מתדיינים סוררים. בין השאר ייצג את המדינה בפרשת בן זיגייר, והיה זה שאישר את כליאתו בבידוד.

המלצת ועדת האיתור התקבלה בתום יום דיונים ארוך, לאחר שבמשך שעות ארוכות אתמול החל משעות אחר הצהריים ועד השעות הקטנות של הלילה ראיינו חברי הוועדה בישיבתה הרביעית בלשכת היועץ המשפטי לממשלה בירושלים, את ארבעת המועמדים הסופיים לתפקיד. בראש הוועדה עומד היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, וחבריה הם: נציב שירות המדינה משה דיין, מנכ"ל משרד המשפטים ד"ר גיא רוטקופף, נציג האקדמיה פרופ' אריאל בנדור, ונציגת לשכת עורכי הדין עו"ד רחל תורן.

לבני: ראיתי את עמידתו הנחרצת מול מפרי החוק

יצוין כי ההערכות היו מלכתחילה שמדובר ב"משחק מכור" וניצן ייבחר. יום לפני המלצת הוועדה קראו שופטים לשופט צבי סגל להסיר את מועמדותו לתפקיד הנחשק, שכן לדעתם "הכול יודעים מיהו המועמד המועדף על היועץ המשפטי לממשלה ואין טעם להשארת המועמדות".

"החלטת ועדת האיתור חולקת לי כבוד גדול", אמר הבוקר ניצן בפתח ביתו בירושלים. "פרקליט מדינה הוא תפקיד חשוב ורציני. אני מודע לכובד האחריות. עם זאת, צריך להמתין להחלטת שרת המשפטים ולהחלטת הממשלה. נמתין בסבלנות".

שרת המשפטים, ציפי לבני, בירכה הבוקר (ג', 19.11.13) על החלטת ועדת האיתור להמליץ על עו"ד שי ניצן לתפקיד פרקליט המדינה הבא, והודיעה כי בימים הקרובים תביא את ההמלצה לאישור הממשלה. "ברכות לעו"ד שי ניצן, שעומד להיכנס לאחד התפקידים החשובים והמשפיעים ביותר על מדינת ישראל כדמוקרטיה וכמדינת חוק".

השרה לבני סיפרה על היכרותה עם עוה״ד ניצן זה מכבר: "כשעבדנו יחד בתקופת כהונתי הראשונה כשרת משפטים ראיתי את עמידתו הנחרצת מול מפרי חוק, והתרשמתי מערכיו ושכלו הישר. אני בטוחה כי ניצן, כפרקליט המדינה החדש, ימשיך להילחם ללא מורא למען שלטון החוק בישראל. בנוסף, מול ניצן ניצבים לא רק עם האתגרים הרגילים שעומדים בפני פרקליט מדינה, אלא גם האתגר החשוב שמהווה בעיניי בסיס לדמוקרטיה – בנייה וחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט הישראלית״.

"ממשלה נכה"

מנגד, התרעמה על המלצת ועדת האיתור חברת הכנסת אורית סטרוק, כמי שהתנהלה מול עוה"ד ניצן בכובעה הקודם כיו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע. חה"כ סטרוק יצאה בקריאה לשרי הממשלה, שחלקם נמנים על מפלגתה "הבית היהודי", "לסרב להשתתף כמריונטות בהצגת השיבוט הגנטי של מינוי שי ניצן. ממשלה שתצביע בעד מועמד יחיד שהובא בפניה – לאחר מינוי ועדת האיתור שנתפרה כחליפה ליתום – היא ממשלה נכה. ממשלה שממנה במו-ידיה פרקליט מדינה שעמדתו העוינת כלפי ההתיישבות ביו"ש ידועה לכל – לא תוכל לקבול אחר כך שהדרג המשפטי אונס אותה למדיניות המנוגדת לרצונה. על הממשלה להתעשת ומיד!".

השר עוזי לנדאו הודיע כי יצביע בישיבת הממשלה נגד מינויו של ניצן, אך לא יעשה זאת לגופו של אדם אלא לגופה של השיטה. לדבריו, לא ייתכן שוועדת האיתור מגישה שם אחד בלבד במקום להגיש מספר שמות ולאפשר לשרים לבחור מיהו המועמד המועדף עליהם. בכך מבקש השר לנדאו למנוע מצב בו פקידים יבחרו במקומם של שרי הממשלה.

עו"ד דבורה חן, לשעבר בכירה בפרקליטות ומקורבתו של ניצן, אמרה בראיון לגלי צה"ל: "זה יהיה אסון למדינת ישראל אם המערכת הפוליטית, כולל חוגים מקצה זה או אחר של הקשת הפוליטית יהיו מעורבים במינויו של כל פרקליט מדינה ובוודאי של שי ניצן. אם מועמדותו תיפסל בגלל שיקולים פוליטיים, זה תחילת הסוף של דרכה של הפרקליטות כפרקליטות אובייקטיבית".

הפורום המשפטי למען ישראל יצא בקריאה לאמץ את המלצת ועדת שמגר למינוי פרקליט המדינה, ולהעמיד בראש הוועדה שופט בדימוס כשלצדו שר משפטים לשעבר ונציג הכנסת לצד נציג לשכת עורכי הדין ונציג הפקולטות למשפטים. נחי אייל, מנכ"ל הפורום, אומר כי כך יש סיכוי להפסקת שיטת "חבר מביא חבר" לתפקיד כה חשוב. משהוועדה המליצה כעת על ניצן, אם תאשר זאת הממשלה, יש לאחל לו הצלחה בתפקיד. "יש לקוות כי ניצן יצליח להגביר את אמון הציבור בפרקליטות ויפעל בלא משוא פנים ובלא דעות קדומות", נמסר מהפורום המשפטי.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:189
קומיט וכל טופס במתנה