שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בית המשפט: כל המעיין במסמך שהגישה המשטרה – תיצלנה שתי אוזניו

חדשות

בית המשפט: כל המעיין במסמך שהגישה המשטרה – תיצלנה שתי אוזניו, צילום: צילום: ליאור גולגר
בית המשפט: כל המעיין במסמך שהגישה המשטרה – תיצלנה שתי אוזניו
18/11/2013, עו"ד אורי ישראל פז

הרב הראשי לשעבר יונה מצגר שוב נעצר: השופט מנחם מזרחי האריך את מעצרו בתשעה ימים. המשטרה הגישה לבית המשפט ראיות חדשות המחזקות את החשדות נגד הרב מצגר בעבירות שחיתות וקבלת שוחד במיליוני שקלים. מעצרו הוארך לאחר שהשופט מזרחי עיין במסמך חסוי "יחיד בחריגותו ובחומרתו, המקים את עילת המעצר, מסמך אשר כל מעיין בו תצילנה שתי אוזניו"

הרב הראשי לשעבר, יונה מצגר, נעצר הבוקר שוב בחשד לביצוען של עבירות שחיתות. בית משפט השלום בראשון לציון האריך בצהריים את מעצרו של הרב מצגר בתשעה ימים, במקום 10 שביקשו חוקרי המשטרה, לאחר שנקבע כי מדובר ב"בקשה צנועה".

בעקבות החשדות המיוחסים לרב מצגר, ציין השופט מנחם מזרחי על "מסמך חריג בחריגותו ובחומרתו" שהוצג בפניו, ולדברי השופט מזרחי "כל מעיין בו תיצלנה שתי אוזניו".

הרב מצגר חשוד בלקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון, שיבוש הליכי חקירה והדחת עדים. כבר בתקופת שלהי כהונתו כרב הראשי לישראל, לפני חמישה חודשים, נעצר הרב מצגר במסגרת חקירת החשדות נגדו. חוקרי יחידת להב 433, בשיתוף עם רשות המסים ובליווי פרקליטות מחוז ירושלים, חושדים כי היקף הסכומים שנקשרו בעבירות המיוחסות לרב מצגר מסתכם במיליוני שקלים. לפי החשד, מיליוני שקלים שנאספו בתרומות הועברו לעמותות שונות הקשורות לרב מצגר, כאשר בחלק מהכספים השתמש הרב לצרכיו האישיים ובחלק נוסף כקבלת שוחד על החלטות שקיבל בסמכותו כרב הראשי לישראל.

שוחד וכספים אסורים הנאמדים במיליוני שקלים במזומן ובמצטבר

בבקשה להאריך את מעצרו של הרב מצגר, ציינה המשטרה כי הוא "חשוד בכך שבמשך שנות כהונתו כרבה הראשי של ישראל, קיבל דמי שוחד וכספים אסורים הנאמדים במיליוני שקלים במזומן ובמצטבר. בין היתר, הועברו לרב ולחשודים נוספים מאות אלפי שקלים במזומן כ'דמי תיווך' להפניית גורמים שונים בארץ ובחו"ל לתרום כספים לעמותות שונות וגופי פילנתרופיה שונים שייעודם סיוע לנזקקים ועניים".

עוד ציינה המשטרה בבקשתה להאריך את מעצרו – בעקבות ראיות חדשות שהתקבלו לאחרונה ומחזקים את החשדות המיוחסות לו – כי "מעבר לסכומים אלו, מממצאי החקירה עולה החשד שהרב מצגר קיבל מיליוני שקלים עבור הפעלת סמכותו כרב הראשי לישראל, במגוון אירועים שונים, כולם בזיקה ברורה לליבת תפקידו הציבורי. בד-בבד לכל אלו, פעל החשוד כדי להסתיר ולטשטש את זהותו כמי שעומד מאחורי קבלת הכספים האסורים, לשבש את החקירה בעניינו ולהדיח עדים".

"תרענן את זיכרונך במעצר"

הרב מצגר סיפר בדיון שנערך בבית המשפט כיצד "באו לביתי היום בשבע בבוקר ולקחו אותי למשטרה. שאלתי את הקצין 'מה קרה?' והוא השיב לי: 'הבוקר תדע למה'. אני שבע שעות בידם ולא נשאלה שאלה אחת שלא נשאלתי בעבר". בשלב זה פנה הרב מצגר לחוקר המשטרה ואמר: "היהודי עם הכיפה על הראש נכנס לחדר ואמר לי 'אתה משתמש באי-הזיכרון שלך. אני אכניס אותך למעצר, שם תרענן את זיכרונך'. המעצר נועד לרענן לי את הזיכרון?".

סנגורו של הרב מצגר, עו"ד פרופ' דוד ליבאי, שאל את נציג המשטרה בבית המשפט "איפה המיליונים של הרב מצגר?". בתגובה לתשובתו כי "מונח בפני בית המשפט", אמר עוה"ד ליבאי כי "זו אשמה, אני נדהם מהאשמה ואני מופתע ולא ידעתי שאני מייצג מיליונר". בהמשך הדיון הוסיף עוה"ד ליבאי כי "אני מעלה חשש אולי מישהו מעליל עליו, כי נראה לי שזה די מופרך לחלוטין, שהוא קיבל מיליונים בקשר לתפקידו".

"מסמך אשר כל מעיין בו תצילנה שתי אוזניו"

אבל השופט מזרחי החליט כי "קיים חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות לחשוד... אני נסמך בעניין זה על האמור במסמכים שסומנו..., על דוחות סודיים עבי כרס הכוללים פירוט של ראיות..., על המסמך שהוגש מהיום... וכן על ראיות... מהיום. בשלב זה של הדיון נדרש בית המשפט לרמת ראיות שהיא בגדר חשד סביר בלבד, ומה שהוצג בפניי עולה כדי ראיות לכאורה של ממש, שהן מעל ומעבר לנדרש, בשלב מקדמי זה. קיים יסוד סביר לחשש, ששחרור החשוד ישבש את מהלכי החקירה. אני קובע זאת, לאחר שעיינתי במסמך..., שהוא מסמך יחיד בחריגותו ובחומרתו, המקים את עילת המעצר, מסמך אשר כל מעיין בו תצילנה שתי אוזניו".

השופט מזרחי הוסיף כי "מדובר באירוע של שיבוש חמור שכבר ארע. החקירה היא חקירה מסובכת, רבת היקף, ובחקירות כגון אלה אין לכוף את ידה של היחידה החוקרת, ויש לאפשר לה את ניצול החקירה, במיוחד כאשר מדובר בחשדות חמורים, עד תום. עיינתי במסמכים שהוצגו בפניי, וזאת לאור הטענה, כי החשוד כבר נחקר בעבר אודות חומר הראיות, ולפיכך מדובר במחזור של חומרים ישנים, אולם אני קובע כי אין הדבר כך, והוצגו לי חומרי חקירה חדשים, המצדיקים את הבקשה".

בית המשפט אסר לפרסם את פרטי העדים בפרשה, לרבות כל פרט העשוי לזהותם ותוכן הצו.

 

מ"י 34099-11-13

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:71
קומיט וכל טופס במתנה