שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פסק דין: גם תאונה במהלך יציאה מהרכב – מכוסה על ידי פוליסת ביטוח

חדשות

פסק דין: גם תאונה במהלך יציאה מהרכב – מכוסה על ידי פוליסת ביטוח, צילום: צילום: באדיבות האתר toytime.co.il
פסק דין: גם תאונה במהלך יציאה מהרכב – מכוסה על ידי פוליסת ביטוח
18/11/2013, עו"ד אנה נודל

השופט אילן דפדי חייב את חברת הביטוח הפניקס לשלם את הנזקים שנגרמו לחברה שהיא ביטחה את המשאיות שלה. חברת הביטוח התנערה מחובתה תוך אבחנה ניסוחית בפוליסה בין "נהיגה" ובין "שימוש ברכב", אבל בית המשפט פסק כי אמנם הרכב נפגע בפתיחת דלת המשאית שחנתה עם מנוע כבוי כשיצא ממנה נהג שאינו מורשה לנהוג בה לפי הפוליסה, אולם מדובר ב"שימוש ברכב", שמכוסה על ידי הפוליסה

בית משפט השלום בתל אביב דחה תביעה לפיצוי שהוגשה בעקבות תאונת דרכים שהתרחשה בין משאית חונה לבין הרכב של התובעת (חברת פרי ירוחם – חברה לרכב בע"מ). הרכב של החברה נפגע תוך כדי נסיעה בשל פתיחת דלת המשאית שחנתה בחניה כשמנועה כבוי וממנה יצא נהג שאינו מורשה לנהוג בה על פי תנאי הפוליסה של חברת הביטוח הפניקס (שביטחה את המשאית).

חברת הביטוח הפניקס טענה כי אין לאירוע התאונה כיסוי ביטוחי, משום שלנהג המשאית היה רישיון לנהיגת משאית פחות משנה, ולפי תנאי פוליסת הביטוח על הנהג להיות בעל ותק של לפחות שנה. בתגובה לכך, בעלי המשאית הגישו הודעת צד ג' נגד הפניקס בטענה כי ותק הנהיגה אינו רלוונטי, מכיוון שהמשאית חנתה כשמנועה כבוי ולכן לאירוע יש כיסוי ביטוחי.

אבחנה לא הגיונית

חברת הביטוח הפניקס טענה מנגד כי הניסיון של בעלי המשאית "להבחין בין רגע כיבוי המנוע לבין רגע היציאה מן הרכב ולומר ששנייה קודם לא חל הכיסוי הביטוחי ושנייה לאחר מכן הוא חל, הוא בלתי הגיוני".

במהלך הדיון בבית המשפט הצדדים הגיעו להסכמה כי בעלי המשאית ישלמו לחברה את נזקיה בסך של כ-28.5 אלף שקל, ובית המשפט נתן תוקף של פסק דין להסכמת הצדדים.

במסגרת הדיון בחן השופט אילן דפדי את השאלה האם פעולת הנהיגה הסתיימה עם כיבוי הרכב או בגמר היציאה ממנו, ופסק לראשונה כי "פעולה זו הסתיימה עם כיבוי הרכב". השופט דפדי קבע כי "אדם שיושב בתוך רכב כשמנועו כבוי, אינו נחשב כמי שנוהג בו גם אם הוא יושב במושב הנהג. אותו אדם יכול לשבת סתם כך במושב הנהג, לקרוא עיתון או להאזין לרדיו. אין זה סביר שישיבה כזו תיחשב פעולת נהיגה... אם אותו אדם יחליט בשלב כלשהו לצאת מהרכב, לא תיחשב יציאה זו פעולת נהיגה".

מה ההבדל בין נהיגה לבין שימוש ברכב?

בית המשפט דחה את הטענות של חברת הביטוח הפניקס, וקבע כי "פעולת היציאה מהרכב מכוסה על ידי פוליסת הביטוח". שכן אחרת קבלת טענת חברת הביטוח יוצרת אי-ודאות וחוסר בהירות לגבי המועד בו מסתיימת פעולת הנהיגה. השופט דפדי ערך אבחנה לשונית בין השימוש בפוליסת הביטוח במונח "נהיגה" ובין המונח "שימוש ברכב", שני מצבים שונים המחייבים את חברת הביטוח לכסות את נזקי המבוטח בפוליסה. "משמעותם אינה זהה", קבע השופט דפדי, "משמעות המונח שימוש ברכב רחבה יותר וכוללת גם עליה וירידה מהרכב כשמנועו של הרכב כבוי". נפסק עוד כי אמנם הנהיגה היא חלק של שימוש ברכב, אך "שימוש ברכב איננו חלק מנהיגה ומכאן ההבדל בין המונחים".

לכן במקרה זה, שבו הנהג פתח את דלת הרכב לאחר שהמשאית חנתה ומנועה היה כבוי, לא מדובר בפעולת נהיגה. פעולת היציאה מהרכב מכוסה על ידי פוליסת הביטוח כחלק מהשימוש ברכב, ולכן חייב בית המשפט את הפניקס להשיב לבעלי המשאית את הסכום ששולם לחברה. בנוסף, חברת הביטוח חויבה בהוצאות משפט, אגרת בית המשפט ושכר טרחת עורך דין בסך 4,000 שקל.

 

תא"מ 56341-11-10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:182
קומיט וכל טופס במתנה